Har aldri solgt flere nye bobiler i Norge

Allerede i november var det klart at 2018 skulle by på en ny salgsrekord. Da passerte antallet nyregistrerte bobiler 4000. Også desember ble en grei måned for bobilselgerne.

Adria er nærmeste utfordrer til Erwin Hymer Group og tar tredjeplassen i 2018. Her en titt inn i bybobilen Adria Twin Plus. Foto: Knut Randem.

I hele 2018 ble det til sammen solgt 4166 bobiler i Norge. Det er 536 flere enn i 2017 og en økning på 14,8 prosent. Den sterkeste økningen finner vi for bobiler over 3500 kg. Her økte salget med 30,5 prosent, opplyser Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det ble registrert 1602 bobiler over 3500 kg og 2564 bobiler inntil 3500 kg. Økningen i den laveste vektklassen var på 6,7 prosent.

Benimar overrasket i november. Foto: Benimar.

Siden sist Bobilverden.no rapporterte om bobilsalget er det meste i stabil utvikling, men enkelte overraskelser finnes innimellom. For eksempel var lille spanske Benimar oppe på pallen i november og snuste på andreplassen etter Hymer.
De gjorde det godt etter sin første deltakelse med egen stand på Caravanmessen, forteller daglig leder Tor Alvern i Abobil. Han er den som lengst har representert dette merket i Norge. Også bybobilen Pössl ypper seg i perioder. Begge disse merkene har sterk forankring i Rogaland og topper lokalt statistikken for bobiler inntil 3500 kg.

Helintegrerte Hymermobil_B-Class ModernComfort 580 er med på å forsvare Hymer som det mest solgte bobilmerket i 2018. Foto: Hymer_GmbH og CoKG.

Hymer topper igjen
Etter et godt år med en økning på 22,7 prosent holder Hymer stand øverst på registreringsstatistikken med 508 bobiler.
Dethleffs ligger på en annenplass med 285 nye bobiler. Dermed ble det dobbeltseier til Erwing Hymer Group (EHG). I tillegg har EHGs fabrikk Capron plassert seg i statistikken med 448 bobiler. Dette er vanligvis en tredjedel produsert for Solifer. Resten er fordelt på blant annet Sunlight og Carado, men tallene her kan variere da produksjon av merkene kan bli flyttet innen konsernet. Bobilverden.no har ikke fått bekreftet eksakt fordeling for 2018.

På de neste plassene finner vi Adria med stabilt salg som endte på 262 bobiler, Carthago hadde en prosentvis solid økning og endte på 241 like foran Challenger med 232 nyregistreringer. Rapido 210, og deretter Bürstner med 207 etter en solid nedgang, som skal skyldes tapet av en betydelig forhandler.

Øvrige merker solgte under 200 bobiler i 2018. Mellom 200 og 100 nyregistreringer finner vi Pilote (193), Eura (169), Pössl (167), Knaus (124), Hobby (117) og Kabe (108). Av disse er det Kabe, Knaus, Pössl og Eura som har de største prosentvise økningene i salget sammenlignet med 2017.

Over og under 3500 kg
I vektklassen opp til 3500 kg er det Dethleffs (210), Challenger (176) og Adria (175) som selger best. Bybobilen Pössl har lagt seg på fjerdeplass med 167 nyregistreringer. Det må bemerkes at Capron-fabrikken har registrert dobbelt så mange bobiler som Dethleffs i denne vektklassen.

Salget av bobilene over 3500 kg ledes an av Hymer som har økt med 31,8 prosent i forhold til året før og ligger i en særklasse med 361 nyregistreringer. Carthago, Rapido, Eura Mobil, og Kabe har solgt fra 155 til 104 bobiler over 3500 kg.

I begynnelsen av 2018 ble en rekke bobiler med Euro 5-motor registrert og avregistrert mens de sto på lager. Dette var nemlig siste frist for å registrere dem som nye. Ingen har eksakte tall, men mellom 100 og 200 slike bobiler ble registrert. Det finnes ingen samlet oversikt over hvor mange av disse som faktisk er solgt. Dersom noen av disse fortsatt ikke har funnet sin eier vil de påvirke statistikken i både 2018 og 2019.

Tallene over er hentet fra statistikk utgitt av Opplysningsrådet for Veitrafikken og omfatter første gangs registrering av nye biler.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.