– Pass på sikkerheten, sjekk støtdemperne!

Slitte og dårlige støtdempere kan i en kritisk situasjon bli den avgjørende årsaken til at en ulykke skjer. Mange bileiere er ikke klar over hvor avgjørende viktig støtdemperne er for bilens veigrep – og dermed manøvreringsevnen.

– Spesielt nå, foran lange ferieturer, er det svært viktig å passe på at bilen teknisk er i god stand. Noe vi vet at mange dessverre slurver med, er kontroll av støtdemperne.

Det hjelper ikke hvor gode dekkene er, og hvor riktig lufttrykk de har, dersom støtdemperne er så mye slitt at enkelthjul befinner seg mer i luften enn mot veien, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco i Norge.

Støtdemperens viktigste oppgave er å sørge for at hjulet beholder sikker kontakt med underlaget til enhver tid. Dette er en forutsetning for trygg kjøring – og for at bilen skal ha optimal manøvreringsevne i enhver situasjon.

– Feriebilen er ofte mye tyngre lastet enn til vanlig. Er støtdemperne da mer enn 50 prosent slitt, eller har skader, øker risikoen dramatisk for at ulykker kan skje. Ikke så rent få setter kursen ut i Europa, i høy fart på tyske motorveier. Er støtdemperne da dårlige, kan den første unnamanøveren man må ty til også bli den siste, sier Støa Edvardsen.

Gode råd
Han har noen gode råd med på veien til feriebilistene:

– Mange bilister vet lite om hvordan bilens opphengsystemer er oppbygd og fungerer. Siden dette er komponenter man vanligvis ikke ser, har mange lett for å tro at dette er deler som aldri blir utslitt, sier han.

– Men også disse delene slites ut, noe som i en kritisk situasjon kan være det som utløser en ulykke. Støtdempere og andre opphengskomponenter spiller en avgjørende rolle for at bilen har sikker styring, effektive bremser og god stabilitet. Når disse komponentene – som støtdemperne – blir slitt, kan de påvirke kjøresikkerheten på en rekke måter, inkludert økt bremselengde i en kritisk situasjon der hver eneste meter teller for å unngå en ulykke.

– Vi anbefaler derfor at støtdemperne sjekkes grundig og testes for slitasje minst en gang i året, og at slitte dempere skiftes senest etter 80.000 kilometer. Det er veldig viktig å følge denne anbefalingen, fordi støtdemperslitasje kjennetegnes ved at den kommer snikende gradvis på en slik måte at føreren vanligvis ikke merker dette på bilens oppførsel fra dag til dag.

Gradvis taper man styrepresisjon, får økt bremselengde og redusert kjørestabilitet, sier Terje Støa Edvardsen, som henviser til det industrien kaller ”The Safety Triangle”.

– Dette systemet av samvirkende komponenter på undersiden av bilen omfatter dekk, bremser, styring og opphengsdeler, og er helt avgjørende for sikker styring, bremsing og stabilitet.

En slitt del i dette systemet kan være nok til å ødelegge effektiviteten til de andre delene, sier han, og peker på noen farlige virkninger av slitte støtdempere og andre opphengsdeler:

– Styringen påvirkes ved redusert veigrep, noe som lettere utløser skrens, bilen trenger lengre bremsestrekning fordi hjulene ”stepper” mot underlaget og delvis befinner seg i luften uten kontakt med underlaget, og stabiliteten kommer i fare fordi slitasjen tillater større vektforskyvninger eksempelvis sideveis i svinger.

Å skifte ut slitte støtdempere og andre slitte deler i bilens oppheng kan også spare andre komponenter for unødig slitasje – eksempelvis bremsedeler, dekk og opphengskuler og –stag.

Sikkerheten kommer først
– Likevel må vi aldri glemme at den viktigste grunnen til å skifte ut slitte støtdempere er og blir sikkerheten for fører og passasjerer. Dette er det spesielt viktig å ha fokus på nå før ferietiden starter for fullt.

Vårt beste råd til bilistene er å la fagfolk ta en gjennomgang av alle bilens viktige sikkerhetssystemer, inkludert støtdemperne, i god tid før ferieturen starter. Da kan ferieturen starte med vissheten om at bilen sikkerhetsmessig er i topp form, avslutter Terje Støa Edvardsen.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.