Fra Sandefjord til Lofoten, del 4

I Svolvær var vi innom Lofoten Krigsminnemuseum, et flott sted med mye relevant informasjon om krigen i nord. Her er det samlet et utall av gjenstander som de har satt inn i en sammenheng som gir de besøkende en opplevelse.

Tekst og foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Hurtigruta på vei inn til Svolvær. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Lofoten Krigsminnemuseum. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Etter et par dager i Svolvær drar vi videre mot Kabelvåg og Henningsvær. Turen fra Sortland til Henningsvær er på ca. 10 mil. Mellom stedene i selve Lofoten er det ikke lange strekker, så er det noe man gjerne vil se igjen er det bare og kjøre tilbake til stedet der du var tidligere.

I Kabelvåg stoppet vi i en liten sidevei i nærheten av sentrum og kaia og ruslet rundt i sommervarme og så på livet i byen. Kabelvåg er ikke store stedet, men det ligger naturskjønt til. Det gjelder for alle stedene i Lofoten. Det er ikke uten grunn at det er bobiler fra Holland, Tyskland, Danmark, Sverige, Sveits, og ikke minst Frankrike på veien der. Dette er et pent stykke Norge. Turismen er synlig i de fleste steder, men ikke påtrengende så de fleste stedene fremstår som autentiske.

Kabelvåg. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

En lang fottur på de extyske kystfortet på Kreta var interessant, her var vegetasjonen så tett at man måtte passe på for ikke å falle ned i løpegraver og mitraljøse stillinger. Alle disse extyske kystfortene ligger jo fantastisk til i naturen så man kan få både historisk påfyll og oppleve en flott natur.

Lofoten bobilcamping blir vårt «hjem» denne natten. Et fint sted med terrasser fra vannet og oppover, strømtilkoblinger til alle. Serviceanlegget var greit og rent, men en oppdatering kunne nok løftet standarden litt. Det vi la merke til i denne ferietiden var at det var plasser nok til alle som ville inn på de fleste bobilparkeringene. Kanskje det fylles opp lenger ute i juli. Flere bobiler hadde kommet da vi satte oss ute under markisen og slappet av med en markisedram og litt mat.

Etter hvert ble det overskyet og rått så vi trakk inn i bobilen og satte på gulvvarmen litt mens vi koste oss med opplevelsene vi hadde hatt så langt i ferien. Med ICE-modem og Ipad var det lett å planlegge neste dag og hva vi ønsket å se i tillegg til impulsstoppene langs veien som mange ganger ble mer interessante en turistplassene.

Mannfolkparkering - et flott tiltak. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Mannfolkparkering – et flott tiltak. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Morgenen var grå, ørlite regn i luften, men med en genser under jakken var det greit. Tømming av toalett er obligatorisk før vi drar fra campingplassene. Det samme er fylling av vann. Batteriene ladet vi gjennom natten og etter en opprydding og litt støvsuging inne i bilen drar vi videre mot Henningsvær. Her går vi rundt i byen, langs kaier og innom små butikker. Det er ikke enkelt å finne andre matbutikker en Bunnpris. Til min store fortvilelse er det ikke lett å få tak i Mackøl i Lofoten! Ikke øl fra Nordland, nord i landet?

Etter flere forsøk på å fisk selv, eller å få kjøpt fisk ble det biff fra Bunnpris denne kvelden også. En campingplass på Alstad med en stor gress slett og strøm ble nattens tilholdssted. Det var surt og vind så vi satt på varmen og koste oss inne.

Lofoten turistsenter. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Lørdag 7. juni dro vi til Eggum, et flott naturskjønt sted vest i havet. Her ute har tyskerne bygget en steinborg som skjulte en stor radar, som ble brukt for å sikre konvoiene langs kysten. Det er i den senere tid også bygget en kiosk med toalettanlegg her ute, samt opparbeidet flere parkeringsplasser for de som vil se stedet. Vi måtte betale 20 kr for å bruke veien ut til Eggum da vi bruker en privat vei for å komme ditt. Det var mange som reagerte på dette da området er merket som naturområdet. Men 20 kr for å kjøre på en privat vei er vel greit.

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Restene av den tyske radaren finnes ennå inne i borgen. Snur man seg og ser bort fra havet og borgen er det et idyllisk vann med en temmet foss innerst i fjellheimen. Der ligger det et lite kraftverk. En vi snakket med hadde fisket seg en middag med ørret i tjernet. Her på Eggum kan man gå turer langs vannet  blant sauer og en og annen turist som er meget imponert over denne flotte naturen.

Vikingmuseet «Loftr Viking Museum» er et flott anlegg, som er bygget der det er funnet  rester av et slikt Langhus tidligere. Et imponerende hus, noe for modernisert for turismen, syns jeg, men det er en flott samling av eldre ting der.

Når man drar slik rundt å ser på det ene fantastiske stedet etter det andre så blir man noen ganger litt lei og jeg merket at nå er det kanskje på tide å legge seg til et par tre dager for å fordøye alt man hadde opplevd. Så da setter vi oss i bobilen og ser etter et sted å overnatte.

Stamsund en lørdag ettermiddag er ikke livlig, vi ser ikke et menneske så vi parkere og går ut en tur for å orientere oss. Været var ikke så verst om man ser bort fra at temperaturen var mer vårlig enn sommerlig. Ikke noe en tykk genser ikke kunne rette opp.

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Når vi rusler rundt finner vi en rorbu med en liten pub. Der er det flere mennesker som venter på Hurtigruta. Vi går tilbake og parkere rett ved en annen bobil som er kommet på kaia foran Hurtigrutekaia. På med litt siviliserte klær og så til Rorbua. Det smaker godt med en iskald halvliter øl og vi blir sittende og småprate og høre på summingen fra de andre gjestene. Det er en fin måte å slappe av på en lørdag ettermiddag.

På kaia er det dypt og vi finner frem fiskestengene, men det blir bare en liten sei og en makrell. Vi handlet mat i Leknes så vi klarer oss selv om fangsten ble liten. Det begynner å komme mange folk på kaia og vi skjønner at Hurtigruta Vesterålen er på vei inn.

Fine båter dette som går fra sted til sted med folk og gods. Båten kommer inn og folk går av, så kommer de som vi satt sammen med på Rorbua og går om bord.

Det er fint å sitte ute foran bobilen og nyte stilheten og nærheten til havet.. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Og del fem med mer fra Lofoten kan du lese her

Del dette med andre:

1 comment for “Fra Sandefjord til Lofoten, del 4

1. Vi på Lyngvær lofoten bobilcamping takker for besøket i fjord.Ser at dere mener serviseanlegget kunne hvert oppdatert?Er intresert i hva dere mener og hva vi kan gjøre med dette,da vi alltid vil prøve og legge tilrette for alle, men da man selv ikke bor der blir alt tilrettelagt etter råd fra kunder!
    Ser med takk frem til og høre fra dere.