Så mange ekstra bobiler kom på veiene i år

Det skulle bli bobilboom i år. Den kom på et vis, men i et annet marked enn mange kanskje trodde. Salget av brukte bobiler har hatt solid vekst i alle måneder med unntak av to.

Det gode bruktsalget kan ha resultert i 5 prosent flere bobiler på norske skilt. Foto: Knut Randem.

2020 har blitt brukte bobilers år. I året da alle skulle feriere i Norge ble det tidlig varslet bobilboom. Den kom ikke i markedet for nye bobiler, men i bruktmarkedet. Vi har dukket ned i statistikken for eierskifte av bobiler. Det er den som gjenspeiler omsetningen i bruktmarkedet.

De to foregående årene lå salget av brukte bobiler på om lag 10 500 enheter hvert år. Etter årets 11 første måneder kan vi summere en økning på 2808 flere solgte bobiler i bruktmarkedet enn i 2019.

De 12 904 brukte bobilene som har skiftet eier hittil i 2020 omfatter både privat salg og salg hos forhandlere. Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) har tidligere opplyst at deres medlemmer står for om lag halvparten av bruktomsetningen. Resten er solgt av uorganiserte forhandlere eller privat.
– Det sier seg selv at det har blitt ryddet i bruktlagrene hos forhandlerne.

Konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda forteller at de har den samme utviklingen i bruktsalget.
– Lageret er snudd fra overvekt brukt til overvekt nytt i løpet av et halvt år. Samtidig har lagerbeholdningen blitt stadig nyere og mer kurant. Nå har vi et riktig lagernivå med en normal innbyttefrekvens, sier han.

Mai toppet
Mai var definitivt måneden med størst økning i omsetningen av brukte bobiler. Da økte salget med hele 54 prosent. Juni ble en god nummer to med en økning på 41,7 prosent. Også september hadde en skyhøy økning på 40,1 prosent, men da med et lavere antall. Både september og november har hatt en økning i salget på 22-24 prosent.

Mars var måneden da det meste stanset opp. Bruktsalget sank da med -13,5 prosent og i april med -5,9 prosent. I alle andre måneder har det vært tosifret prosentvis økning i bruktsalget – med unntak av august som endte med +6,1 prosent.

Så langt i år har det altså kommet 2808 flere bobiler på veien enn de foregående årene. Selv om vi trekker fra 225, som er fallet i salg av nye bobiler så langt i år, så har det vært en markant økning totalt. Antallet registrerte bobiler i Norge har med andre ord økt med rundt 5 prosent.

Nye campingvogner har hatt en nedgang i år på -9,3 prosent. Men også i dette markedet har eierskifte økt markant med +12,3 prosent eller 2585 enheter. Om vi ser bobiler og campingvogner under ett, betyr det at antallet rullende boenheter har økt med mellom 4000 og 5000 enheter.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  5 comments for “Så mange ekstra bobiler kom på veiene i år

  1. Hei.
    Takker for mange interresante innslag, mange fine bilder.
    Det er mange bilder fra natur og bobilplasser/campingplasser som eg kunne tenkt at det stod ein tekst under bilde kor det var fra.
    Mvh
    Einar.

    • Takk for hyggelig tilbakemelding. Bildet over er fra Lillehammer camping. Vi skal prøve å bli litt flinkere til å fortelle hvor illustrasjonbildene er fra selv om de ikke direkte har noe med teksten å gjøre 🙂

  2. Hei
    Takk for mange gode reportasjer og bilder. Har skrevet epost til dere om nyttelast på bobiler som blir omtalt i bladet om at når dere legger ut omtale av ein bobil så bør nyttelast komme fram for i sommar har det vert fokus på dette. Synes at det er skuffand at dere ikkje svarar på epost.

    Helsing
    Gunnar

    • Hei Gunnar
      Vi svarer normalt på alle eposter, men vi kan ikke se at du har sendt noen epost direkte til oss.
      Til spørsmålet du tar opp så er dette noe vi alltid prøver å få med i våre artikler, men når vi omtaler nye modeller så er det ikke alltid slike data foreligger.

      (Edit: Den omtalte eposten ble ikke sendt til oss.)

  3. Dette med nyttelast i bobil, er et tema som mange bobileiere ikke er opptatt av. Jeg tror at majoriteten kjører med overlast når alle ferierekvisitter er stua inn i bilen.Jeg håper at det snart blir gjort noe med vektgrensene.Det er en absurd situasjon at man med et vanlig kjørekort i lomma, kan kjøre med en bil på 3500 kg og i tillegg en tilhenger med 750 kilos vekt.Det må vel være tryggere at disse 750 kiloene var lagt inn i bilen.
    Jeg vet at saken har vært diskutert hos myndighetene både her i landet og i EU-systemet , men akkurat nå er det vel viktigere saker som står høyere på agendaen.
    Der er viktig å tenke på når man konfigurerer en ny bobil, at alt man velger av ekstrautstyr, har sin vekt.Mange produsenter har vektangivelser i utstyrsbrosjyrene sine.Det kan derfor være smart å summere vekta på de tilvalg man gjør, og eventuellt vurdere å gå opp en vektklasse for å få anledning til å ta med seg et rimelig omfang feriebagasje.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.