Ny teknologi bak Michelins nye bobildekk

Det nye dekket fra Michelin bruker ny teknikk for å takle den høye belastningen på bobiler og hindre deformasjon av dekk når bobilen står mye stille.

Michelin lanserer et nytt dekk for bobiler. Foto: Michelin.

Et kjent problem blant bobileiere er deformasjoner på dekkene når kjøretøyet står stille i lengre perioder. For å forhindre skader forårsaket av vekt, har ingeniørene ved Michelins forskningssenter i Ladoux utviklet en ny løsning som presenteres i de nye dekkene Michelin Cross Climate Camping, skriver Michelin i en pressemelding.

​Michelin CrossClimate Camping er den siste innovasjonen i Cross Climate-serien, produsert i Europa. Fire dimensjoner er tilgjengelig nå og ytterligere fire kommer til sommeren.

De nye dekkene fra produsenten i Clermont-Ferrand er spesielt utviklet for bobiler. Dekkene er i A-klasse, som sikrer grep på vått underlag i henhold til europeiske merkinger, og har 3PMSF-sertifisering, noe som garanterer føreren sikker og jevn kjøring fra tidlig vår til sen høst, under de fleste værforhold, mener Michelin.

Dekkene er designet for å unngå deformasjoner som kan oppstå når en bobil står stille over lengre perioder, et problem som forsterkes av kjøretøyets høyde, vekt og ujevne vektfordeling. Et nytt rammedesign forhindrer at Michelin CrossClimate Camping-dekket utsettes for denne type slitasje.

I tillegg gir de forsterkede sideveggene bedre beskyttelse mot blant annet fortauskanter. Dekket har et CP-merke, som betyr at det tåler et større dekktrykk og belastning.

Dekket har også en V-formet slitebane, Michelin V-Shaped Technology, som er spesialutviklet for denne typen dekk. Designet kombinerer brede gummiklosser og store belter for å muliggjøre kjøring på både tørt og vått underlag, så vel som i snøvær. Teknologien muliggjør fremkommelighet på flere typer underlag: gress, leire, grus, jord, etc, skriver Michelin.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  2 comments for “Ny teknologi bak Michelins nye bobildekk

  1. Det er på høy tid at det skjer noe nytt når det gjelder utvikling av ny teknologi når det gjelder dekk til bobiler/varebiler.Jeg har inntrykk av at dekkprodusentene er mest opptatt av å utvikle nye personbildekk.
    I løpet av de tyve år jeg har vært bobileier, har det vært vanskelig å finne gode dekktester , der temaet har vært å finne de best mulige dekk til bobiler.
    Når det gjelder det nyutviklede dekket til Michelin, er dette sikkert vel og bra, men jeg er litt i tvil om det er optimalt på sommerføre å kjøre med et dekk som er utviklet for et så stort bruksområde, både regn , snø, gjørme og tørr asfalt.I følge tester på personbildekk, ser man at et såkalt «all seasondekk» har betydelig større bremselengde på tørr asfalt.Oppbygging av et dekk er hele tiden spørsmål om kompromisser.Vektlegging av en spesifikk egenskap vil alltid gå på bekostning av en annen egenskap.
    Personlig foretrekker jeg rene sommerdekk eller rene vinterdekk, så jeg er ikke direkte komfortabel med at den nye bobilen vi fikk utlevert våren 2021, er konfigurert med M+S dekk påført symboler med snøktystall og fjell.Tviler på om dette er optimalt på tørr asfalt på den franske riviera i juli måned.
    Jeg imøteser at Bobilverden i fremtiden kan publisere gode dekktester som omhandler bobildekk.

    • Betegnelsen helårsdekk avhenger veldig av hvor i verden du befinner deg. I det internasjonale pressemateriellet om disse dekkene blir de omtalt som dekk for alle fire årstider. Deres nordiske avdeling har korrigert dette til bruk fra tidlig vår til sen høst. For bruk under nordiske forhold er nok det det tryggeste.
      Når det gjelder dekktester må vi skuffe deg. Disse er svært dyre å gjennomføre om de skal være nøytrale. Og det bør de jo være. For om lag fem år siden kunne vi gjennom et samarbeid med andre publisere en slik test av bobildekk. Om en slik mulighet dukker opp igjen vil vi bruke den.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.