
Kraftig lynavlederkabel forbinder chassis og aluminumskledningen i selve bobildelen. Foto: Pressemelding.
«European Innovation Award 2016» gikk til Carthago for lynavlederbeskyttelse av bobiler.
– Prisen er en anerkjennelse av Carthagos innovative lederskap innen bobilbransjen, sier salgsdirektør Bernd Wuschack, i en pressemelding.
Bobiler kan være utsatte for lynedslag under tordenvær. Carthagos lynbeskyttelseskonsept baserer seg på at insidene av veggene i bobiler er kledd med aluminum, som som gir et såkalt «Faraday bur». Hvis et lyn skulle slå ned i en bobil med dette utstyret, vil lynet følge veggene til jord, i tillegg til gjennom ekstra lynavleder og gjennom chassiset. Beboerne vil dermed være beskyttet mot skader fra lynnedslaget. Den robuste takkledningen av glassfiberforsterket polyester vil også beskytte mot haglbyer som gjerne følger med kraftige tordenvær.
– Carthago har med sitt lynbeskyttelsessystem gått enda lengre i sikkerhetstenkningen, som også omfatter komplett bobilkarosseri uten bruk av trestrukturer, dobbelt gulv, chassis med lavt tyngdepunkt og forbedrede kjøreegenskaper.
Fra Bobil- og Caravan Magasinet (BoCM)
Så mye tull
Hva er tull?? At du ikke skjønner konseptet eller hva?
Frankia har hatt det i flere år så det er liksom ikke noen nyhet
Uansett hvem som kom først er det en god ting å ha.
Er det noen som i det hele tatt kan dokumentere lynnedslag i en bobil?
Skulle gjerne sett hvordan de løser dette teknisk, det beste er vel å fjerne all jordforbindelse, strømkabler osv ved tordenvær. Bilen er isolert fra jord ved gummihjulene den står på, og er ikke noe mål for lynnedslag.
Men er støttebena nede blir det noe annet, på bildet ser det ut som aluminiumsveggene er forbundet til ramma via en kabel?