Påsken er høysesong for steinsprutskader. Risikoen for å bli rammet varierer: Sjekk hvor utsatt du er der du bor og ferdes.
Ifølge Finans Norge ble det meldt inn nær 310 000 steinsprut- og glasskader på norske biler i 2023, en økning på 13,1 prosent fra året før. Tall fra forsikringsselskapet If viser at vi nå er midt i høysesong for steinsprutskader, i mars og april.
– Verkstedene melder at uken etter påske er årets travleste for reparasjon og skifte av frontruter. Derfor bør alle være godt forberedt før påskeutfarten, sier kommunikasjonssjef Ellen Paulsen i forsikringsselskapet If i en pressemelding.
Vinteren har vært ustabil, med mye snø, mye is – og mye vann. Nå slippes enorme mengder strøgrus løs, mens snø og is smelter i store deler av landet. Ifs statistikk viser at det er nettopp i overgangen mellom vinter og vår at de aller fleste steinsprutskadene oppstår.
– De fleste skadene skjer på veier med parallelle kjørefelt, og ved akselerasjonsfelt der folk kjører inn på motorveiene. De vanligste årsakene til steinsprut er påkjøring til ny vei og forbikjøring, sier Paulsen.
Det er svært stor trafikk på veiene i forbindelse med påsken.
– Steinsprut skjer gjerne når en bil passerer deg, og grus eller stein slynges ut av dekkene til den som kjører forbi. Nyere biler har større frontruter enn tidligere, som øker sannsynligheten for at steinen treffer ruta. Samtidig har nyere biler bredere, mykere dekk, der det gjerne samler seg grus når du kjører i rolig tempo – som slynges ut når du gasser på, forteller hun.
Soleklare «vinnere» på steinspruttoppen
Oslo, Akershus og Buskerud troner høyt på toppen av steinsprutlisten, og er fylkene der sjansen er høyest for å bli rammet av steinsprut.
I Oslo er risikoen 13,1 prosent for å få steinsprut i ruta i løpet av et år, og sannsynligheten har – bortsett fra under korona – økt hvert år. I Akershus er risikoen 12,5 prosent, og i Buskerud 12,0 prosent. Østfold og Vestfold nærmer seg begge 10 prosent sannsynlighet for steinsprut, med en tydelig økning fra i fjor.
I de mest utsatte fylkene er det tre ganger høyere risiko for steinsprut enn på Vestlandet. Vestland og Møre og Romsdal ligger nederst på steinsprutlisten, med henholdsvis 4,3 og 4,5 prosent sannsynlighet for steinsprut.
Troms og Finnmark er de eneste fylkene som ikke hadde en økning i steinsprutskader fra 2022 til 2023.
– Det er mange motorveier med parallelle kjørefelt og påkjøringsfelter gjennom Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Vestfold, så det er nok noe av forklaringen på at risikoen for steinsprut er høyere der. Også andelen piggfrie dekk med ekstra myk gummi er høyere i disse fylkene, og dekk med myk gummi samler – og kaster fra seg – mer stein enn andre typer dekk. Nederst på listen ser vi fylker med både lavere trafikktetthet, færre veier med parallelle kjørefelt og lavere andel piggfrie dekk, sier Paulsen.
Fylke |
Sannsynlighet for steinsprut / 2023 (2022) |
Oslo | 13,1 % (11,7) |
Akershus | 12,5 % (11,4) |
Buskerud | 12,0 % (10,2) |
Østfold | 9,9 % (8,7) |
Vestfold | 9,9 % (8,2) |
Trøndelag | 9,1 % (7,8) |
Innlandet | 7,8 % (7,1) |
Telemark | 6,8 % (6,3) |
Agder | 5,8 % (5,5) |
Troms | 5,4 % (5,4) |
Rogaland | 4.9 % (4,6) |
Finnmark | 4,7 % (5,1) |
Nordland | 4,6 % (4,5) |
Møre og Romsdal | 4,5 % (3,8) |
Vestland | 4,3 % (4,0) |
Kilde: Forsikringsselskapet If
– Dekk til skaden med helt vanlig, gjennomsiktig tape, som er lurt å ha liggende i bilen. Da unngår du at det kommer skitt i såret, og kan hindre at skaden blir verre og ruta sprekker før du rekker til verkstedet for å reparere den. Hvis ruta kan repareres unngår du egenandel. Hvis ruta må byttes, må du betale en egenandel på 3 000 kroner, forklarer Paulsen.
Tekst: Redaksjonen