For mange kilometer i året?

Pass på kjørelengden, sier Ivar Kristian Andersen, fagsjef motor i If Skadeforsikring. Foto: Sigmund Clementz.

Pass på kjørelengden, sier Ivar Kristian Andersen, fagsjef motor i If Skadeforsikring. Foto: Sigmund Clementz.

Rundt 20000 norske bilister kjører lenger enn hva de er forsikret for, viser beregninger fra forsikringsselskapet If. Antallet er basert på Ifs egne skadetall og markedsandeler.

Hva som er avtalt årlig kjørelengde står oppgitt i forsikringsbeviset ditt. Formelt sett er det deretter ditt ansvar å følge med på hvor langt du kjører i løpet av et år.
– I tillegg inneholder forsikringsbeviset informasjon om hvor mange kilometer du maksimalt kan kjøre innen en gitt dato, sier Ivar Kristian Andersen, fagsjef motor i If Skadeforsikring.

– Husk å sjekke jevnlig at bilens kilometerstand samsvarer med avtalen du har inngått, sier han.
Det er lettere å følge med kan for eksempel kilometeropplysningene fra forsikringsbeviset skrives på en lapp som legges fremst i kjøreheftet. De fleste har også en mobiltelefon med notatblokkfunksjon.

Økt risiko med lang kjørelengde
Grunnen til at du betaler mer for en årlig kjørelengde på 16000 kilometer enn for eksempel 8000, er enkel nok: Kjører du mye, er sannsynligheten for skade større enn om du kjører lite.
Hvis du overskrider avtalt kjørelengde og det inntreffer en skade, mister du ikke automatisk all forsikringsdekning.
– Bilen er fortsatt forsikret, men ved brudd på avtalen vil det kunne føre til avkorting av oppgjøret, noe som skjer med jevne mellomrom, sier Andersen.

Kilometerene ruller raskt
Du tegner bilforsikring, men hvilken kjørelengde velger du? If og andre forsikringsselskaper regner 12000 kilometer i året som et egnet valg ved bykjøring eller innenfor et begrenset område. For vanlig familiekjøring, med ærender, utflukter og ferier, regnes 16 000 kilometer som normalt
– En lang tur kan gjøre godt innhogg i kilometerstanden. Med en tur-retur Bergen-Trondheim har du bruk opp over ti prosent av en årlig kjørelengde på 12000 kilometer, sier fagsjefen i If.

Skrevet av Kjell M. Kaasa/NW på oppdrag av forsikringsselskapet If.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.