Typisk norsk å være stor?

I Europa går trenden mot bybobiler. I Norge går det den motsatte veien mot store helintegrerte bobiler. God økonomi i befolkningen har gitt bobilforhandlerne et rekordår.

Allerede i november var det klart at bobilsalget i 2018 skulle sette rekord. Aldri tidligere har salget passert 4000 nyregistreringer på et år. Se omtale av salgstallene for hele 2018 her.

Styreleder Tor Grüner i NCB gleder seg på vegne av sine medlemmer over rekordåret 2018, men maner likevel til edruelighet. Arkivfoto: Knut Randem.

Styreleder Tor Grüner i Norsk Caravanbransjeforbund (NCB) er ikke overrasket over den sterke økningen i salget av store bobiler.
– Det er definitivt store helintegrerte bobiler i prisklassen 1,1 til 1,6 millioner kroner som selger mest. Halvintegrerte bobiler med senkeseng er en god nummer to, forteller han.

Grüner er også daglig leder i Kroken Caravan Import og ser dette på salget av Hymer, som han har ansvaret for. Men han ser at også Knaus, Eura Mobil, Dethleffs og Carthago har den samme situasjonen.

Dethleffs er blant merkene som selger godt. Her fra deres Alpha. Foto: Knut Randem.

Grunn til edruelighet
– Kan dette salget fortsette i samme takt inn i 2019?
– Jeg er jo programforpliktet til å være optimist på vegne av bransjen, men det er også grunn til å være edruelig nå. Det har aldri tidligere vært flere bobiler til salgs på Finn.no, sier Grüner.
– Brukte?
– Lagerbeholdningen kan være stor av både nye og brukte bobiler, men vi har ikke på noen måte en situasjon som den vi hadde i 2013 med store lagre av brukte bobiler. Det er også mye høyere egenkapital i bransjen nå.

Grüner har inntrykk av at det er flere overliggere (nye bobiler fra tidligere årganger) enn det som er ønskelig hos forhandlerne.
– Det er likevel ikke dramatisk med det salget vi har i dag, mener han.

Fortsatt godt salg
Styreleder Grüner tror bransjen kommer til å oppleve godt salg også i overskuelig framtid.
– Det er ingenting som tilsier at markedet skal stanse opp nå. Vi har fortsatt lav rente og god personlig økonomi i Norge. Avgiftene er også stabile i det kommende året, sier han.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Har aldri solgt flere nye bobiler i Norge

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.