Stive bein, luft i buken og annet stæsj for bobil

Bobiler bygges på varebiler med et langt lavere tyngdepunkt enn det de får når påbygget er på plass. Løsningen sitter ofte under gulvet. Der har Olsen flere løsninger å by på.

Kenneth Olsen har på få år bygget seg opp til å bli den som kan «alt» om støttebein, luftfjæring og støtdempere. Foto: Knut Randem.

For fem år siden var det svært få i bobilmiljøet som visste hvem Kenneth Olsen var. Han startet lakk- og karosseriverksted i 2011, men i 2014-15 begynte det å dukke opp forespørsler om tilleggsmontering av utstyr på bobiler. Etter det har det balet på seg, og nå har han knapt tid til lakk- og karosseri. Det blir heller ikke en del av framtidens arbeidsoppgaver.

Støttebein krever at mye trekkes fram. Foto: Knut Randem.

På få år har bedriften Spot-on AS like sør for Drammen bygget opp en posisjon som den «alle» snakker om når det gjelder understellet på bobiler. Det være seg bytte av fjærer og støtdempere, ettermontering av luftunderstell og ikke minst montering av hydrauliske støttebein. De monterer også utstyr over gulvet, men det skal vi snakke mindre om her.

Bedriften er norsk representant for VB-Airsuspension fra 2017 og HPC-Hydraulics fra 2016. Det er to dominerende aktører på sine områder og førstnevnte har også en spesiell posisjon i forhold til flere bilprodusenter. Uten deres aksept er det ikke mulig å modifisere understellet uten å sette bobilens garanti i fare, forteller Olsen. De er også norsk representant for Sawico France som leverer hengerfester, sykkelstativer og annet utstyr. Den tyske delen av dette selskapet ble for et par år siden solgt til AL-KO.

Flytteplaner
Spot-on har om lag 50 forhandlere i Norge, og i Sverige har de fått en datter i Uddevalla, Spot-On Caravan AB. Der eier det norske selskapet halvparten mens den lokale lederen eier resten. Her i Norge er veksten nå så sterk at planene for utvidelse og flytting til nye lokaler er lagt.

I dag har Spot-on åtte ansatte, men likevel er ofte sjefen sjøl ikke hjemme før kl 22 om kvelden. Da kona Chalotte Olsen undret seg over hvorfor han måtte bli så lenge på jobben og i tillegg jobbe i helgene, foreslo han at hun også begynte i familiebedriften. I dag er hun ansvarlig for det administrative i bedriften og skjønner godt hvorfor det blir lange dager.

Kenneth og Chalotte Olsen driver Spot-on sammen. I midten hydraulikken til støttebein ferdig montert. Foto: Knut Randem.

Spot-on ble Gaselle-bedrift i både 2018 og 2019 og ligger i følge Olsen godt an til å bli det også i år. Det er en hedersbetegnelsen som tildeles unge bedrifter med god og solid vekst. I fjor omsatte bedriften for nesten 16 millioner kroner. Nå planlegges flytting og ytterligere vekst.

Blir fullservice bobilverksted
Vinteren om halvannet år flytter Spon-on, om alt går etter planen, til Solbergelva der det planlegges et spesialtilpasset lokale for dem i Herstrøm næringspark. I nybygget blir det fem porter og verksteder tilpasset for montering og reparasjon av bobiler.

– Vi selger lakk- og karosseridelen når vi flytter. Bare chassisdelen og utstyrsmontering blir med. Når vi er på plass i nye lokaler håper vi å være godkjent og operative som fullservice verksted for Fiat og Iveco. Og vi skal kun jobbe med bobil, forteller Olsen. Likevel må staben utvides med fem personer når de flytter.

– Jeg ser en stor fordel i å være et spesialverksted for bobil. Så langt har vi hatt en positiv dialog med Fiat og Iveco.

Luft i understellet
Det er ingen tvil om at hydrauliske støttebein har blitt populære på norske bobiler. Det er gjerne på bobilene over 3500 kg, som har 50 kg å gå på, det kan installere slike. Det hevdes at når du først har hatt slike så kan du ikke unnvære dem.

Her er forsterkede støtdempere og hjelpeluft montert på bakakselen. Foto: Knut Randem.

Det er også først og fremst de større bobilene som får montert hjelpeluft eller full luftfjæring i chassiet. Olsen forklarer behovet for luftfjæring med det som er utgangspunktet for en bobil; en varebil med lavt tyngdepunkt. Når det bygges en bobil på dette chassiet så flytter tyngdepunktet seg oppover og påvirker kjøreegenskapene. Forsterket fjæring eller luftfjæring er derfor en løsning han anbefaler. Både for komfort og trafikksikkerhet.

På bobiler som ikke har vekt å gå på eller som ikke har behov for så drastiske løsninger kan du velge å bytte til forsterkede støtdempere eller å bytte ut fjærbeinene foran for å stive opp og løfte bobilen en smule.

Og om det ikke er nok så kan du montere intelligente støtdempere, som koster like mye som et sett med hydrauliske støttebein. Det er nesten ingen grenser for hva du kan legge i forbedringer i chassiset. Det markedet har Olsen-gjengen tenkt å ta mest mulig av sammen med sine forhandlere.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.