Rekord for presset basiskjøretøy

Fiats posisjon som ledende basiskjøretøy ser ut til å være hardt presset med lavere leveranser og bobilprodusenter som vender seg mot andre merker. Likevel blir det ny rekord i tysk leservalg.

Fiat Ducato setter ny rekord i tysk leservalg. Foto: Knut Randem.

Det tyske magasinet Promobil gjennomfører hvert år en omfattende leserundersøkelse for å blant annet å kåre de beste basiskjøretøyene. Årets kåring viser at Fiat Ducato fortsatt er populær blant kundene. Hele 59,4 prosent stemte på Ducato. Den forrige rekorden på 56,4 prosent ble satt i 2018.

Mercedes Sprinter oppleves av mange som en kommende stjerne i bobilmarkedet, men det betyr ikke at de øker i popularitet blant de tyske leserne. 36,7 prosent plasserer Sprinter på andreplass i denne kåringen. Det er omtrent samme nivå som tidligere.

På tredjeplassen har VW Crafter i år blitt erstattet av MAN TGE med 20,3 prosent av stemmene.

Spørsmålet i slike kåringer vil alltid være om om kundene er konservative og stemmer på det de har selv eller om de har gjort saklige vurderinger.

Flere bobilprodusenter har opplevd at Fiat reduserer sine leveranser. En offisiell årsak er manglende leveranser av halvledere, men flere produsenter har overfor Bobilverden.no spekulert i om Fiat er i ferd med å rette sin interesse i andre retninger. Produsenter retter derfor økt interesse mot Mercedes og Ford. Det har så langt ikke endret de tyske lesernes preferanser.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Tyske lesere kårer de mest populære bobilene

Del dette med andre:

  5 comments for “Rekord for presset basiskjøretøy

  1. Forklaringen til at Ducato får nærmere 60 % av stemmene i vurderingen av beste basiskjøretøy for bobil, finner vi i Vidar Sandbecks gamle sang, «Bildilla».Der heter det:»Den beste bilen i verda er den som han har nå, ja du skulle bare høre hvis motor’n ville gå».
    Folk flest vil gå langt for å forsvare sitt bilvalg, og når Ducato har en så dominerende stilling i bobilmarkedet, gir resultatet seg selv.
    Skal man derimot objektivt vurdere Ducato og Sprinter opp mot hverandre, blir resultatet noe annet.Det tyske bobiltidsskriftet Auto Bild Reisemobil hadde for en tid siden en sammenligningstest der Fiat og Mercedes med noenlunde identisk påbygg ble objektivt vurdert.Fiat ble ikke direkte utklasset, den hadde mange gode kvaliteter, men ikke uventet ble Mercedes testvinner.De samme tendenser gjør seg vel gjeldende når det gjelder personbilene fra de samme fabrikkene.
    Personlig har jeg hatt 3 Ducatoer, derav to med elektrohydraulisk automatgir.Alle har hatt 3 litermotoren, som er en fantastisk arbeidshest og noe av det bedre som har vært produsert av dieselmotorer.Det har stort sett ikke vært problemer knyttet til noen av bilene , så jeg har vært meget godt fornøyd med Ducato.
    Min nåværende bobil er bygget på et Sprinterchassis motorisert med Mercedes sin 3 liters V sekser.Samlet sett ruler Medcedes over Fiat på de fleste punkter, bortsett fra 7 trinns automatkassen, der jeg har lest at Fiat sin 9 trinnskasse er overlegen.
    Konklusjonen blir derfor:»Das Bessere ist den Guten Feind», som ovesatt til norsk blir:Det bedre er det godes fiende!

  2. Ducato hadde vunnet mye på å levere 3.0 motoren på alt av bobiler og varebiler. Den er nok den beste motoren sett over alt av små diesel. Kunne hatt efekt fra ca 200 hk og ned mot ca 100. Med kamkjede og dreiemoment som den har hadde den vert en stor trussel for andre merker.

  3. Når det gjelder bybobil er Ducato betydelig romsligere enn Sprinter. Dette kan jo være en grunn til at Fiat er bedre enn Mercedes. Som nevnt i en annen kommentar så er Ducatoen på det bredeste 205 cm ved hjulbuer/støtfangere, 3-4 cm bredere enn Mercedes. I høyde ca 175 cm over bakkenivå ute er imidlertid Fiat fortsatt 201 cm bred, mens Mercedes kun er 187 cm. Den smalner svært mye oppover. Tilsvarende forskjell regner jeg med også gjelder innvendig.
    14 cm er relativt mye spør du meg, særlig på en allerede smal bil.
    Ford sitt karrosseri som er 205,9 på det bredeste og har, som Fiat, relativt rette sideveggene, – kanskje et godt alternativ til Fiat.
    Det er forøvrig andre Fiat basserte bobilen vi har, og har ikke hatt noen feil eller mangler overhodet på selve kjøretøy-biten, og det er etter tilsammen ca 130.000km. Det jeg har gjort på nåværende bybobil er å tune 2,3 ltr motoren til 180hk og dreiemoment på 440Nm. Gjør stor forskjell og gjør meg glad og fornøyd. Videre har jeg byttet ut konsollen under førersetet til en 4 cm lavere konsoll. Da er det ikke lenger plass til å ha batteri der, men det gir, for meg, en betydelig bedre sittestilling.

    • Jeg har også tunet motor til 180 hk, utført før jeg kjøpte bilen. Det er ikke registrert i vognkortet, er det enkelt å få gjort det i ettertid? Kostnad?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *