Litt å huske før autobahn…

Ta det rolig i starten om bobilen har blitt daukjørt på norske bygdeveier. Foto: Knut Randem.

Ta det rolig i starten om bobilen har blitt daukjørt på norske bygdeveier. Foto: Knut Randem.

Har du brukt bobilen først og fremst på norske bygdeveier skal du tenke deg om før du trykker inn gasspedalen på autobahn i sommer. Særlig dieselbiler er utsatte om sjokket for motoren blir for stort. Ta det med ro før du legger deg på maks fart.

En bil som har kjørt rolig rundt på norske veier i lang tid, kan fort begynne å slite i høy hastighet på utenlandske motorveier. Særlig dieselbiler kan få motorproblemer, skriver Newswire i en pressemelding for Relekta.

– Ved småkjøring med mye start og stopp, oppstår det avleiringer i motoren og eksossystemet. Partikkelfilteret, som skal forhindre at sot og partikler kommer ut, blir tett, og bilen forurenser på et vis seg selv, sier Terje Tjelland i Relekta. Firmaet leverer reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

Hvis varsellampen lyser når du ligger i høy fart på autobahn, er ikke det noen god start på ferien.
– Det er ikke lov å stoppe langs de store motorveiene i utlandet, så da er det bare å krysse fingrene for at bilen holder til nærmeste verksted, sier Tjelland.

– Sjekk før du drar
For å unngå at bilen stanser på motorveien, anbefaler han en kontroll av motoren før avreise fra Norge.
– Be verkstedet rense dieselpartikkelfilteret, skifte olje og eventuelt gjøre en innvendig motorrens. Da er det mindre fare for at du får problemer når du får bilen opp i skikkelig fart, sier han.

Alle dieselbiler som er laget etter 2007 er utstyrt med et dieselpartikkelfilter (DPF). Så lenge bilen innimellom kjøres i høyere hastighet over tid, vil partikkelfilteret oppnå høy nok temperatur til at sot og avleiringer brenner bort og filteret holder seg selv rent.

– Men når bilen kun brukes til småkjøring, klarer ikke motoren å bli kvitt rusket og rasket. Avleiring som dannes i motoren kan hindre bevegelsen i stempelringene, eller andre motordeler. Hele systemet vil arbeide tyngre og tyngre og til slutt stanse, sier han.

Sammenligner med mennesker
– Sitter vi lenge i sofaen og spiser potetgull og ser på tv, blir det fryktelig tøft for hjertet hvis vi plutselig løper i full fart i lang tid. Trener vi jevnlig, og presser oss litt av og til, er det bra for kropp og hjerte. På samme måte er det for bilen, den må brukes skikkelig for å ha det bra, sier Tjelland.

Kontroll av motoren med innvendig motorrens, oljeskift og rens av PDF-filter, koster fra tre til fire tusen kroner på et verksted.
– Får du motorstopp i utlandet og må få bilen på service der, kan det fort bli dyrere, og man mister verdifull ferietid, avslutter Terje Tjelland.

Del dette med andre:

  8 comments for “Litt å huske før autobahn…

  1. Ja dette var jo ren skremselspropaganda for å selge egne produkt. Det er vel lite sannsynlig at bobiler som kommer seg ned på autobahn, ikke har hatt nok langkjøring i forkant til at partikkelfilteret har renset seg tilstrekkelig før farten har kommet opp i 100 km/t, som jeg mener er fartsgrensen for bobiler der. Nå er vel heller ikke bobiler biltypen som benyttes mest til småkjøring, og derfor heller ikke den mest utsatte biltypen for tette filter. 100 km/t vel rimelig opp imot ideell fart for å holde filteret rent, så slik sett skulle vel kanskje fler ha tatt turen ned på autobahn for å få renset partikkelfilteret sitt. Dette innlegge synes jeg bare bidrar til å uroe bobilturistene unødig, og stimulerer de til en i de fleste tilfeller unødvendig utgift før ferien.

    • Enig. I tillegg går en bobil (i motsetning til varebilen den er tenkt å være) konstant fullastet. Da blir driftstemparatur fort oppnådd og partikkelfilter regenerert. Så dette er ren skremselspropaganda.

    • Ja dette tror jeg også er unødvendig skremselpropaganda dersom skribenten er tilsluttet salg av rensemidler og kanskje olje? Min Burstner med Fiat 3.0 ltr motor oppnår driftstemp raskere enn på noen annen dieselmotor jeg har hatt, og det er mange. Sikkert grunnet maks vekt og kuppert kjøreforhold. Om ikke filteret mitt er renbrent etter å ha kjørt 1500 km sørover, ofte gjennom Sverige er det andre grunner til motorproblem før jeg evt. Når autobahn som vel fortsatt er i Tyskland.

  2. Flott informasjon for alle de som aldri har vært over 60 km/t med sin 5 år gamle bobil.
    Ingen dum idé å starte en langtur i Europa med et oljeskift før avreise.
    Siden jeg ikke vet best har jeg fulgt et råd med min 3,2 liter diesel med partikkelfilter;
    Sånn dann og vann legger jeg motoren i ca. 3000 rpm langs landeveien. Jeg sørger for å holde dette turtallet sånn 10-20 minutter. På denne måten oppnår jeg økt temperatur i partikkelfilteret, noe som igjen “brenner det rent”.

    For alle de internasjonale globetrotterne som alltid vet best selv er det bare å peise på. Skulle nesten vært et klistremerke i hekken på bilene deres; “Besserwisser – Jeg vet best”. Bare sånn i tilfelle om de skulle stå langs autobahn. Så slipper vi andre å stoppe for hjelpe unødvendig mener jeg.

    • Det er slettes ikke å anbefale å ligge på 3000 omdr på en dieselmotor i 15-20 minutter, og det er normalt sett helt unødvendig med slike tiltak såfremt ikke kontrollampen i dashbordet lyser. Partikkelfilteret brenner seg rent automatisk og ved behov ved at det sprøytes ekstra diesel inn på slutten av kompresjonstakten for å øke eksostemperaturen nok til å brenne rent filteret når mottrykket blir for stort. Såfremt ikke bilen kjøres kun på småkjøring der slik renbrenningssyklus ikke rekker å finne sted, så er det ikke noe som tilsier at du skal få problemer med filteret. Oljeskift er alltid lurt, siden det er altfor lange skifteintervaller på dagens dieselbiler. 70% av alle turbohavari på dieselbiler i dag kan tilskrives for dårlig oljekvalitet. Bare pass på så du ikke “blåser” hele motoren når du holder på å rense filteret, dieselmotorer liker ikke høye turtall og lav belastning. God ferie??

  3. Tull og tøys for oss som følger traffikken på norske såkalte Europaveier!
    Det går opp, det går ned, krapp høyre, venstre osv osv
    For å klare dette må gassen i bånn! Lange bakker i undersjøiske tunneller.
    Alt dette er mye hardere enn å gli avgårde i 80-100 km/t på kontinentale motorveier!
    Alpepass er heller ikke nevneverdig hardere, må bare passe på nedkjøringene.
    Følger en serviceintervallene så kan en føle seg trygg.
    Er bilen kjørt mer enn 2-300.000 km og gammel bør en gjerne vurdere ekstra tiltak.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *