Boxer er ingen ukjent bil. Peugeot har solgt 720 000 eksemplarer av modellen før de nå lanserer en eventyrer for bobilmarkedet, for å bruke deres egne ord. Peugeot Boxer 4×4 Concept skal nemlig ha det du trenger for å ta deg fram i ødemarka.
I morgen blir det verdenspremiere på Peugeot Boxer 4×4 Concept. En bybobil (i mangel av et bedre ord) for de som vil ta med seg kanoen på taket, henge syklene bakpå og ta seg ut i ødemarken. Høyere bakkeklaring og spesielle off-road dekk skal sørge for at du skal kunne ta deg fram der du ønsker.
Her får du tre kjøremodus betjent med brytere på dashbordet. For vanlig kjøring kan du velge drift på to hjul, under litt mer krevende forhold kan du koble inn drift på alle dekkene og du kan også låse bakakselen ved ekstreme passasjer.
En 9 tommers berøringsskjerm har navigasjon og tillater at to telefoner kan være tilkoblet samtidig. Skjermen viser også bilder fra kamera både foran og bak. Slik skal du kunne ha kontroll på omgivelsene.
Multimediautstyret er utviklet av Alpine spesielt for bobiler. Dermed tar navigasjonen hensyn til høyde og bredde på veiene du skal ta deg fram langs.
Legg merke til at ”Conscept” er en del av navnet. Konseptbiler er vanligvis ikke til salgs, men utrustet for, som Peugeot uttrykker det; å vise Peugeots visjoner for denne type kjøretøy. Det er ikke sagt noe om når det vil være i handel.
Konseptbilen er bygget på Peugeot Boxer L3, som er seks meter lang. På det som da blir ca 10 kvm boareale skal tre eventyrere kunne fungere godt. Det betyr at den har de fire adskilte sonene bobiler vanligvis har; førerplass, salong/kjøkken, soveavdeling og bad. Produsenten hevder at den har mange lagringsplasser. Det er frigitt svært få bilder fra interiøret, men vi ser at kjøkken og salong er plassert på tradisjonelt vis. Da må vi også gå ut i fra at bad og soveavdeling opptar resten av plassen.
Med denne bilen skal du tydeligvis ha lys nok til å finne veien i mørke. Foruten de normale lyskasterne Boxer har så denne konseptmodellen også fått åtte lyskastere som er integrert i taket over frontruta. Svarte detaljer i krom gjør eksteriøret litt barskere.
Modellen oppfyller utslippsstandarden euro 6d-temp. Det er også tenkt resirkulering under produksjonen. For eksempel er 100 prosent av gulvet produsert av resirkulert plast.
Modellen vises i uvante farger som grønt, mint, grått og hvit mineralfarge i et design.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no