Flere pigger kan bli tillatt

Hvor mange pigger skal et vinterdekk kunne ha? Vegdirektoratet foreslår å øke antallet.

Hvor mange pigger skal et vinterdekk kunne ha? Vegdirektoratet foreslår å øke antallet.

Vegdirektoratet foreslår å tillate flere pigger på dekkene slik at reglene blir i samsvar med Sverige og Finlands regler. De nye reglene skal gjelde for bil, buss, lastebil og tilhenger til disse, samt moped og motorsykkel.

– Det er viktig at norske trafikanter har tilgang til alle piggdekkene som utvikles, slik at de kan velge det dekket som passer en selv best. Derfor foreslår vi nå å likestille våre regler med Sverige og Finland, og tillate flere pigger også på norske piggdekk, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag er maksimalt tillatt antall pigger knyttet til størrelsen på hjulet (felgen). For biler er det i dag tillatt med henholdsvis 90 pigger for hjuldimensjon opp til 13”, 110 pigger for 14” og 15”, og 130 pigger for hjul fra og med 16”. Forslaget innebærer at man nå tillater inntil 50 pigger pr. meter rulleomkrets. Det betyr at det er dekkets størrelse som er avgjørende. I tillegg foreslås det en unntaksregel som innebærer at dekk med flere pigger kan benyttes dersom det kan dokumenteres at dekket ikke sliter mer på vegbanen enn et dekk som oppfyller hovedregelen, heter det i Vegdirektoratets kunngjøring av høringen.

I tillegg foreslås det at ADR-transporter, bergingsbil, brøytebil og strøbil skal kunne bruke ekstra pigger i forhold til ovennevnte. I dag har busser, utrykningskjøretøy og biler for bevegelseshemmede slik adgang. For disse videreføres denne adgangen.

Del dette med andre:

  6 comments for “Flere pigger kan bli tillatt

  1. Helt greit det, men innfør piggdekkavgift på minimum 4000kr per år.

    Da vil folk tenke seg om når de velger dekk.

    Det er vanvittig mye unødvendig piggdekkbruk, og veier med nylagt asfalt er fine å kjøre på til midten-slutten av november.
    Da har piggdekkene gjort sitt inntog.

    Er det noen av dere som har kjørt bil i Tyskland vintersdag?

    En kan kjøre titalls mil på autobahn og når en stopper er bilen like ren.

    Hva skjer her hjemme?

    Jo, det ser ut som en kjører på grusvei: er det tørt er det en svær støvsky langs hele veien, i tuneller er det som å kjøre i tåke.

    Er det derimot vått, ja da ser det ut som en kjører i gjørme. Og vindusspylerne må brukes aktivt. Hvis en vil se da.

    • Det er ikke piggdekkene som lager «tåke» på veiene som du skriver.
      Det er bruken av saltlake å dårlig renhold som gjør dette.
      Vi betaler nok for å kjøre på veiene i Norge,det bør ikke være noen ekstra piggdekkavgift.

    • Helt enig, piggdekk er bare noe forferdelig oppskrytt og totalt unødvendig. Har kjørt piggfritt på personbil siden tidlig -90, på semitraileren har jeg aldri hatt pigg. Og den har stort sett gått mellom Nord-Norge og Østlandet. Våre bobilturer er også foregått på piggfritt vis.
      Kan noen komme med en god detaljert begrunnelse for at man skal velge å kjøre med piggdekk?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *