Ny Concorde tar steget opp i øverste divisjon

Concorde Centurion 1200 har hår på brøstet. Foto: Knut Randem.

Concorde Centurion 1200 har hår på brøstet. Foto: Knut Randem.

Tror du Concorde er en stor bobil? Selvfølgelig er den det, men nå har den blitt enorm. Nye Concorde Centurion 1200 er et digert beist på 12 meter og en vekt på 26 tonn på tre aksler. Altså ikke en bil for oss pingler som har 7,5 tonns førerkort. Ketterer må vel regnes som nærmeste konkurrent.

Centurion fyller også i bredden med 2,5 meter og stikker 4 meter i været. Forfra ser den ut som en Mercedes trailer. Ikke bare fordi det er en Mercedes med 12 liters motor, men fordi den utstilte modellen på CMT også er rigget med en rad kraftige lyskastere plassert på et barsk forkrommet feste over styrhuset. Noe som minner oss om ublide møter med trailere som syntes vi var for sent ute med å blende.

Kjølig eleganse og hår på brøstet
I hekken er det garasje for en Mini og sideveggene er diskret utformet med sotede vinduer. Et litt arrogant preg, kan du nesten si. Eller kjølig eleganse, som står i kontrast til den barske fronten.
På venstre side har den fått en ”slideout” som gjør at kjøkkenbenken og sofaen kan sendes ”ut”, men det er ikke nødvendig å bruke ”slideouten”. Det er god plass uten.

I førerhuset er det fire gode svingstoler i to rader. De to bakerste kan snus og brukes som godstoler i salongen. Over førerhuset er det en dobbel senkeseng.
Den tekniske utrustningen i førerhuset, som ble vist på messa, omfattet radiosamband og ryggekamera i kombinasjon med flere andre kameraer ute og inne. For å nevne noe.

Svært mye av sentrale betjeningspaneler er plassert over døra. Den har videoskjerm i stedet for kikkehull. Foto: Knut Randem.

Svært mye av sentrale betjeningspaneler er plassert over døra. Den har videoskjerm i stedet for kikkehull. Foto: Knut Randem.

I salongen er det to sofaer med hhv to og tre seter og et stort bord. Kjøkkenet er elegant og det er god arbeidsplass for to. Kikkehullet i utgangsdøra er erstattet med et kamera slik at du ser hva som skjer utenfor døra på en liten skjerm.

Badstue
Badeavdelingen er plassert i bilens fulle bredde og gangpassasjen bakover går mellom dusjen og den stor hjørnevasken. Toalettet har selvfølgelig eget rom, men der er det også infrarød badstue.

I soveavdelingen er det rom for to løsninger. Den utstilte modellen hadde to soverom. Et med dobbeltseng pluss en meget bred enkeltseng i det bakerste soverommet. Det bakerste soverommet kan erstattes med en skapavdeling med tilgang fra begge sider.

Tre varmesystemer og solceller
Bilen har tre varmesystemer på hhv 6, 8 og 12 KW, som kommuniserer med hverandre.
Centurion leveres med solcelleanlegg på 420 watt/24 volt og har en batteriblokk med 12 batterier som gir 750 Ah ved 24 volt. Med 12 v forbruk har den dermed 1500 Ah. Batteriene veier for øvrig 700 kg alene. To vekselrettere gir 230 v spenning til diverse forbrukere når du ikke er koblet til strømnettet. Et støybeskyttet diselaggregat kan gi 5000 W.

Centurion har ikke mindre enn to paraboler. En med Quattro-LNB og en med internettilgang. Begge er helautomatiske. Selfølgelig(!) har den både kablet og trådløs datatilgang. Det er fem tv-apparater og like mange lydanlegg i bilen.

Andre tekniske data; vanntank på 560 liter og vannforsyningen sikres med to ganger UV-filtrering slik at vannet, som kan pumpes med en hastighet på inntil100 liter i minuttet, er rent. Spillvannstanken er på 460 liter og toalettanken er på 400 liter.
Nevnte vi luftfjæring og lasteevne på 10 tonn? Dieseltanken er på 500 liter. Her kan du trygt dra på langtur.

Og prisen?
Den får du på forespørsel…

Del dette med andre:

  1 comment for “Ny Concorde tar steget opp i øverste divisjon

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *