Den straffbare utsikten

Det er ikke all utsikt som er god utsikt. Og dårlig utsikt er straffbart. Er den dårlig nok ryker førerkortet.

Denne “utsikten” kvalifiserer til inndragning av førerkortet. Foto: Heidi Tofterå Slettemoen.

Kulda er her og i en fersk undersøkelse sier 3 av 10 bilister at de kjører før rutene er fri for is og dugg. Tallene kommer fra en ny undersøkelse utført av YouGov.
– Det er skremmende at så mange kjører uten klar sikt til enhver tid, sier sjefen for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen.

Bot, fratatt førerkort, anmeldelse og i verste fall tiltale kan bli resultatet hvis du kjører uten fri sikt nå som frosten har meldt sin ankomst.
– Vegtrafikkloven er helt klar. Føreren skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, sier Roger Ytre Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring. Undersøkelsen er utført på oppdrag av forsikringsselskapet.

Det finnes ingen unnskyldninger
– Det er sikkert mange ulike grunner til at folk ikke skraper rutene godt nok. Men det folk virkelig bør være redd for er ulykkene de risikerer å utsette andre for ved å kjøre på denne måten. Det er både farlig, og straffbart, sier UP-sjefen. Snø, is, dugg eller annet som hindrer eller reduserer sikten og trafikksikkerheten må bort før du legger ut på veien.

Hva er “godt nok”?
– Hovedregelen er enkel. Så lenge “vindusviskerfeltet” på frontruten, samt sidevinduene foran b-stolpen, altså de fremste sidevinduene, er frie for snø, is og dugg, gis det ingen reaksjon, sier UP-sjef Karlsen.

Han forteller at hvis det er skrapt eller fjernet mindre enn dette, utstedes forenklet forelegg på 2600 kroner.

Hvis sikten fremover og til sidene er sterkt begrenset blir forholdet anmeldt.
– Da gjør vi en konkret vurdering av hvor grovt dette var, og du kan få et ordinært forelegg på 6000 til 8000 kroner. Dette er aktuelt selv om ingen konkret faresituasjon har oppstått. I tillegg kan du miste lappen i tre måneder eller mer, opplyser UP-sjef Karlsen.

– Er luken du titter ut gjennom bak is og snø på frontruten mindre enn et A4-ark, ryker førerkortet på stedet.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *