Bilbransjen med ny smittevernveiledning

Bilbransjen og Standard Norge har i samarbeid utviklet en smittevernveiledning. – De nye retningslinjene gir en trygghet i korona-hverdagen for bilforhandlere, verksteder og deres kunder, sier Heidi Chr. Lund i Norges Bilbransjeforbund.

Rutiner for rengjøring er en viktig del av smittevernveiledningen for bilbransjen. Foto: Istock.

Veiledningen som gjelder for bilbransjen beskriver smitteverntiltak for blant annet kundemottak, verksted og salgshall, og bygger på den såkalte Covid-19-forskriften.

Den tidligere utgitte smittevernveiledningen for bilbransjen var laget etter FHIs mal og i tråd med helsemyndighetenes råd. Den nye veiledningen er mer detaljert.

– De nye retningslinjene likner på de vi har fulgt siden utbruddet starter, men de inneholder viktige presiseringer som gir oss en trygghet om at vi handler i tråd med regelverket, sier HMS- og kvalitetssjef Heidi Chr. Lund i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

– Det kan være krevende å holde avstand i noen salgssituasjoner, for eksempel når man sitter sammen med kunden i bilen. Våre medlemmer er veldig opptatt av å ivareta smittevern for kunder og ansatte, og instruksjonsvideoer har erstattet mange slike kundemøter, sier Lund og viser til at dette også har blitt en del av veiledningen.

Der står det at ekspedisjon av kunder bør vare i kort tid og at veiledning og hjelp av lengre varighet heller bør foretas via telefon eller videomøte. Veiledningen peker også på situasjoner hvor man bør bruke munnbind.

Den nye veiledningen er skrevet på oppdrag fra helsemyndighetene og gjelder spesifikt bilbransjen. Den er en av flere bransjespesifikke smittevernveiledninger som Standard Norge utvikler i samarbeid med bransjene selv.

Veiledningen er gratis tilgjengelig hos Standard Norge og Norges Bilbransjeforbund.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.