Lader bodelsbatteriene lite mens du kjører?

Du skal helst kjøre en stund før du får god opplading av bodelsbatteriene. Men hvorfor synes du den nye bobilen lader så mye dårligere enn den gamle? Forklaringen kan ligge i hvordan vekselstrømgeneratoren er designet i en euro 6-bil.

Geir Løftamo Klevjer trekker fram problemet med euro 6-biler og lading av bodelsbatteriet underveis. Løsningen holder han i hånden. Foto: Knut Randem.

Med euro 6-motorene ble det også lansert smartladere. Disse fungerer omtrent som automatisk start og stopp av motor, forteller Geir Løftamo Klevjer i Dometic Norge. Han holdt foredrag om dette temaet på Caravanmessen i høst. Da fikk mange en overraskelse.

– For å redusere utslippene og bli godkjent i kategorien euro 6 er det gjort mange tiltak. Et av dem går ut på at bilens vekselstrømgeneratoren ikke bruker krefter på å levere strøm til batteriene når bilen har motstand. Det kan for eksempel skje i oppoverbakker og ved akselerasjon. Til gjengjeld gir den opptil 16 v i utforbakker eller ellers når det er liten motstand for motoren.

– Vekselstrømgeneratoren i disse bilene er ikke designet for å levere kontinuerlig lading. Det blir veldig galt for bodelsbatterier i bobiler. I ugunstige tilfeller kan du komme fram med mindre strøm på bodelsbatteriet enn du hadde da du startet kjøreturen. I hvert fall om du har hatt forbrukere i drift, forteller Klevjer.

– Ikke er det bra for bodelsbatteriet å bli belastet med 16 v heller.

Slik har Dometic illustrert problemet i sin katalog.

Klevjer forteller at enkelte bobilprodusenter har tatt hensyn til dette og har installert en DCC-ladeomformer foran bodelsbatteriet. På andre merker er dette et tilleggsvalg.

Det DCC-laderen gjør er å påvirke vekselstrømgeneratoren til å levere jevn ladestrøm både i oppoverbakker og nedoverbakker. Da vil du få kontinuerlig lading og ingen overbelastning av batteriene. Og ikke minst så vil du komme fram med mer strøm på bodelsbatteriet enn da du startet kjøreturen.

Dette er ingen stor jobb, men Klevjer anbefaler at du ikke gjør dette arbeidet selv. Han anbefaler at slikt arbeid utføres av kyndige folk.

Dometic leverer slike DCC ladeomformere på 10 og 20A, men det finnes også andre leverandører. Snakk med forhandleren for å få hjelp til å sjekke om din bobil trenger en DCC-lader, råder Klevjer.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  6 comments for “Lader bodelsbatteriene lite mens du kjører?

  1. Å ligge å trykke 16V på et LifePo4 batteri, er ihvertfall ikke noe smart. De bør ikke ha noe mer enn ca. 14,2V

    Det denne DCDC laderen gjør er bare å lade bodelsbatteriet fra startbatteriet. Om generatoren vil greie å lade startbatteriet like mye som laderen tar fra startbatteriet har en vel ingen garanti for?

    Synes det er for dårlig av Dometic når de kommer med et nytt produkt i sortimentet sitt, at det ikke har en så viktig funksjon som tempraturføler for batteriet. Tilsvarende produkt har eksistert i mange år og tempføler for batteriet er viktig for korrekt lading.

    For for høy spenning til batteriet om sommeren i 30 grader ++ eller for lav om vinteren ved – 15 grader ++ er nok i mye bedre enn 16V noen ganger hele året.

    Ellers et supert produkt som nesten er like viktig for en sorgfri strømopplevelse som solceller og LifePo4 under gitte forutsetninger.

  2. Et annet produkt i samme gate er tyske Votronic type VCC 1212-30, altså 30A.Den er utstyrt med temperaturkompensatorisk sensor og understøtter også lading av LiFePo4 batterier noe som jeg ikke tror er tilfelle når det gjelder Dometic Perfect Power DCC.
    Nettprisen for Votronic er ca kr 2500.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *