Fra Sandefjord til Lofoten, del 3

Yngvar Halvorsen og Merete Furustad fra Sandefjord beskriversin reise mot Lofoten. Nå har de kommet dit. Vil du starte med begynnelsen fra Sandefjord, klikk her. Her får du del 2:

Tekst og foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

55-DSC_0157

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Den 3. juli regnet det ikke. Vi hadde parkert ikke langt fra Nes, som er et området der tyskerne hadde bygget et stort kystfort under krigen. Og da jeg er interessert i å registrere slike kystfort langs kysten i Norge og Merete er glad i å gå tur, dro vi ut dit.

Et fantastisk området med hvite sandstrender og flott utsikt utover havet. Over oss sirklet en ørn, som sikkert lurte på hva disse to søringene gjorde på dette øde området.

Det nærmet seg lunsjtid så vi startet bilen etter en tre timers fottur og dro til bobilparkering utenfor Lødingen. Pannekaker og godt syltetøy smaker godt. Nå fikk vi naboer. Tre danske bobiler kom og parkerte ved siden av oss. Hyggelige mennesker, som var på sin første Lofoten-tur og var meget imponert over naturen og fjellene.

Vi hadde håpet at det nå var slutt med bare biffmiddager og dro for å fiske. Alle turistbrosjyrer forteller oss at her nord er det bare å kaste snøret ut i vannet så drar man opp fin torsk eller sei. Den ene fiskeplassen etter den andre ble prøvd ut, men nei da det var ikke mulig å få noe fisk. Det var vel også det vi opplevet resten av turen også. Det er jo så grunt langs land at det ikke er rart vi ikke fikk fisk.
Turistbrosjyrene fortalte oss ikke at vi må leie en båt for å få fisk.

Noe fisk ble det. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Utover dagen dro vi til Sortland i Vesterålen, ca en times kjøring fra Lødingen. Grei by der mange av bygningene var malt i samme blåfarge. Vi gikk en tur rundt langs kaia og inn i et neste folketomt senter der vi handlet litt mat. Bobilen ville også ha litt diesel. På hele turen brukte vi NAFs medlemskort, som ga oss minus 30 øre på literen. Det blir jo noen kroner spart på en lang tur. Når vi ikke fikk noe fisk, så prøvde vi å få kjøpt noe. Det var ikke lett da vi ikke fant en eneste fiskebutikk. Dette gjentok seg på hele turen, bortsett fra ett sted og der sto turistene i kø for å kjøpe fersk fisk. På brygga i Sortland var det jo ei kebasjappe, men det blir liksom ikke det samme. Det var jo ingen mulighet for parkering der heller så vi dro tilbake mot Lofoten igjen, nå langs små hyggelige veier.

I Lofoten er det ikke parkeringsavgift, ikke bompenger og det er neste mulig å parkere hvor som helst ute i naturen. Langs veiene er det mange små veistumper som fører ned til en kai eller bare ned til vannkanten og på den måten fant vi mange fine steder å overnatte på.

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Vi var innom flere av de mange campingplassene en natt eller to når vi trengte strøm, vann eller måtte tømme toalettet.
Ser man på hvor det er campingplasser før man drar så blir man overrasket når man kommer frem. Det er mange flere fine små plasser som ikke averterer med annet enn et skilt rundt svingen. Langs veiene i Lofoten var det veldig mange bobiler. For hver tredje bobil kom det en personbil fant vi ut.

Det er ikke vanskelig å forestille seg at det er fint å drikke morgenkaffe med en slik utsikt over fjell og fjord. De snødekte fjellene så vi hele tiden i Lofoten. Mange av dem er høye og enkelte steder går snøen langt ned mot veien.

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Temperaturen var vårlig og det var greit med en jakke på seg når vi var ute. Vi hadde nesten ikke regn og helt vindstille var det de fleste dagene.
Vi stoppet ved brua over Indrefjorden for å fiske. Fangsten ble tre makreller, passe til en middag for to.

09-DSC_0181

Svolvær bobilcamp. Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furustad

Vi gledet oss til å komme til Svolvær. På veien ditt kom sola og det ble riktig sommerlig. Det var påkrevet med en dusj så vi parkerte på Svolvær bobilcamp. En grei flat grusplass med et helt nytt servicebygg. Flere dusjer/toaletter, tømming, vann og strøm. Det var god plass da vi kom, noen flere biler ble det utover dagen. På en plass rett foran oss lå det mange bobiler, der var det gratis men ingen bekvemmeligheter. Svolvær vist seg fra sin beste side med 22 plussgrader.

Det er fint å rusle rundt i mindre klær når det har vært litt rufsete vær tidligere. En softis på en krakk ved brygga der man kan se turistene fra Hurtigruta maser omkring for å kjøpe postkort og ta bilder.

Utover dagen satt vi oss ned på uteserveringen på restauranten «Bacalao» og bestilte oss, ja selvsagt. Bacalao og en pils, da er det godt å være bobilturist i Lofoten.

En liten lur i bobilen mens kvelden kommer er godt. Så er det stekt selvfisket makrell med nye poteter, agurksalat og rømme, sammen med en iskald hvitvin. Det var fint å sitte ute, ikke til mørket senket seg for det gjør det jo ikke på sommeren i Lofoten, men til man er trøtt etter mange opplevelser.

11-DSC_0312

Foto: Yngvar Halvorsen og Merete Furusta..

Del fire finner du her.

Del dette med andre:

6 comments for “Fra Sandefjord til Lofoten, del 3

1. Hyggelig lesning for en Bodøværing som foretar denne reisen hver eneste sommer. Det er blitt tradisjon.
    Fikk kaffekoppen litt i vrangen, når Sortland, som ligger i midt i hjertet av Vesterålen blir plassert i Ofoten. Her ble det helbom, men vet av erfaring at det er lett å trå feil en gang i blandt. Meget hyggelig reisebrev og gløder meg til fortsettelsen.

2. Vi (min kone Inger Alice og meg) var på tur i Lofoten med boil i juli 2012. En uforglemmelig opplevelse. Været var ikke det beste så vi stoppet ikke så mange ganger. Det primære på turen var Nordkapp, som ble beskuet i flott midnattsol.
    Lofoten skal vi besøke igjen med forhåpentlig bedre vær.