Denne bobilen snur litt rundt på den vanlige innredningen og gjør grep for å gi de to på tur en best mulig opplevelse. Det var så vidt den ble klar til sin premierevisning på Caravan salon i Düsseldorf. På pressevisningen tidligere i sommer ble den ikke nevnt med et ord.
Det kan godt være at Dethleffs var i tvil om deres Alpa-utvikling, Grand Alpa ville bli ferdig til Caravan salon, men det vil selvfølgelig ingen i tilfelle innrømme. Det ble en liten overraskelse. Dethleffs pressekonferanse på Caravan salon skulle bli en hvileetappe i et stramt program med 20 pressekonferanser på ni timer. Men så kom overraskelsen.
Dethleffs Grand Alpa er laget for å gi en god opplevelse for et par. Ikke for å lage en liten bobil. Det er den ikke. Den er en drøy meter lenger enn sin fem år gamle forgjenger. Så tanken er ikke helt ny.
Dethleffs kaller den en stue på seks hjul. Den er 860 cm lang, veier 4050 kg og registreres for 5000 kg.
Alkove
Det mest iøyenfallende er at dette er en bobil med alkove. Tradisjonelt brukes alkover for å få plass til flest mulig soveplasser. Slik er det ikke i Grand Alpa. Det er i alkoven senga er. Punktum. Resten av bobilen er til å være våken i. Sengene er orientert i kjøreretningen som ”enkeltsenger” med en madrass mellom.
OK, så kan flere sove i Grand Alpa. Du kan reie opp til to gjester i rundsitteren, men de kan ikke være med når du kjører. Denne bobilen registreres i utgangspunktet for to.
Kjøkkeninnredningen er hentet fra øverste hylle – Globetrotter Xli. Det dominerende i interiøret er den store rundsittersalongen bakerst. Overraskelsen her er at to seter i kjøreretningen kan utstyres med sikkerhetsbelter. Så Grand Alpa er ikke helt ego. Du kan ta med deg to personer, som sitter og sover i rundsitteren. Men det blir dårlig med samtalemuligheter mellom ”baksetet” og forsetene når du kjører.
Badet er også hentet fra Globetrotter Xli. Med separat toalett og dusj kan området foran kjøkkenet skilles ut som et stort påkledningsrom, bad og soverom.
Forsetene brukes ikke når du har parkert. Om du ikke finner utsikten bedre den veien da. Førerhuset kan lukkes av fra resten av bilen, men du kan også gå mellom førerhuset og bodelen.
I garasjen er det grei plass, men stående sykler kan du ikke ha her. Noe sammenleggbart er nok å anbefale om du ikke vil ha sykkelstativ bak.
Ingen ny idé
Dethleffs har siden 2011 hatt et kundeutviklingsprosjekt, som resulterte i en mindre Alpa. Den er en drøy meter kortere og på to aksler. Det skal ha vært den store interessen for Alpa som førte til denne høstens lansering av Grand Alpa. Begge blir å få i 2017-utgave.

Rundsitteren bak har plass til flere enn den har senger, men to gjester kan sove her. Foto: Knut Randem.
Den var nydelig. Likte den innredningen?
Nydelig vogn
Er ikke det bobil ?
Denne var kjempefin?
Likte den veldig godt.
Ser superfin ut:)
Lekker. ! Rapido har en med salong, og Senkeseng….!!!
Flott og tiltalende løsning på innredning, og det er mye snadder i vente om man leser forskjellige artikler som beskriver 2017 modellene.
Betegnelsen «hytte på hjul» er nok ingen dårlig beskrivelse. 🙂