I løpet av året skal Renault presentere tre modeller med hydrogen-drift. To av dem kan trolig benyttes for bobiler.
Renault eller retter sagt Hyvia, et joint venture de har etablert sammen med hydrogenspesialisten Plug Power, har som mål å utvikle tre lette kjøretøy på ulike størrelser av Renault Master med brenselcelledrift.
Med en rekkevidde på 50 mil begynner det å ligne noe for modellen som ligger i bybobil-størrelsen. En større modell med chassis egnet for påbygg med 19 kubikkmeter lastekapasitet vil få 25 mil rekkevidde. Kanskje fortsatt litt i korteste laget for en bobil, men det tar ikke mer enn fem minutter å fylle tanken.
Det er bladet Promobil (ekstern lenke) som har omtalt satsningen. De forteller at de tre modellene er batteridrevne og lades med brenselceller drevet av hydrogen fra en tank på 7 kg.
Modellen med 50 mil rekkevidde kan kjøre opptil 10 mil på ren batteridrift. Batteriene kan lades opp før kjøreturen starter. De fire hydrogentankene ligger i taket.
Satsningen inkluderer også infrastruktur for lading, elektrolyse og hydrogenfyllestasjoner.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Denne hydrogenbilen har tankene for drivstoffet i taket.Da blir det vel problemer å bruke sjassiet til bobil. Ingen luker i taket. ikke mulig å få øke høyden.
Kan vel til nød brukes, som bybobil:
Personlig har jeg tro på at hydrogen kan bli et alternativt drivstoff i fremtiden.Desverre er det for dyrt å framstille slik situasjonen er i dag.Desuten er det neppe lønnsomt å bygge ut hydrogeninfrastruktur, med tanke på de få kjøretøyene som faktisk befinner seg på veien.
Uten å ha noe kunnskap om sikkerhet, eksplosjonsfare etc, tror jeg ikke at jeg ville være komfortabel med å kjøre rundt med en stor hydrogentank på taket, men det er kanskje ikke verre enn å ha 70 liter bensin bak i bilen,eller å sitte oppe på et 80 kw lithiumsbatteri.