Med oversikt rundt bobilen

Autostar leveres i tre utstyrsnivåer. Tor Alvern i Abobil har stor tro på merket i det norske markedet. Foto: Olav Barhaugen.

Under vårt besøk hos Benimar fikk vi også stifte bekjentskap med et merke som er ukjent for de fleste. Autostar kom tilbake til Norge i fjor etter ti års fravær.

Autostar er et merke i Trigano-gruppen, og var til stede på Benimars presentasjon fordi de to merkene utfyller hverandre. Pris- og utstyrsmessig overtar Autostar der Benimar slutter. I hovedsak er det to helintegrerte modellene som er aktulle for Norge. Begge disse er bygd på en av Triganogrupens fabrikker i Italia.
– Ved å ta inn de helintegrerte modellene fra Autostar får vi et godt utvalg av helintegrerte biler fra en produsent som har mye til felles med Benimar, sier Tor Alvern i Abobil, som er forhandler av de to merkene.

Lys og trivelig sittegruppe med den populære face-to-face sittegruppen. Foto: Olav Barhaugen.

Jubileum
Autostar bygges i Frankrike, og er meget forseggjorte og velutstyrte biler. De feirer i år 30 års jubileum som bobilprodusent, så det er slik sett ingen nykommer. Flere av bilene vi fikk presentert var jubileumsmodeller med litt ekstra utstyr og dekor. Årets produktpalett består av ni delintegrerte og 15 helintegrerte bobiler. De helintegrerte er i lengder fra 6,5 til 7,5 meter, og har mange ulike planløsninger. De deles også inn i tre serier, avhengig av utstyrsnivå og farge/materialvalg. Privilege, Passion og Prestige. Alle er bygd på Fiat-chassis.

Kamera i sidespeilet, samt foran og bak gir god oversikt over bilens omgivelser. Foto: Olav Barhaugen.

Mange finesser
Autostar er en innovativ produsent og leverer et kamerasystem som dekker hele området rundt bilen. Det gir deg oversikten i fugleperspektiv på et eget display. Dette er til stor hjelp ved manøvrering i trange omgivelser. Det er ikke alltid lett å beregne hvor alle hjørnene på en stor helintegrert bobil befinner seg. Systemet har også en varsling for objekter som befinner seg i blindsonen. Disse tingene har vi sett på personbiler i noen år nå, og det er positivt at slike ting nå også finner veien til bobilene.

Kjøkkenet har god arbeidsplass, og lyse overflater som er lette å holde rent. Foto: Olav Barhaugen.

Smart løsning
En annen ting vi la merke til var løsningen for å gjøre om face-to-face sittegruppen til sitteplass under kjøring. De fleste produsenten har en løsning som bygger om sittebenken til sete i fartsretningen. Noe som er avhengig av at du har med deg ekstra deler, slik som ryggstøtte. Hos Autostar tar du bare bort putene, og under der er det et komplett sammenleggbart sete som felles opp med et par håndgrep. Enkelt og greit, og faktisk med god sittekomfort.

Innbydende soverom. Foto: Olav Barhaugen.

Velutstyrt
De bilene vi fikk se, hadde interiør i lyst skinn, og møblene ellers var i en kombinasjon av lyst nøttetre og hvitt høyglanslakkert. Elegant og smakfullt sammensatt, og med overflater som er lett å holde rent. Som på Benimar var det meget god plassutnyttelse, og mange praktiske løsninger. Bilene var meget velutstyrte, dette var jubileumsmodeller med en del utstyr som normalt ikke er standard. Autostar vil profilere seg som en elegant og velutstyrt bil til gunstige priser.

Forhandlere
Foreløpig er det Abobil på Bryne og BBC Fritid ved Trondheim som er autoriserte Autostar-forhandlere. Sammen tar de inn et større antall biler med hovedvekt på de helintegrerte. Alle tre serier lagerføres, og det er modeller med enkle senger og queensbed som tas inn. Det blir forhåpentligvis anledning til å ta bilene i nærmere øyensyn under caravanmessen på Lillestrøm i september.

Tekst: Olav Barhaugen og Knut Randem for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  1 comment for “Med oversikt rundt bobilen

  1. Kjempeflott at slike installasjoner for sikkerhet og oversikt blir integrert i bilen ved fabrikasjon. Om kamera fanger opp blindsonen nede ved høyre forhjul og framover, er det jo gull!
    Autostar, det er jo et ‘speilbilde’ av Challenger, eller er det motsatt?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *