Dyre og mindre dyre bobiler ble solgt

Messegeneral Konrad Sel fikk en liten økning i besøket i år. Neste år kan det bli enda en hall. Foto: Knut Randem.

Messegeneral Konrad Sel fikk en liten økning i besøket i år. Neste år kan det bli enda en hall. Foto: Knut Randem.

De tre siste årene har besøket på Caravanmessen vært stabilt. Flere utstillere ønsker mer plass neste år og det ligger an til utvidelse med ytterligere en hall. Salget skal ha vært godt og de to dyreste bobilene var blant modellene som ble solgt.

Da klokka slo 17 i dag og Caravanmessen 2016 lukket dørene for i år kunne messegeneral Konrad Sel forteller at det har vært 17056 betalende personer innenfor dørene. Det er litt opp fra i fjor og bare 120 under besøkstallene fra 2014.

Fornøyde utstillere har allerede sagt at de vil ha mer plass neste år.
– Vi har vært i møte med Norges Varemesse med tanke på å utvide med den siste hallen, hall A. Enkelte utstillere har signalisert at de ønsker så mye som 1500 kvm mer plass neste år. Det er ikke mulig innenfor de hallene vi benyttet i år. Der var det så godt som fullt, sier Sel.

Bobil til 5,1 millioner ble solgt
Bobilverden har fått oppgitt at messas største og dyreste bobil, Morelos nyskapning Empire til 5,1 millioner kroner, ble solgt. Det ble også Concordes jubileumsmodell til 2,65 millioner kroner.

Mesterkokk Bent Stiansen forsøkt å lære bobilfolket hvordan de lager og griller en burger. Foto: Knut Randem.

Mesterkokk Bent Stiansen forsøkt å lære bobilfolket hvordan de lager og griller en burger. Foto: Knut Randem.

Styreleder Tor Alvern i Norsk Caravanbransjeforbund (NCB), som er medeier i messa, understreker også at årets messe har vært en vellykket messe for utstillerne. De er i hovedsak hans medlemmer.

– Det ser ut til at besøkstallene i Norge skal ligge i overkant av 17000 personer.
Selv uten vesentlig økning i besøkstallene er han fornøyd.
– Det er bedre kvalitet på de besøkende i år, sier han. Med det mener han at det er mer genuin interesse for utstillingen enn tidligere. Han synes i utgangspunktet at det er galt at kundene skal betale for å komme inn, men er redd for at messa ellers bare ville blitt et gratis underholdningstilbud til folk uten for mye interesse i messas produkter.

– Enkelte utstillere selger så mye som 12 prosent av årsomsetningen sin her på Caravanmessen. Derfor er den viktig, sier Alvern.
– Messa er også fin fordi den knytter bånd, som kommer kundene til gode. Vi har blitt mye flinkere til å hjelpe en kunde, som er på tur, selv om bobilen er solgt av en kollega.

– Produktene blir bedre
Tor Alvern er overbevist om at bobilene blir bedre og bedre. Det samme gjelder medlemmene i NCB.
– Som styreleder har jeg alltid fått mye kritikk av medlemmer fra besøkende kunder. Men i fjor var det nesten ingen slike klager og i år har jeg ikke fått en eneste en, forteller han en time før stengetid.
– Jeg tar det som et tegn på at vi har blitt bedre.

Og hvordan gikk det med styrelederens egen bedrift abobil.no? Er han blant de som gjør 12 prosent av omsetningen her?
– Nei, vi greier ikke mer enn 3 prosent. Men vi solgte den bobilen vil skulle kjørt hjem i, smiler han fornøyd. Det var så vidt han fikk tak i en flybillett.

Les også: Våre messereportasjer om produktene

Del dette med andre:

  1 comment for “Dyre og mindre dyre bobiler ble solgt

  1. Ja dere gikk vertfall glipp av oss som kunder.
    Over kr 500,- for to personer, gjorde at vi droppet hele messen.

    Til gjengjeld brukte vi en del tid på internettet, (tid vi ikke brukte på messen).
    Og det ser ut til å kunne ha vært veldig lønnsomt for vår del.

    Det ser faktisk veldig lett ut å importere bilen selv fra Tyskland.
    Båtbillett tur/retur til Tyskland, og besøk hos en bobilprodusent koster jo ikke mer enn messebilletter og kjøring til og fra messen.

    Og pris for splitter ny bobil fra Tyskland, inklusive avgiftene som vi enkelt fant hos skatteetaten, ser ut til å være omtrent det samme som for en brukt 2012 modell i Norge.

    Budsjettet vårt var ca. 900 000,- men det ser ut som det holder med 700 000,- om vi henter bil selv fra Tyskland.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.