Oppblåsbare fortelt ble årets salgssuksess

Det har vært betydelig vekst i salget av utstyr og tilbehør i år, men øverst på salgslistene hos Max Fritid troner oppblåsbare fortelt.

Max Fritids nettbutikk gjør forhandlerne til en del av handelen. Faksimile av nettsiden.

Det forteller Nils-Magne Dale, som er daglig leder i den Kroken-eide utstyrsleverandøren Max Fritid Engros AS.

Max Fritid er først og fremst leverandør til forhandlere, men har også nettbutikk med levering gjennom forhandlere eller hos Postnords utleveringspunkter. De fleste foretrekker fri levering hos forhandler.
Dale forteller at de ikke skal konkurrere med forhandlerne på nett, men spille på lag med dem. Kunden velger servicepunkt og forhandleren er en del av handelen i nettbutikken. Derfor blir heller ikke varene aggressivt priset. Det overlater de til forhandlerne å gjøre.

Det var først i fjor Dale synes de fikk en skikkelig nettbutikk. Han har derfor lite å sammenligne med, men forteller at de har hatt en betydelig vekst i det totale salget av utstyr og tilbehør i 2020.

Ligner ikke mye på 2019
Virksomheten er svært sesongvariabel og året startet som vanlig rolig. Så kom nedstengningen og bråstoppen i salget. Men så løsnet det, og en måned før året er omme har de nådd årets budsjett. En stor andel av bestillingene har gått over nett. Den åpenbare årsaken, sier Dale, er at folk satt hjemme og bestilte fordi de ikke ville gå så mye ut. Det har blitt mange små ordre og logistikken har vært vanskelig, forteller Dale og legger til at mange bestillinger bærer preg av at gamle bobiler og campingvogner har kommet ut på veien igjen i år.

– Måned for måned er det lite som harmonerer med 2019. Men salgsvinneren er fortsatt oppblåsbare fortelt fra Kampa, forteller Dale.

Oppblåsbare fortelt fra Kampa har nok en gang blitt en salgssuksess for Max Fritid. Her en vintermodell som ble lansert i fjor. Foto: Knut Randem.

Siden i fjor har varebeholdningen endret seg vesentlig. Tidligere forhandlet Max Fritid også deler til bobiler og campingvogner for de merkene Kroken-gruppen importerer gjennom Solid Import.
Dale forteller at produsentene nå vil at disse bestillingene skal gå direkte fra forhandler til fabrikk.
– For oss var dette en veldig arbeidskrevende prosess, som utgjorde noen millioner i omsetning, sier Dale uten å spesifisere hvor mange millioner det dreier seg om. Nå går ikke lenger disse bestillingene via Åndalsnes.

Med denne oppryddingen i varebeholdningen har Max Fritid blitt en ren grossist som selger katalogvarer, konkluderer Dale.

Produsenter på halv maskin
– Logistikken har vært ekstremt vanskelig i år. Mange produsenter går for halv maskin fordi de ikke kan ha så mange ansatte på jobb samtidig. Dermed oppstår det lange leveringstider som vi må prøve å unngå ved å være tidlig ute med våre bestillinger, sier Dale.

Han forteller at det også har vært et spesielt år med få aktiviteter der forhandlerne har kunnet ta og føle på produktene før de bestiller. Senest i november måtte de avlyse en visning av produkter for forhandlerne. Nå håper han de kan gjennomføre den i januar, men sikkerheten går først.

Max Fritid har 17 ansatte pluss noen sesongmedarbeidere. Salgsmedarbeiderne har reist langt mindre i år og heller benyttet seg av digitale møter med forhandlerne.

Bak kulissene skjer det ting. En storsatsning på felles databank for tekniske data for kunder og forhandlere med en felles portal er på trappene.
I disse dager legges siste hånd på varekatalogen for 2021. Den kommer fortsatt ut på papir. Det vil den kanskje gjøre også neste år, men så tror Dale papirkatalogens dager er talte.
– Tiden går fort så det er ikke godt å vite hva som skjer, sier Dale. Uansett tror han 2021 blir et godt år for utstyrs- og tilbehørsmarkedet.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *