Renault med hydrogen for bobil?

I løpet av året skal Renault presentere tre modeller med hydrogen-drift. To av dem kan trolig benyttes for bobiler.

Renault/Hyvia skal lansere tre modeller på hydrogendrift. Illustrasjon: Renault.

Renault eller retter sagt Hyvia, et joint venture de har etablert sammen med hydrogenspesialisten Plug Power, har som mål å utvikle tre lette kjøretøy på ulike størrelser av Renault Master med brenselcelledrift.

Med en rekkevidde på 50 mil begynner det å ligne noe for modellen som ligger i bybobil-størrelsen. En større modell med chassis egnet for påbygg med 19 kubikkmeter lastekapasitet vil få 25 mil rekkevidde. Kanskje fortsatt litt i korteste laget for en bobil, men det tar ikke mer enn fem minutter å fylle tanken.

Modellen i bybobilstørrelse med fyllestasjon. Foto: Renault.

Det er bladet Promobil (ekstern lenke) som har omtalt satsningen. De forteller at de tre modellene er batteridrevne og lades med brenselceller drevet av hydrogen fra en tank på 7 kg.

Modellen med 50 mil rekkevidde kan kjøre opptil 10 mil på ren batteridrift. Batteriene kan lades opp før kjøreturen starter. De fire hydrogentankene ligger i taket.

Hydrogentankene er plassert i taket på kassebilen. Foto: Renault.

Satsningen inkluderer også infrastruktur for lading, elektrolyse og hydrogenfyllestasjoner.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Renault med hydrogen for bobil?

  1. Denne hydrogenbilen har tankene for drivstoffet i taket.Da blir det vel problemer å bruke sjassiet til bobil. Ingen luker i taket. ikke mulig å få øke høyden.
    Kan vel til nød brukes, som bybobil:

  2. Personlig har jeg tro på at hydrogen kan bli et alternativt drivstoff i fremtiden.Desverre er det for dyrt å framstille slik situasjonen er i dag.Desuten er det neppe lønnsomt å bygge ut hydrogeninfrastruktur, med tanke på de få kjøretøyene som faktisk befinner seg på veien.
    Uten å ha noe kunnskap om sikkerhet, eksplosjonsfare etc, tror jeg ikke at jeg ville være komfortabel med å kjøre rundt med en stor hydrogentank på taket, men det er kanskje ikke verre enn å ha 70 liter bensin bak i bilen,eller å sitte oppe på et 80 kw lithiumsbatteri.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.