Forbrenningstoalett er standard

Administrerende direktør i Kabe, Peter Carenborn foran deres nye Imperial. Dekoren er forresten lakkert og ikke folie på Kabe. Foto: Knut Randem.

Administrerende direktør i Kabe, Peter Carenborn foran deres nye Imperial. Dekoren er forresten lakkert og ikke folie på Kabe. Foto: Knut Randem.

Denne modellen er oppgradert med alt tenkelig utstyr. Ingen kjøpte den uten likevel. Også forbrenningstoalett har blitt standard. Salget økte med 44 prosent fra 2015 til 2016 og nå forberedes ytterligere økning for 2017.

Cinderella forbrenningstoalett er standard i Imperial og kan leveres til flere Kabe-modeller. Foto: Knut Randem.

Cinderella forbrenningstoalett er standard i Imperial og kan leveres til flere Kabe-modeller. Foto: Knut Randem.

Det er administrerende direktør Peter Carenborn i Kabe som forteller dette til Bobilverden under Caravanmessen. Han snakker om Kabe generelt og modellen Travel Master Imperial i910 spesielt. Det er en stor bobil på 910 cm lengde og totalvekt på 5500 kg. Det meste av dette utstyret kan tilbys i flere av de andre modellene.
– Det eksploderer nå med mengder av finesser på bobilene. Derfor har vi oppgradert Imperial med alt tenkelig utstyr. Det er likevel ingen som kjøper en slik bil uten mye tilleggsutstyr.

Cinderella forbrenningstoalett drives på gass og 12v og leveres altså som standard i den største modellen, Imperial. Det kan også leveres i flere av de øvrige modellene.
Det er to og et halvt år siden Bobilverden kunne skrive om verdens første forbrenningstoalett i en bobil. Etter det vi kjenner til er Imperial i910 den første bobilen som leveres med forbrenningstoalett som standard.
– Dette blir den store frigjøringen for bobilene. Nå slipper du å planlegge for tømming hver annen dag. Asken fra toalettet kan tømmes i vanlig søppel, sier Carenborn.

Imperial kan leveres med enkeltsenger eller dobbeltseng. Foto: Knut Randem.

Imperial leveres med flere sengeløsninger. Foto: Knut Randem.

Smart styring
– Smart D er vårt nye elsystem, som sitter i alle våre modeller. Det kan styres med mobiltelefonen og overvåker det meste i bobilen, viser Carenborn.
Med Smart D kan all belysning og funksjonene i Alde varmesystem styres. Temperaturene ute og inne vises. Her får du vising av nivået i ferskvannstanken, gråvannstanken og batteriene. Aircondition og annet utstyr, som for eksempel varme i frontruta eller Webasto, styres også. Webasto er standard i alle modellene.
Smart D har også flere alarmfunksjoner. Den kan varsle om service, om sikringer har gått og gi alarm på dører åpnes. Funksjonene kan variere fra modell til modell.
Elsystemet Smart D og fjernstyring er bygget opp rundt en 4G ruter med ekstern antenne og wi-fi. Fjernstyringsfunksjonene er standard i Imperial og tilleggsutstyr i de øvrige modellene.

Heller bredere enn lenger
– Kundene velger heller en bredere bobil enn en lenger, forteller Carenborn. Flere av Kabes modeller er opp mot 250 cm brede. Dette er altså noe mange setter pris på. Likevel kommer det også nye modeller med bredde på 232 cm. Et eksempel på det er helintegrerte 740 TMI, som er ny til 2017. Dette er en bobil som kan registreres for 3500 kg, men egenvekten er hele 3200 kg. Selv om markisen er inkludert kan dette bli trangt på vekta for mange.
Felles for alle Kabes modeller er at de bygges på Fiat og AL-KO chassis.

I denne garasjen er det enklere å holde orden(?). Inverteren som henger her er også standard. Foto: Knut Randem.

I denne garasjen er det enklere å holde orden(?). Inverteren som henger her er også standard i Imperial. Foto: Knut Randem.

Salget øker
Kabe opplever stor vekst, forteller Carenborn. Det er først og fremst på hjemmemarkedet i Sverige hvor salget av bobiler har eksplodert med en økning på 34 prosent fra 2015 til 2016 pr 31. august. Også i Norge fortsetter oppgangen.
For Kabe har dette betydd en økning i salget på 44 prosent. Carenborn forteller at Kabe produserte 286 bobiler i 2015 og at salget i 2016 vil ende på om lag 400 enheter.
– Vi øker nå produksjonskapasiteten slik at vi har mulighet for å produsere inntil 560 bobiler i 2017.
Han forteller at innsalget har startet godt for det nye modellåret. På Elmia-messen solgte de 98 bobiler til hjemmemarkedet. Bare åtte av dem var innstegsmodellen Classic.
Det er Norge, Sverige og Finland som er de viktigste markedene for Kabe, men de satser også i det tyske markedet.

Bobil har blitt stuerent
Carenborn forklarer den store oppgangen i salget med at bobil i stor grad henvender seg til en ny kundegruppe, eller som han sier på svensk; Husbilene har kommet inn i finrummet.

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Stive bein, luft i buken og annet stæsj for bobil

Bobiler bygges på varebiler med et langt lavere tyngdepunkt enn det de får når påbygget er på plass. Løsningen sitter Read more

Ford med internettilkobling som standard

Ford gjør internettilkobling til standardutstyr på de aller fleste av sine nyttekjøretøy. For bobiler blir enkle oppdateringer og alarm blant Read more

  1 kommentarer til “Forbrenningstoalett er standard

  1. Willy Simensen
    18. september 2016 at 21:53

    Bra

  2. Stig
    18. september 2016 at 22:02

    Kabe er bra med nye løsninger som dette toalettet. Men de kan vel få godkjent sine biler på en høyere vekt klasse ? Eks 860 burde være på 5000 kg. Da blir det interessant og eie en Kabe, vist de kan få opp laste kapasiteten. Forhandlere sier Kabe ikke tør å gjøre noe med det. Kom igjen Kabe, gjør noe med det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *