Vinterdekktest for bobiler

Mye vinterkjøring foregår på våt asfalt, det kan gi overraskelser for mange. Foto: Sven Furuly, Auto Motor og Sport.

Bobil og Caravan Magasinet har i samarbeid med Auto Motor og Sport Norge, gjennomført en stor test av vinterdekk for bobiler. Testen er gjennomført på dekktestbaner i Ivalo og Tampere i Finland under alt fra våt veibane til gnistrende vinterføre.

For de fleste kjøretøyer er det 4 store håndflater som sørger for kontakten mellom kjøretøy og underlaget. Dekk finnes i mange prisklasser, og det kan være fristende til å velge de rimeligste. Da er det viktig å huske på at generelt får man det man betaler for. Dekk kan se ganske like ut, men kan ha vidt forskjellige egenskaper. Piggfrie kontra piggdekk. Premiumdekk kontra rimelige budsjettdekk, som de kalles. Det kan skille opptil 20 meter i bremselengde på vinterføre mellom de beste og dårligste dekkene. Hvilket betyr at når bobilen med de beste dekkene står i ro, dundrer de 3,5 tonn bobil som har de dårligste dekkene fortsatt av gårde i 11 km.t. 3,5 tonn bobil i den hastigheten kan gjøre mye ugreie. Derfor er det viktig for bobileiere å vite hvilke dekk som best.

Helårsbruk
Stadig flere bruker bobilene hele året, og da kommer spørsmålene: Hvilke dekk er best å bruke vinterstid når kuldegradene kryper på og snøen laver ned? BoCM har i samarbeid med Auto Motor og Sport Norge gjennomført den første omfattende test i Norden av vinterdekk for bobiler. Testen følger de samme parametre som tester av vinterdekk for personbiler, sier Sven Furuly, redaktør i Auto Motor og Sport og ansvarlig for dekktesten.

Av: Bjarne Eikefjord, Bobil- og Caravanmagasinet

Les videre: Hva dekktesten viser

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.