Dekk og dekkutrustning

Bobiler bruker i økende grad året rundt. Vinterdekktester er derfor viktige for å gi brukerne viktig informasjon om hva de trenger av dekkutrustning. Foto: Sven Furuly, Auto Motor og Sport.

Kjøretøyets dekk er den eneste kontaktflaten mellom kjøretøy og veg, derfor er disse sorte gummiringene særdeles viktige for sikkerheten.

Dekk kommer i mange kvaliteter og prisklasser med noen fellesting. De skal være sikre, miljøvennlige og kunden vil betale minst mulig. Dekk er for det første ferskvare da de består en stor av gummi som er et organisk materiale som eldes og mister blant annet sin mykhet som er viktig for veigrepet. Det betyr også at dekk med aldring sprekker, noe som minsker driftssikkerheten og faren for dekkeksplosjon.

Gode vinterdekk er helt avgjørende for trafikksikkerheten. Foto: Sven Furuly, Auto Motor og Sport.

Seriøst
Når man skal velge dekk er det viktig å snakke med et seriøst dekkverksted og legge fram sitt behov. Dekkverkstedet skal kunne gi råd om hvilke dekk som vil passe til den enkeltes behov. Det er ikke alltid at behovet er premiumdekk, men det kan ofte være at det er det sikreste. Å betale minst mulig for denne varen kan dekkverkstedet hjelpe til med ut fra en total vurdering. For eksempel om man må kjøpe nye dekk til en opplagshenger for båt vil behovet begrense seg til at dekket har tilstrekkelig bæreevne. Men tenker man på en båthenger eller en campingvogn som ofte skal brukes på veg og opp mot lovlig hastighet kommer mange andre faktorer inn i bildet.

Testen er gjennomført på dekktestbaner i Ivalo og Tampere i Finland under alt fra 0-føre til gnistrende vinterføre. Foto: Sven Furuly, Auto Motor og Sport.

Bæreevne
Dekkene må ha tilstrekkelig bæreevne og være beregnet for de hastighetene som dekkene skal brukes i. Dekket skal ha et godt grep mot underlaget, drenere vekk vann ved våt veibane, ha lav rullemotstand og ellers det samme som kreves for et dekk til personbiler. Dekkenes lufttrykk og den innebygde sidestabilitet betyr mye for å unngå sleng på tilhengeren. Dekkene til campingvogn og bobil bør ikke være for harde da det kan medføre slagskader blant annet på innredning i kjøretøyet. Derfor er det viktig også for dette punktet å ha riktig lufttrykk. Avbalansering av hjulene er også viktig også når det er hjul til tilhengere. Ubalanse medfører vibrasjoner som vil kunne skade hjullager, hjuloppheng og om det er en campingvogn så kan det oppstå skade på hele konstruksjonen.

GPS sørger for nøyaktig måling av rundetider under testen. Foto: Sven Furuly, Auto Motor og Sport.

Felger
Felgene er også viktige for sikkerheten til et kjøretøy. Om man skal kjøpe seg nye felger til en campingvogn eller bobil er det uhyre viktig at felgene er av god kvalitet, og at de har nødvendig bæreevne. Det omsettes felger som er flotte å se på, og passer til campingvognen/bobilen uten at de er egnet til formålet. En felg som ut fra fysiske mål og dimensjoner passer, kan være direkte livsfarlige fordi de er laget av dårlige materialer. Felger kan ha så liten bæreevne som 350 til 500 kilo. Om man da tenker at f.eks. campingvognen har en totalvekt på 1700 kilo på en aksling vil hvert hjul bli belastet med minst 850 kilo, og det kan få farlige konsekvenser.

Computer for måling av bremsestrekning Foto: Sven Furuly, Auto Motor og Sport.

Forskjellig akseltrykk
En bobil med totalvekt på f.eks. 4.500 kilo har ofte forskjell på foraksel og bakakseltrykk. Det kan være vanskelig å flytte vekt fra en aksling til den andre. For å gjøre regnestykket enkelt la oss si 4.500 kilo fordelt på fire blir 1.125 kilo pr. hjul. Det vil igjen si at både dekk og felg må tåle minimum denne vekten. Man må forvente at campingvogner og bobiler i utgangspunktet er utstyrt med hjul som er sikre. Hvis man ønsker å bytte dekk eller felg må man sikre seg slik at man fortsatt opprettholder sikkerheten. Her kommer dekkverkstedets seriøsitet inn i bildet.

Vinterkjøring
Når det gjelder vinterdekk, og kjøring på vinterføre med campingvogn og bobil er utvalget av gode vinterdekk begrenset. Her blir det å velge det beste som dekkverkstedet anbefaler med tanke på vinteregenskaper og de momentene som er beskrevet tidligere i artikkelen. Mange velger å la dekkverksteder legge om dekkene sommer og høst for så å oppbevare dekkene på dekkhotell. For piggdekk gjelder faste datoer, men våren 2017 ble nok svært kostbar for mange da snøen igjen lavet ned, og mange våget seg ut på veien med biler med sommerdekk. Bruker man derimot piggfrie dekk, er det enklere, for disse må ikke skiftes på en gitt dato, selv om man ikke bør bruke dem på rent sommerføre.

Av: Jørgen Snoen, Bobil- og Caravanmagasinet

Les videre: Vinterdekktest for bobiler

Del dette med andre:

  1 comment for “Dekk og dekkutrustning

  1. 31. oktober 2017 at 21:37

    Dårligt og mangelfult skrevet . terningkast1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *