Store bobiler bør styre unna Østerrikes motorveier

I vår artikkel fredag ga vi en introduksjon til kjøreruter og en liten inspirasjon til å reise til Kroatia. Det koster å reise med bobil, men gjennom Sveits og Østerrike er det også andre hensyn å ta. Motorveiavgiftene er høye og du må ta dine forhåndsregler – særlig om du har stor bobil.

motorvei_skiltBrynjar Iversen fra Nesna har reist flere ganger til Kroatia med bobil som veier over 3,5 tonn. De velger som regel A7 gjennom Tyskland, men han advarer mot mye veiarbeid på de tyske motorveiene og at høyrefeltet ofte har slitt asfalt på grunn av all tungtransporten. Men det er ingen veiavgifter i Tyskland.

Gjennom Sveits må du betale en motorveiavgift på cirka kr 250. Oblatet, som viser at du har betalt, må kjøpes før du kjører inn i Sveits eller på grenseovergangen. På det tilhørende skjemaet fører du på hvilke dager du skal kjøre i Sveits.
Iversen forteller at du da kan kjøre ti dager i Sveits, men at avgiften er gyldig i et år.
I Sveits kan det også være lurt å huske på at fotoboksvarslere er forbudt. Navigasjonssystemer med slik varsling må derfor demonteres før du kjører inn i Sveits.

Tungvint i Østerrike
De med stor bobil må gi seg i kast med byråkratiet i Østerrike om de vil kjøre på motorveier. For de med biler under 3,5 tonn ligner systemet på Sveits. Du kjøper et motorveioblat for ca kr 45 og kan kjøre i Østerrike i ti dager. Motorveioblatet må kjøpes før du kjører inn i Østerrike. Boten for å ikke betale motorveiavgiften er temmelig drøy – kr 1200 og du skal ikke kjøre mange meter på motorvei før du blir tatt.

Brynjar Iversen skriver:
”Østerrike er flaskehalsen for oss med tung bobil, og her er det straks mer komplisert å passere. For å kjøre på «Autobane» må du ha en «Go-brikke». Denne må kjøpes før du kommer til landet og leveres tilbake etter at du har forlatt landet.
Ved leasing av brikke må du betale depositum, oppgi reiserute (ca km), tidspunkt for kjøring, totalvekt, antall aksler, EURO klasse på motor etc. Totalt et meget dyrt og komplisert system, som vel er tilegnet tungtransport på transitt gjennom landet”.

Dersom du likevel vil ta brydderiet med å skaffe deg en ”Go-brikke” for å kunne kjøre på østerrikske motorveier, kan du lese mer om systemet her  (ikke norsk versjon). På siden kan du også kalkulere hva det vil koste.

– Vår løsning på problemet er enkel og grei. Vi kjører ikke «Autobane» i Østerrike. Vi benytter «Bundesstrasse», som på godt norsk er en riksvei. Meget bra vei selv om den er litt mer kronglete. Men du ser mye mer av landet, forteller Iversen.

Veien gjennom Brennerpasset er en av de aktuelle rutene til Kroatia. Foto: Wikipedia Creative Commons.

Veien gjennom Brennerpasset er en av de aktuelle rutene til Kroatia. Foto: Wikipedia Creative Commons.

Iversen velger følgende rute gjennom Østerrike:
”Vi har kjørt gjennom Tyskland til Grensebyen Fussen i Bayern. Derfra gjennom tunnel til Østerrike og tar da første avkjørsel til «Bundesstrasse». Derfra mot Innsbruck og så sørover mot Brennerpasset. Total kjøretid cirka 4,5 timer.”

Eller alternativet:
”Et annet og kortere alternativ er å kjøre via Garmisch-Partenkirchen, gjennom grensebyen Mittwald og så direkte over grensen til Østerrike. Her er ingen «Autobane» så det er bare å fortsette ned dalen gjennom Seefelt (skøytebane) til Innsbruck og Brenner. Totalt ca 3 timer.
Vi har prøvd andre ruter gjennom Østerrike med vekslende hell. Noen grensepass har vært i tøffeste laget både for mannskap og doning.”

Kjøring på motorveier i Italia er også belagt med avgifter. Du trekker billett ved innkjøring på motorveien og betaler ved avkjøring. Her kan du betale med Visa.

– Italia er enkel kjøring og vi har kjørt flere ruter, det meste på Autostrada. Vi har kjørt alle ruter via Trieste og derfra mot Slovenia på E61. Dette er ikke motorvei, men sannsynligvis den mest brukte veien til Kroatia. Slovenia passeres på to timer på norsk mellomrikvei-standard. Inn til Kroatia er det passkontroll to ganger. Fra grensestasjonen til motorvei er det bare noen få km, forteller Iversen.

Vi kan også legge til at dersom du velger en mer østlig rute og kommer gjennom Tsjekkia, har også de en motorveiavgift på cirka kr 60 per løpende uke. Vi har ingen opplysninger om andre systemer for biler over 3,5 tonn.

Takk til Brynjar Iversen som har sendt oss sine erfaringer om reiseruter og veiprising/systemer for bobiler over 3,5 tonn. Andre kilder: naf.no m.fl.

Har du erfaring med dette temaet? Du er velkommen til å legge inn din kommentar under.

Del dette med andre:

  4 comments for “Store bobiler bør styre unna Østerrikes motorveier

  1. kåre halvorsen
    8. april 2013 at 15:20

    Har kjørt mye med 3akslet bobil i cekia og der er det også goboks samme som østerike
    Er det noen som vet om det er noe avgifter i Kroatsia. Har teng en tur til sommern…

    • Andre Ellingsen
      8. april 2013 at 16:57

      I Kroatia trekker du lapp på vei inn på motorvei og betaler når du kjører av.
      Slovenia har også oblat for biler under 3.5t. Kan kjøpes sammen med den østerrikske f.eks på grensen mellom Tyskland og Østerrike.

  2. Tor Tybring Aralt
    8. april 2013 at 17:35

    Vi har kjørt to ganger til Kroatia med bil under 3,5 tonn. Vi velger likevel stort sett å benytte GPS på unngå motorvei, da det er en koseligere rute som da dukker opp. Tenker egentlig ikke på ar man sparer så mye på bompenger.
    Der er besparelsen betydelig større for de med bil olver 3,5tonn. I Tjekkia, Østerike og Slovenia må du ha vignett for å kjøre på motorvei når du er under 3,5 tonn. Kjøpes på bensinstasjoner rett før grensen eller på grensen.

    Husk ikke kjør så fort at du glemmer igjen sjelen!

  3. Svein Jarl kilberg
    16. mai 2017 at 18:41

    Tsjekkia har også en slags go boks for biler over 3,5 tonn. Dette gjelder bare for motorveier. Ikke så veldig dyrt som i Østerrike.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *