Norges Caravanbransjeforbund (NCB) klargjør reglene for medlemskap for aktører som har drevet med parallellimport. De får bli med, men først når siste parallellimporterte bobil er solgt.
NCB har klare regler for hvilke forhandlere som kan bli medlemmer i organisasjonen. Blant kravene er at forhandleren har en godkjent forhandleravtale med produsent eller importør. Det betyr at forhandlere som driver med parallellimport ikke kan bli medlem.
– Men vi vil gjerne ha dem med når de slutter med parallellimport, sa generalsekretær Geir Holm under dagens årsmøte i organisasjonen. Det har imidlertid vært noe uklart når de faktisk kunne bli medlemmer.
I dag ble det presisert i vedtektene at den siste parallellimporterte bobil eller campingvogn må være solgt før de kan tas opp som medlem. Dagene etter dette salget kvalifiserer de til medlemskap dersom de oppfyller krav som for eksempel daglige åpningstider, caravanverksted eller verkstedtilknytning.
Nye styremedlemmer
Det var enighet om det aller meste på NCBs årsmøte – også valgkomiteens innstilling. Tor Grüner i Kroken Caravan Import var ikke på valg som leder i år og har et år igjen av sin periode. Det samme gjelder styremedlemmene Geir Klevjer fra Dometic Norge og Timo Nylenna i Rapido Group Scandinavia. Inn som nye styremedlemmer kom Sverre William Olsen, Perry & Williams Caravan i Råde og Magnar Romestrand i Sunnmøre Caravan.
Håkan Olsson, Adria og Jarle Hansen, Neptus ble valgt som varamedlemmer til styret.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Tviler på om dette som omhandler “paralellimport” holder vann. Hva sier f.eks. EØS om dette?
Det kan vel neppe nektes paralellimport, men medlemskap kan nok nektes. Litt barnslig av bransjen. Se hva som skjedde med biliporten. Importørene måtte kjøpe opp forhandlernett for å sikre seg kontroll. Men de rene paralellimportørene lever likevel i beste velgående. Og – de yter minst like god service og har betydelig lavere priser enn de store merkeimportørene.