Litt å huske før autobahn…

Ta det rolig i starten om bobilen har blitt daukjørt på norske bygdeveier. Foto: Knut Randem.

Ta det rolig i starten om bobilen har blitt daukjørt på norske bygdeveier. Foto: Knut Randem.

Har du brukt bobilen først og fremst på norske bygdeveier skal du tenke deg om før du trykker inn gasspedalen på autobahn i sommer. Særlig dieselbiler er utsatte om sjokket for motoren blir for stort. Ta det med ro før du legger deg på maks fart.

En bil som har kjørt rolig rundt på norske veier i lang tid, kan fort begynne å slite i høy hastighet på utenlandske motorveier. Særlig dieselbiler kan få motorproblemer, skriver Newswire i en pressemelding for Relekta.

– Ved småkjøring med mye start og stopp, oppstår det avleiringer i motoren og eksossystemet. Partikkelfilteret, som skal forhindre at sot og partikler kommer ut, blir tett, og bilen forurenser på et vis seg selv, sier Terje Tjelland i Relekta. Firmaet leverer reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

Hvis varsellampen lyser når du ligger i høy fart på autobahn, er ikke det noen god start på ferien.
– Det er ikke lov å stoppe langs de store motorveiene i utlandet, så da er det bare å krysse fingrene for at bilen holder til nærmeste verksted, sier Tjelland.

– Sjekk før du drar
For å unngå at bilen stanser på motorveien, anbefaler han en kontroll av motoren før avreise fra Norge.
– Be verkstedet rense dieselpartikkelfilteret, skifte olje og eventuelt gjøre en innvendig motorrens. Da er det mindre fare for at du får problemer når du får bilen opp i skikkelig fart, sier han.

Alle dieselbiler som er laget etter 2007 er utstyrt med et dieselpartikkelfilter (DPF). Så lenge bilen innimellom kjøres i høyere hastighet over tid, vil partikkelfilteret oppnå høy nok temperatur til at sot og avleiringer brenner bort og filteret holder seg selv rent.

– Men når bilen kun brukes til småkjøring, klarer ikke motoren å bli kvitt rusket og rasket. Avleiring som dannes i motoren kan hindre bevegelsen i stempelringene, eller andre motordeler. Hele systemet vil arbeide tyngre og tyngre og til slutt stanse, sier han.

Sammenligner med mennesker
– Sitter vi lenge i sofaen og spiser potetgull og ser på tv, blir det fryktelig tøft for hjertet hvis vi plutselig løper i full fart i lang tid. Trener vi jevnlig, og presser oss litt av og til, er det bra for kropp og hjerte. På samme måte er det for bilen, den må brukes skikkelig for å ha det bra, sier Tjelland.

Kontroll av motoren med innvendig motorrens, oljeskift og rens av PDF-filter, koster fra tre til fire tusen kroner på et verksted.
– Får du motorstopp i utlandet og må få bilen på service der, kan det fort bli dyrere, og man mister verdifull ferietid, avslutter Terje Tjelland.

Del dette med andre:

  1 kommentarer til “Litt å huske før autobahn…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *