Ny forhandlergruppe kan bli størst i Norge og Norden

Fem aktører etablerer det som etter alt å dømme kan bli Norges største forhandler-kjede for bobiler og campingvogner. Omsetningen forventes å bli 1,6 milliarder kroner i 2021.

Namsen auto står for nesten halve omsetningen i den nye kjeden. Foto: Knut Randem.

Selskapet Tellus caravan og fritid AS ble registrert like før jul, men har så langt vært en bransjehemmelighet. Det er fem holding- og investeringsselskaper i bransjen som eier selskapet.

De største eierne i Tellus er i øyeblikket Juro Holding AS og Namsen auto invest AS, som begge eier henholdsvis 28,08 prosent og 27,63 prosent av aksjene. Mohagen invest AS og Wivestad gruppen AS (Autosentrum) er de nest største eierne med henholdsvis 18,45 og 17,03 prosent av aksjene. De siste 8,8 prosent av aksjene eies av Williams holding AS (Perry & Williams) (kilde: proff.no).

Det er hentet inn eksterne investorer. Eierskapet til de fem initiativtakerne vil derfor endres når investor får sine eierandeler.

Namsen Auto AS er den desidert største aktøren i grupperingen med en omsetning i 2019 på godt over 600 millioner kroner fra sine to avdelinger i Grong og Trondheim/Melhus.

Investor eier 53 prosent
Styreleder Lars Martin Wivestad forteller til Bobilverden.no at forhandlerkjeden skal eies av et holdingselskap der investoren Credo partners får 53 prosent av aksjene. Med denne investoren på laget skal Tellus caravan og fritid AS kjøpe 11 forhandlere/selskaper fra de opprinnelige eierne. Flere viktige transaksjoner foregår i disse dager.

Wiestad forteller at investoren kommer til å være aktivt med i drift og strukturering av det nye selskapet. De har også ambisjoner om videre vekst.
– Vi har dialog med flere i bransjen og veksten vil komme i form av oppkjøp og nyetableringer. Omsetningen i 2021 blir cirka 1,6 milliarder kroner. Det gjør oss til den største forhandlerkjeden i Norden, sier Wiestad.

I 2021 vil de 11 forhandlerne/selskapene beholde sine nåværende navn utad. Felles profilering blir først aktuelt neste år, men Tellus caravan og fritid AS vil få en felles hjemmeside for alle avdelingene og ha felles markedsføring allerede i år.

De ulike caravanforhandlerne i kjeden har ulike innkjøpsavtaler. I 2020 skal de selge de samme merkene de har i dag, men Wiestad forteller at det vil bli gjort en gjennomgang av hvilke merker kjeden skal selge på sikt.

Tellus caravan og fritid AS blir trolig lansert før påske. Da vil Norge ha fire store kjeder: Ferda, Kroken, Bobilkjeden Arve Opsahl og nykommeren Tellus.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  9 comments for “Ny forhandlergruppe kan bli størst i Norge og Norden

  1. Uten at jeg vil påberope meg noen som helst kompetanse når det gjelder bedriftsøkonomi eller selskapsstruktur,er jeg ambivalent til trenden til dannelse av store kjeder innen bobilbransjen.
    Jeg reiser spørsmålet , er dette en fordel eller ulempe for oss bobilkjøpere?
    Det kunne være interessant å høre hvilke erfaringer folk der ute ,har med de store kjedene kontra små personlig eide/ familiebedrifter.
    Jeg har ikke det helt store erfaringsgrunnlaget å bidra med, men rent følelsesmessig foretrekker jeg det siste alternativet.
    Dersom dannelsen av få store dominerende selskap kan gi oss billigere bobiler bedre utvalg, bedre service og høyere kompetanse må vi bare hilse dette velkommen.Så vil tiden vise om dette blir resultatet.

    • Min forventning er at kjedene gir kundene sine bedre tilbud / service ved behov for hjelp underveis, sånn at problemer som oppstår mens man er på farten kan håndteres på det nærmeste medlemmet i kjeden.

      • Har lite tro på bedre service om det blir større kjeder.
        Har kjørt bobil i 30 år og kjøpt både nye og brukte biler.
        Og ræva service hos enkelte!
        For meg har den beste vært en liten bobil firma.
        Siste bobilkjøp har vært det tristeste.
        Ligger nå tvist med siste kjøp

    • Jeg har og større tro på de litt mindre kjedene, at de vil gjøre sitt beste for at vi som kunde skal bli fornøyd.

    • Eg har kjørt bobil i snart 10 år har handla både hos kjeder og enkeltstående. Min erfaring som kunde er at om forhandler er kjedemedlem eller ikkje, har ingen betydning. Det som tel er den personlige kontakten og servicen.

      • Min neste bobil blir enten hjemmebygd eller privat importert. Når bobilselger, en av de store kjedene driter i å ta inn bilen etter å ha påberopt seg at de vil se på skaden, som de selv ikke utbedret skikkelig etter reklamasjon, trenerer i 9 måneder fordi de ikke har tid til å ta inn bilen, etc etc og jeg nå står å venter på advokater kommer jeg aldri til å ha med en norsk bobilforhandler å gjøre igjen. Det handler bare om å stikke pengene i lomma, også stikke fra ansvaret, selv om det reklameres med 5 års norgesgaranti og man ruller ut en helt ny bil. Så min erfaring med en stor kjede er bare negativ, og fordi de er store så blir man som kjøper stadig mindre…

  2. Har lite tro på bedre service om det blir større kjeder.
    Har kjørt bobil i 30 år og kjøpt både nye og brukte biler.
    Og ræva service hos enkelte!
    For meg har den beste vært en liten bobil firma.
    Siste bobilkjøp har vært det tristeste.
    Ligger nå tvist med siste kjøp

  3. Det er vel ikke kjedene i seg selv som gir dårlig service. Det kommer vel helt an på de lokale driverne og deres ansatte. Ikke alle som har lært hva service betyr. 🤔

  4. Det kommer nok ikke oss til gode med rimeligere service og deler, heller det motsatte. Færre konkurrenter høyere priser. Mer penger igjen til eiere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *