Opptil 80 prosent bobiler på campingplasser

Campingplasser opplever at bobilene er i flertall hele året. Her fra Lillehammer camping. Foto: Knut Randem.

Campingplasser opplever at bobilene er i flertall hele året. Her fra Lillehammer camping. Foto: Knut Randem.

Campingplasser opplever en dramatisk endring i hvem som besøker plassene. Fra klar dominans av campingvogner ser mange nå en tydelig dominans av bobiler. Opptil 80 prosent av de besøkende kan være bobiler.

Bobilverden har ringt tre campingplasser. To av dem merker denne trenden svært tydelig. Mens campingvogneierne er på tur i juli, reiser bobilfolket store deler av året.

– I fjor var det første året vi hadde flere bobiler enn campingvogner på besøk i juli, forteller Stian Lunn, daglig leder for Lillehammer camping.
– I juli 2014 hadde vi 54 prosent campingvogner i juli. I år var det 56 prosent bobil.
– Alle de andre månedene har vi lenge hatt flertallet av gjestedøgn i bobiler. Da kan det være opptil tre ganger så mange bobiler som campingvogner på besøk. Forskjellen er størst i april-mai og utpå høsten.

Lunn overtok driften av plassen i 2007 og har de senere årene gjort flere endringer i plassens struktur.
– Fastliggerne var tidligere spredd utover plassen. Nå er de samlet i sør. Vi har også kostet på forholdsvis mye i nytt sanitærbygg og infrastruktur slik at trafikken flyter bedre, forteller Lunn.
Og han kan fortelle at de besøkende i bobil oftest foretrekker området i nord hvor alle oppstillingsplassene har asfalt med gress mellom. Disse plassene er også så flate at det ikke er nødvendig å nivellere så mye. Selv synes han det er penere midt på plassen hvor det er fast grusdekke med gress mellom plassene.

Lillehammer camping investerte i nytt servicebygg og ny infrastruktur. Faksimile av hjemmeside.

Lillehammer camping investerte i nytt servicebygg og ny infrastruktur. Faksimile av hjemmeside.

– Målet er å utvikle oss år for år. Vi holder på med å anlegge en ny og mer praktisk tømmestasjon og vi skal få fiber inn på plassen slik at vi får bedre internettforbindelse. Den har til tider vært overbelastet, sier Lunn.

– Flommene i 2013 og 2014 i elva som går gjennom plassen dro med seg mye masse. Den har vi brukt til å gjenopprette det Mjøsa vasker ut av plassen. Nå er vi langt mer flomsikre, forteller han. Da kom det godt med at en av eierne av plassen er entreprenørselskapet han eier sammen med sin bror.

I 2015 hadde Lillehammer camping nesten 44.000 gjestedøgn i perioden april til september. Resten av året er det 3-4000 gjestedøgn.
I sommer opplevde Lunn at besøket i perioder var så stort at de måtte åpne et servicebygg som egentlig skulle stenges på grunn av alder.

70-80 prosent bobiler
Terje Nakken har drevet Kviltorp camping i Molde i 60 år. Han er ikke i tvil om at bobilene er den nye store kundegruppen. Plassen har ingen fastliggere, men har plass til 80 besøkende vogner og bobiler. Den siste utvidelsen med nye plasser er spesielt beregnet på bobiler. Der er det fast dekke og 36 kvm med gress til hver plass.

Det må investeres for å ta i mot økende kundegrupper. Faksimile av hjemmeside for Kviltorp camping.

Det må investeres for å ta i mot økende kundegrupper. Faksimile av hjemmeside for Kviltorp camping.

– Det kommer ikke så mange om vinteren, men vi har oppe. Bobilene kommer hele tiden, til og med i romjula og nyttårshelga, men ikke i jula.
– Det er nok over 70 prosent bobiler her. De er i stort flertall hele sesongen, men det jevner seg litt ut i juli.
– Det er ingen tvil om at antallet bobiler på besøk øker hvert år. Endringen fra vogn til bobil har dreid veldig de siste 10 årene. 20 år tilbake hadde vi vel knapt en bobil på besøk, avslutter Nakken.

Lengre sesong
Ida Jakobsen, daglig leder ved Tromsø camping har merket vesentlig økt besøk. Det skyldes en kombinasjon av flere plasser og at sesongen er lengre. Økningen fra 20 til 54 plasser for vogn og bobil har slått godt ut på besøkstallene. I 2015 hadde de 8406 gjestedøgn mot 5131 året før utvidelsen. I tillegg driver plassen hytteutleie.
– Det var smart å bygge ut og tilrettelegge med kunstgress på sletta, sier hun.

– Antallet besøkende øker år for år. I juni, juli og august har vi fullt belegg alle dager. Da skulle vi gjerne hatt 50 plasser til, sier Jakobsen. Det kommer omtrent like mange bobiler og vogner, men hun har ingen statistikk som skiller dette.
Tromsø camping drives av det lokale idrettslaget. Besøk til idrettsarrangementer kan påvirke sammensetningen av de besøkende.

Les også: Hva bør campingplasser gjøre?

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.