Dethleffs fortsetter å satse også i luksusklassen. Globetrotter XL I har blitt fullstendig redesignet i 2015-utgaven. Dette er Dethleffs flaggskip med et høyt utstyrsnivå.
Dette er selvfølgelig en bobil i den tyngre klassen. Globetrotter XL I leveres i to utstyrsvarianter og begge registreres standard for 5000 kg, men kan oppgraderes til 5400 kg.
Bobilen leveres med to grunnriss – med to enkeltsenger eller midtstilt dobbeltseng. Ja, egentlig er det tre utgaver. Den midtstilte dobbeltsengen kan nemlig leveres både i en høy og lav utgave. Så om det er tungt å komme opp i den høye, så har du et alternativ. Med den høye sengen får du selvfølgelig mer lagringshøyde i garasjen under.
I Globetrotter XL I kan du velge mellom to møbeldesign og tre bomiljøer med kombinasjoner av kunstskinn og stoff. Det kan også velges ekte skinn om ønskelig.
Kjøkkenet er nyutviklet. Det har fått tre store skuffer, uttrekkbar søppelbøtte og et kjøleskap på 190 liter. Det er benyttet myk lukking av alle skuffer.
Dethleffs kaller det et gourmet kjøkkensenter. Det har tre bluss med splittet topp slik at ikke hele flaten åpnes. Det gir bedre plass på kjøkkenbenken.
Dusj og toalett er adskilt og det er en skyvedør mellom kjøkken og badeseksjonen. I utgaven med midtstilt dobbeltseng er det også skyvedør mot soverommet.
Med delt dusj og toalett blir det et rommelig dusjrom.
Sittekomfort
Setene foran er SKA-pilotseter med integrert nakkestøtte og gode justeringsmuligheter. Men Dethleffs kan by på mer komfort. I følge produsenten kan de for første gang på et Fiat chassis tilby SKA-luftdreieseter med automatisk demperinntilling som ekstrautstyr. Luftfjæring i setene skal minske plagene for de med ryggplager og øke komforten ved kjøring på ujevn vei. Dette er utstyr som ellers er godt kjent for buss- og lastebilsjåfører.
Alde vannbåren varme er standard i Globetrotter XL I. Varmen ligger også i det doble gulvet som har ekstra mye lagringsplass.
I fronten har bobilen fått nye lykter og LED kjørelys. Bakstykket er også redesignet og har fått LED baklykter. Bilen kan leveres i flere farger. Nytt i år er Travertin beige metallic.
Hele påbygget er utført i råtefrie materialer med Dethleffs Lifetime-Plus teknologi. Isolasjonsmaterialet er fortettet XPS og et lag GFK beskytter taket og bunnen mot skader.
Bodelsdøra er ekstra bred med komfortable 70 cm. Globetrotter XL I har også fått elektrisk lukkehjelp som gjør at døra ikke må smelles igjen, men selv trekker seg inn i låsen.
Globetrotter XL I leveres på en Ducato og lavt AL-KO rammechassis med bredt spor. Motoren er på 2,3 liter og yter 130 HK.
Ser veldig bra ut.Dersom den er utstilt på bobilmessa kunne eg kansje tenkt og tatt ein tur og tatt ein titt. Har dere biletter til messa?
Bobilverden er ikke utstiller på messa og har derfor heller ikke billetter.
Når er det carvan messe i Bergen??