Den tredje bobilkjeden

Bobilkjeden Arve Opsahl AS har hovedkontor på Heimdal i Trondheim. Foto: Knut Randem.

Bobilbransjen vokser i Norge. Forhandlerne blir mer profesjonelle og organiserer seg i kjeder eller kjedelignende nettverk. Med en dominant aktør fra tidligere og en som fortsatt kan omtales som en nykommer, er det lett å overse at vi også har en tredje bobilkjede.

Bobilkjeden Arve Opsahl AS (AOAS) er også en kjede i dette bildet. De er selv representert fem steder direkte og gjennom deleierskap på ytterligere to steder.

Bjørn Arve Opsahl er konsernsjef i den tredje største bobilkjeden. Foto: Knut Randem.

Bjørn Arve Opsahl er konsernsjef og leder importdelen av Arve Opsahl AS. Hovedkontoret med butikk ligger på Heimdal i utkanten av Trondheim, men de har egne avdelinger i både Oslo-området, Bergen og Namsos pluss et servicepunkt i Førde, men her uten en fullverdig butikk.

Det er mindre kjent for mange at AOAS også er deleier i bobilsalget i Icaravan i Tromsø, som også har en avdeling i Alta. AOAS er inne på eiersiden i iBobil AS og ikke i de øvrige firmaene i iCaravan-gruppen.

– Vi har Narvik/Vestfjorden som en geografisk grense for de to merkevarene. Sør for Narvik bruker vi navnet Bobilkjeden Arve Opsahl AS mens vi nordenfor skal bruke navnet iCaravan. For kundene skal dette gå ut på et, sier Bjørn Arve Opsahl.

Med representasjon på syv steder blir dette en kjede, selv om den er den minste i antallet avdelinger.

Ekspansjon?
Så er spørsmålet hvordan skal Bobilkjeden Arve Opsahl vokse videre? Opsahl svarer at de ikke har noen umiddelbare planer om ekspansjon, men så er det vel slik at de færreste vil fortelle for mye om hva de skal gjøre litt fram i tid.
– Utvidelsen til Namsos var det mange som ikke forsto?
– Å etablere seg i Namsos var en lett avgjørelse å ta. Dette har vært et viktig marked for oss, men vi tapte posisjoner og ville ha tilbake kundene der.
– Det var en langt lettere avgjørelse enn om vi for eksempel skulle vurdert å etablere oss i Kristiansand, som er et marked hvor vi er ukjente.

Challenger og Concorde har lenge vært i porteføljen. Eura Mobil har tettet gapet mellom dem, men har ikke fått sin plass på skiltet. Foto: Knut Randem.

Tre trinns vareutvalg
AOAS samarbeider tett med Trigano-gruppen og har hatt Challenger i porteføljen siden 1997. Eura Mobil kom til senere. Concorde har de representert i Norge siden 1985, og er de eneste som selger dette merket i Norge. Challenger og Eura selges også av andre forhandlere, men AOAS har en importør/agentrolle for disse merkene.
– Eura Mobil droppet de billigste Profilia-modellene og da kan vi ordne markedet i tre størrelser; Challenger, Eura Mobil og Concorde. Dermed har vi noe for alle behov.

AOAS sluttet helt med campingvogner i 2004 for å rendyrke bobil. Var det en vanskelig avgjørelse?
– Ikke for meg, men for far var det verre. Han hadde hatt Cabby campingvogner fra oppstarten og helt fram til vi sluttet med vogner.
– Det er veldig forskjellige markeder med ulike behov. Det er også stor forskjell på verkstedene for vogner og bobiler.
– I Trondheim er vi servicepartner med Fiat og tar alle servicer. Dette er ikke noe vi må gjøre selv og for eksempel i Bergen har vi avtale med et nærliggende Fiat-verksted slik at kundene får gjort alt på en gang.

Selvstyrte avdelinger
Det er 40-50 ansatte i Arve Opsahl-systemet. Hver avdeling er et eget selskap med AOAS som majoritetseier. Avdelingsleder og andre ansatte eier resten av aksjene. Gjennom avdelingene selger de opp mot 200 Challenger og 60 Eura Mobil i år. Om vi tar med andre forhandlere så selges det årlig hhv 280 og 180 bobiler av disse merkene.
– Vi skal selge mer enn 300 nye bobiler i egne avdelinger i 2019, erklærer Opsahl. Eura Mobil skal etter planen samlet komme opp i 250 solgte bobiler neste år. Det vil i tilfelle bringe merket opp i salgstoppen.

Concorde påvirker ikke antallet solgte bobiler så mye. Det er lange bestillingstider og Opsahl har allerede bestilt Concorde for levering i 2020. Det er for å sikre tilgangen på chassis. Deretter kan det fortsatt gjøres en del endringer. Problemet er bare det at Concorde selger så godt i Tyskland at de i utgangspunktet kunne solgt samtlige bobiler de produserer der.

Challenger og Eura Mobil bestilles av fabrikken i februar for neste modellår, men med muligheter for justeringer fram til høsten. Så tidlig må altså forhandlerne gjøre anslag over hva kundene kommer til å kjøpe til høsten. Innen kundene bestemmer seg for hvilken modell de ønsker, har forhandleren sikret seg et utvalg av de forhåpentligvis riktige modellene.

Høsten er viktig og AOAS innleder den med stor stand på Caravanmessen. Foto: Knut Randem.

Høsten er viktig
– Vi selger halvparten av bobilene i noen travle høstmåneder. Caravanmessen er startskuddet, men vi kjører deretter lokale aktiviteter. Dette er en viktig periode for oss. Spesielt for Concorde er Caravanmessen viktig. Det er en av få muligheter til å se flere modeller utstilt.
Det var for øvrig da Concorde kuttet ut de billigste modellene på Fiat at AOAS fikk et vakuum. Det var da Eura Mobil kom inn og tettet hullet. Flere merker ble vurdert før valget falt på dette merket.

Opsahl forteller at AOAS er en av de største kundene til Trigano-gruppen i Europa.

De senere årene har AOAS også etablert utleie av bobiler under kjedenavnet Motorhome.no og tilbyr dette i Trondheim, Bergen, Oslo, Tromsø og Alta.

Om konkurrentene
– Kroken har lenge hatt en dominerende posisjon og Ferda er en aggressiv utfordrer. Hvordan påvirker det dere?
– De profesjonaliserer sine butikker. Det utfordrer oss til å bli enda bedre. Så lenge de kjøper opp andre forhandlere, blir det ikke flere konkurrenter for oss.
– Slaget vil stå om markedsføring, serviceoppfølging og å kunne ta vare på kundene over hele landet. Det betyr at vi må profesjonalisere etter-markedet. Da blir gode dataverktøy viktige. Vi må også ha riktige folk; blide, hyggelige og utadvendte, forklarer Opsahl.

Han forteller at de har fått på plass dataverktøy slik at de skal være i stand til å foreta auto-innkallinger til årskontroller.
– De vanlige bilsalgsdatasystemene passer ikke for denne bransjen. Derfor må det velges andre dataløsninger for å kunne følge opp kundene på den best mulige måten, avslutter Opsahl.

Tekst og foto: Knut Randem.no, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *