Frykter ulykker på vinterdekk i sommer

Noen skifter aldri til sommerdekk, men kjører på vinterdekk hele året. Dette er trafikkfarlig, advarer forsikringsselskapet If.

Ifølge kommunikasjonssjefen i If finnes det ikke noe som heter helårsdekk. Foto: If.

– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært risikabelt på veien når sola steiker eller styrtregnet pøser ned, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding.

11,9 prosent bruker vinterdekk uten pigger på bilen i juni og juli. Det viser en analyse If har gjennomført av skadetakseringer hos selskapet sist sommer.

I Oslo er andelen hele 26,4 prosent. I fylkene Vestland og Trøndelag er det også mange som kjører på vinterdekk i juni og juli, henholdsvis 17,6 og 14,9 prosent. I Nordland, Troms og Finnmark er det bare 1-2 prosent som kjører på vinterdekk uten pigger om sommeren. Her er det til gjengjeld en del som bruker piggdekk i sommervarmen.

Slik fordeler bruken av dekk seg i fylkene. Tabell: If.

Analysen er gjort på grunnlag av 2500 skadetakseringer av If-forsikrede biler over hele Norge.

Livsfarlig vannplaning
– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier Clementz.

Ifølge kommunikasjonssjefen i If finnes det ikke noe som heter helårsdekk.

– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier Clementz.

På sommerdekk i januar
Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt. Clementz forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer på sommerdekk i januar, og sier at de kjører med slike dekk hele året.

– Dekk tilpasset årstid, vær og føre er viktig for din egen og andres sikkerhet, sier Clementz.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  3 comments for “Frykter ulykker på vinterdekk i sommer

  1. Sludder og skremsels-TULL!
    Det er uansett «farligere» å kjøre med vinterdekk på snø og is, enn det er å kjøre på vinterdekk på grus og asfalt! 😉
    At gode SOMMER-dekk gir bedre feste på sommer-føre, er en annen selvfølgelighet…

  2. Såkalte M/S dekk, som er sommerdekk som EU godkjenner som mud/snow, er faktisk godkjent her i landet. Noe norske forsikringsselskap må forholde seg til. Skal man bråke med det, så må man rette pekefingern mot EU-regelverket.
    Personlig bruker jeg opp avpigga vinterdekk på sommern, men kjører selvsagt deretter….

  3. Til Bobiler som også kjøres på asfalt, grusveier og vinterføre er det kun et dekk som gjelder!

    Seipede BF Goodrich All Tarrain. Fungerer bestandig, på alt slags føre og veier. Aldri hatt problemer enten turen har gått til Europa, Færøyene eller dårlige veier på Island. Uendelige grusveier i Alaska, Canada. Dårlige høyfjellsveier i mellom- og syd Amerika.

    Mvh Steinarontour!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *