Bobil og campingvogn på samme plass?

Sikkerhetsavstanden mellom enhetene er viktig. Hva skjer når både vogn og bil plasseres på en plass beregnet på en bobil.
Dine synspunkter under artikkelen?

På denne bobilparkeringen registrerte vi tydelig hvilke problemer som kan oppstå når bobiler og biler med campingvogn får lov til å dele ”stellplassen”. Her er det skiltet midt på hver plass, men grensene er ikke markert.

Når både bil og campingvogn blir plassert på en plass hvor det er satt av plass til én bobil, blir det ingen sikkerhetsavstand igjen. Det bør vi alle være opptatt av.
På bildet kan vi se at bobiler og vogner er riktig plassert, men så er det trekkbilene som ødelegger. Bilen som trekker den nederste campingvogna står nesten klistret inntil Concorden. Trekkvogna til den andre campingvogna var ute og kjørte da Hymeren parkerte – korrekt.
Da syntes campingvogneieren det ble litt trangt. Ikke kom han inn bak vogna på grunn av bardunene til bobilens markise og ikke ville han ta sin egen uteplass. Da ble løsningen å parkere helt til høyre – på en annen plass, som dermed ikke kunne brukes av andre.
Dette er en god illustrasjon av hvorfor to ulike behov ikke nødvendigvis kan kombineres.

Foruten det rent sikkerhetsmessige, har kombinasjonsdrift en annen effekt.
Bobilene står som regel stille når de har parkert på en bobilparkering, mens campingvogneierne er friere til å kjøre ut og inn det meste av døgnet. Mange steder hele døgnet.
Bobilparkeringer er ikke innrettet som campingplasser hvor trafikken ofte er regulert i betydelig grad og parkering av biler kan foregår på egne plasser. Uten tilrettelegging blir hele bobilparkeringen uroet av slik trafikk.
Dersom campingvogner skal kunne bruke bobilparkeringer må det settes av mer plass. Skal trekkbilen plasseres ved campingvogna eller på eget område?
Og hvem skal betale for den ekstra plassbruken?

Synspunkter?

Snurr debatt under..!

Del dette med andre:

  29 comments for “Bobil og campingvogn på samme plass?

  1. En bobil tar ikke opp mindre plass enn en trekkbil og campingvogn. Det største problemet er personene som kjører og ikke viser hensyn.

    I overfor nevnte eksempel er bobilføreren med markisen ute den som helt klart opptar størst plass og breier seg mest.

    Av caravan førerene er vedkommende som forlater plassen den som ikke burde stått der i det hele tatt, men tatt inn på campingplass. Skal en caravan stå på bobilparkering, får man se på trekkvogn og caravan som en enhet og kjører trekkvognen får caravanen også forlate plassen.

    Ikke at jeg er uenig i en 3-4 m sikkerhetsavstand, men personer som mener at den må overholdes 100% vil få problemer på bobilparkeringer på kontinentet.

    Tilbake til hvorfor ikke en trekkbil og caravan opptar større plass enn en bobil. Og det er fordi ikke trekkbilen blir sett på som et brannobjekt i dette tilfelle når man ikke sover i den og dermed kan den stå i sikkerhetssonen.

    Hvorfor bobileieren som har markisen breier seg mest, er fordi når markisen er ute skal sikkerhetssonen regnes fra ytterste punktet på markisen som da regnes som brannobjektet og bobilen blir ca. 5 m brei og ikke ca. 2,3m brei.
    Så igjen i overfor nevnte tilfelle mener jeg bobilisten med markise er like uegnet til å stå på parkeringen som caravanistene.
    Så hvem skal man tillate stå på bobilparkeringer? Skilt for alminnelig oppførsel og småkonger er ikke tatt i bruk enda;-)
    http://www.ringsaker.kommune.no/getfile.php/1970415.1897.tuuqfxrwpu/Brannsikkerhet_campingplass.pdf

    • En bobil med markisen ute tar samme plass som en campingvogn med markisen ute.»Problemet» er jo hvor personbilen skal stå.
      Derfor bør også bobilistene betale 2/3 av prisen en vogn +bil betaler på campingplassene for de opptar 2/3 av plassen bil,vogn med markise/telt tar.

  2. Merkelige greier, var ikke klar over at det var et klasseskille mellom bobileiere og caravanister. Jeg gikk ut fra at alle var ute i samme ærend. Jeg vet ikke om det er en uskreven regel som regulerer dette. Der hvor vi har parkert har det aldri oppstått noe problem. At noen kunne misunne oss fordelen med å ta bilen å kjøre en tur på dagtid er vel så.
    Går ut fra at en god porsjon folkeskikk og evne til å innordne seg vil regulere parkeringen også i fremtiden.

  3. Jeg synes sikkerhetsavstand er viktig. Javel, så er det verre andre steder, men det synes jeg er uinteressant. Det er steder jeg aldri kan tenke meg å overnatte pga dårlig sikkerhet.
    En markise bør selvfølgelig rulles inn om natta dersom den fører til at sikkerhetsavstanden blir for liten.
    Litt av poenget i denne artikkelen er vel at det er satt av et bestemt areale til hver leietaker. Noen steder er grensene mellom plassene markert tydelig. Andre steder står det et skilt midt på hver plass. Den siste varianten bør i praksis gjennomføres slik at hver enkelt finner hvor midtpunktet mellom de to skiltene er. Dersom alle forholder seg til «sin» plass, er ikke dette noe problem.
    Det er mulig at noen ikke synes en bil parkert mellom en bobil og en campingvogn er brannfarlig. Dem om det, men det synes jeg er et problem.
    Tilfellet i artikkelen viser jo at den ene campingvogneieren ikke ville ta av sitt eget uteareal, men parkerte på en ny parkeringsplass. Hvem skal betale for det?
    Om vi ser bort fra sikkerhet og kun ser på økonomi, så blir det vel slik at bobiler må subsidiere den ekstra plassen en bil med campingvogn har behov for? Utleier skal jo ha sin inntekt…
    Jeg har ikke noe i mot at campingvogner og bobiler benytte de samme plassene. Det er likevel et fremmedelement og det er trekkvogna til campingvogna. Den bør plasseres utenfor «stellplassen». Og så får de som har to enheter betale for den plassen den ekstra enheten benytter.
    Litt av hensikten med en bobilparkering er vel at man skal kunne GÅ til og fra de aktivitetene som er i nærheten. Personbiler som kjøre ut og inn hele tiden har vel strengt tatt bevist at de egentlig kunne ligget på en campingplass? En campingplass har regler for kjøring og bommer som (ofte) blir låst om natta.
    En bobilparkering ligner mer en parkeringsplass hvor man kun flytter seg når man kommer – og når man sier takk for seg.
    Ellers er det vel litt sært å alltid komme trekkende med «klasseskille» i disse diskusjonene? Det er vel vanligvis forskjellige behov som gjør at folk kjøper bobil eller campingvogn?

    • Faktisk så er det klasseskille. Jeg ønsker meg bobil nettopp for å være på farten. Men det har jeg ikke råd til. Måtte gå for en liten vogn som bilen min kan trekke. Med det så er jeg ekskludert fra overnattinger i sentrumsnære miljøer. Campingplassene er ofte flere kilometer utenfor bysentrum. Og de stenger tidlig på høsten, åpner sent på våren.
      Så JA dette er KKASSESKILLE.

      • Når det skal sies så er min bil+vogn mindre enn 10m. En bobil kan være mye lenger. Så hvorfor tar jeg mer plass enn en bobil? Jeg trenger ikke hekte av vogna for å sove. Jeg trenger heller ikke kjøre land og strand rundt uten å ta med vogna. Ser ikke at det er forskjell på behovet her.
        Mitt behov for å bytte bobilplass er å få hvile, spise og sove for å være mer trefikksikker. Trenger ikke camping plass for det.

  4. Det kan kalles klasseskille eller hva man vil, men det er vel ikke tvil om at bobiler og campingvogner har forskjellige behov. Selv om vi har samme fritidsinteresse.
    Bobilparkeringer, bobilplasser, stellplass eller hva man måtte kalle det, er oppstillingsplasser/overnattingsplasser primært for bobiler. Så også i Danmark og resten av kontinentet.
    I Danmark er det i tillegg til alle nettsidene om AutoCamper AC-plasser også kommet i hvert fall en side om CV- plasser. Her er en fin samleside http://www.f-camping.dk/23391184 Så det at CV har hatt fri tilgang til bobilparkeringer i Danmark eller på kontinentet er feil.
    Campingvogner skal kunne bruke disse plassene om forholdene ellers ligger til rette. Og mange bobilparkeringer har begrensninger utover antall plasser både på lengde og antall døgn en kan ligge der. Og jeg mener at CV som ligger på bobilplasser og benytter personbilen til utflukter ikke skal få ligge der, men benytte campinger i stedet. Har ikke noe med misunnelse at de kjører av gårde, men det er rein misbruk av plassen og fortrengning av en bobil som hadde trengt plassen. Så CV som benytter bobilparkeringer bør vise et mye større hensyn enn en bobil som benytter plassen er min mening.
    At det finnes personer i begge leire som setter en hel gruppe i et dårlig lys, viser jo bildet.

  5. Campingvogn,markise samt trekkvogna (personbilen) opptar ca 7 meter i bredden.En bobil med markise opptar ca 5 meter i bredden.Campingvogneierne vil vel også ha uteplass (markise).
    Vanskelig å forstå??????

  6. Det er ikke så få bobilparkeringer/campinger som ikke tillater markise om natten, eller når man ikke er til stede. Trenger en «stor» uteplass bør man dra på campingplass. Vanskelig å forstå?????

  7. Markise om natten???? Det er vel ikke om natten markisen er ute? De fleste oppmerkede oppstillingsplassene for bobiler er jo med uteplass med eller uten markise. Samme hvordan en snur og vender på det så opptar en bobil med markise 2/3 av plassen en vogn med markise+trekkbil opptar. Og er plassen skiltet med BOBILskilt,så er det vel en plass for bobiler.
    Har selv campert med vogn i mange år. Men etter at barna ble voksne ble det bobil. Med vogna lå vi alltid på campingplass. Det passet best da. Nå ligger vi ofte på stellplasser (for bobiler) ,i båthavner og en sjelden gang på campingplass.

  8. Ser vel egentlig ikke hva problemet er, for et lite regnestykke gir følgende resultat:
    De fleste plassene har vel plass til en bobil eller vogn på 9-10 meter vil jeg tro. Markisa er sjelden mer enn 4,5 meter lang, så da har man jo fra 4,5-5,5 meter igjen fra enden på markisa og til enden på draget (såfremt ikke markisa er montert foran da). Trekkbilen er neppe så brei at den overstiger markisa på 2,3 meter, så er det plass til å ha ut markisa, er det også plass til trekkvogna. Har kjørt med campinvogn i 10 år og parkerer alltid sånn på campingplasser (og andre steder), nettopp for å unngå å ta opp plass for andre og for å unngå at sikkerhetsavstanden blir for liten.

  9. Problemet er vel at det blir for liten avstand mellom enhetene. Ei campingvogn og en bobil opptar ca samme plass. Problemet er personbilen som skal trekke vogna. Hvor skal den stå.? Vår siste campingvogn var over 9meter lang og 2;5 m bred. Bobilen vi har nå er 7,14 m lang og 2,33 m bred.

    • Som sagt, er det plass til å ha ut markisa, er det også plass til personbilen. De fleste personbiler er under 5 meter, og da parkerer man bilen ved siden av draget, inn mot markisa, problem solved..;-)

  10. Da spørsmålet dreier seg om stellplasser er det i hvertfall de stedene jeg har vært i utlandet med bobil at det dreier seg om bobil oppstilling og at det ikke er lov å parkere «trekkvogner» på de stedene.

  11. Tar opp igjen tråden – 2 år etter!
    Jeg har campingvogn og er like interessert i å komme nærmere sentrum som bobileiere. Høres ut som det er den største synd i verden å komme med en campingvogn på bobilparkering. Skjønner at følgende betingelser må oppfylles :
    1. Det må være riktig avstand mellom boenhetene
    2. Spillvannstanken på bakken må følges opp og tømmes på godkjent sted.
    3. Det må også være plass til trekkbil – et eller annet sted. Hvis bilen/vogn er små tar dette ikke mer plass en en stor bobil.

    Hvis dette ikke kan oppfylles så må man bare reise derfra og finne seg en campingplass. At man per definisjon bare forholder seg til om det er en campingvogn eller bobil som skal kunne stå på plassen høres merkelig ut.
    Det må være praktiske årsaker til differensieringen. Spørsmålet mitt er da : Hva er årsaken til at campingvogner ikke kan stå på en bobilplass hvis de tre pkt. over er oppfylt?

  12. Krig krig krig. Tror det er en liten ?i mange av oss. Akkurat denne saken kan sees på minst 2 måter. Synd om Mor og Far i bobilen og sønn/datter med hele sine fam i campingvogna ikke får være sammen ei helg eller på en ferietur.
    Idé : Dra vogna på plass med trekkvogn, kopple av og kjør bilen ut av selve bobil plassen. Tror ikke bobilparkeringa blir serlig benyttet som camping for barnefamilier. Ingen ting og foreta seg for barn der.Ingen lekeplasser,ballspill og. lign,men for ei natt sammen, ja.?????DET ER LOV OG VÆRE BLID.????☮.

    • Det er så gøy med folk med bobil.
      Di eier alt å har alleretigheter.
      Skal ha plass til alt.
      Kommer du med bil å vogn blir man jaget.
      Er ikke trafikken å naturen for alle.
      Bruk heller hodet!
      Noen av oss ønsker sikkerhet derfor har vi heller en vong.
      Å noen ganger må man stoppe for å sove også med vogn.
      Hvorfor kan ikke like godt bobiler ligge på camping.
      Jo for di er di gjerrigste folka på denne jord.
      En tysk bobilturist legger nesten igjen 3 ganger så mye som norske.
      Vil alle vil det samme slappe av.
      Så gi dere gi plass til alle.

  13. Når det skal sies så er min bil+vogn mindre enn 10m. En bobil kan være mye lenger. Så hvorfor tar jeg mer plass enn en bobil? Jeg trenger ikke hekte av vogna for å sove. Jeg trenger heller ikke kjøre land og strand rundt uten å ta med vogna. Ser ikke at det er forskjell på behovet her.
    Mitt behov for å bytte bobilplass er å få hvile, spise og sove for å være mer trefikksikker. Trenger ikke camping plass for det.

  14. Skulle ønske at ALLE Norske «bobilparkeringsplsser» ble enten malt eller merket med en firkantet rute.
    Det hadde betydd at får du parkert innenfor ruten, så kan du stå der med god samvittighet natta over. Får du ut markisa innenfor ruta så sveiv den ut. Bil med vogn må kanskje koble av vogna og rygge inn mot vogna 1 meter på siden av kroken men får allikevel plass innenfor ruta og tar mindre plass en en concorde bobil.

    • Godt forslag. Kan ellers opplyse om at bobilskiltet ikke er et forbudsskilt, men et opplysningsskilt (sjekk skiltloven!). Det er da bare å stå der og følge allmenne regler og hva som ellers måtte være presisert på underskilt. Hvis det ikke er lov å stå der med campingvogn, så er det et underskilt for det. Det er sjeldent det forekommer. Det som er problemet er navnet på skiltet -bobilparkering. Det forstås av mange som at det er forbudt å komme med campingvogn. Hvis det er vanskelig å parkere, så må vurderingen være den samme uansett hva man kjører. Har feks sett store bobiler med henger på. Hva er egentlig «problemet», og hva blir forskjellen?

      • Det må kanskje være slik at det er eieren av plassen som avgjør hvem som kan bruke den…

  15. Ser dette er en gammel tråd, men prøver meg likevel. Er helt uerfaren innen bobilverden, men var på en roadtrip med dattera. Vi hadde for anledningen innredet vår VW touran med dobbeltseng bak og stor takboks til bagasje. (Jeg er inneforstått med at jeg ikke med dette enkle grepet nå kan kalle meg bobileier) Etter å ha kjørt nordsjøveien, ankom vi Flekkefjord ca 23.00 jeg fant diverse plasser jeg kunne satt bilen for natta, men ville gjøre dette på en ordentlig måte, jeg hadde tross alt dattera med meg. Så vi betalte 265 kroner for ei natt på flekkefjord bobilparkering. Tidlig på morgenen banker det hardt på ruta. En fyr med gul vest ber meg komme ut av bilen for å opplyse om at det er helt ulovlig og parkere med mindre man har bobil. Jeg blir helt forskrekket, det gjør dattera også. Han sier at dersom jeg pakker sammen og reiser med en gang skal jeg slippe å få bot(!) hva i huleste. Vel jeg har nok gjort noe som en erfaren camper hadde visst var feil. Men dette slo ikke meg i det hele tatt. Dessuten ble jeg sittende å tenke da jeg kom hjem. Bilen bortenfor var en tysk mercedez varebil, med et par som hadde snekret dobbeltseng og noen skuffer. Dette ble altså akseptert som en bobil. Fordi den er større enn en touran? tar mer plass liksom? En annen bil fra østerike, en picup med campingløsning på lasteplanet. Også bobil… Men ikke min. Så da er det jeg sitter igjen å lurer på… Hvor går brytningspunktet? Når blir en bil bobil? Er det størrelsen som avgjør? Takknemlig for alle svar på dette…

    • I avgiftsregelverket er det definert hva en bobil (campingbil) er mtp engangsavgiften. For vår del er det ikke en bobil før den har toalett. Hva den enkelte plasseier aksepterer er opptil dem.

  16. som caravan turist får vi mange stygge blikk med vogn på (bobil park) , men skilt uten riktig under tekst, er å definere som opplysnings skilt , så kun en info. .. jeg parkerer vognen lett i riktig retning/posisjon som oppmålt, (movers), og bilen på P plass i nærheten, Betaler da for vogn på bobilplass, og event p.avg. for bilen 😉

  17. Hmmm. Jeg har som yrke å kjøre langtransport. Kjører med campingvogn i ferien. Men her er det noe som ikke stemmer. Campingvogner er uønsket på bobilparkeringer av de som kjører dette. Så hva i alle dager gjør da bobiler på døgnhvileplasser til lastebiler ???. Dette er plasser KUN for lastebiler som også er skiltet dette. Dere bobileiere har en tendens til å ta dere til rette over alt. Er møkka lei dette her.

  18. Hmm, Gammel tråd ja og masse rare meininger.. 🙂
    Jeg har selv hatt 3 stk bobiler og 3 stk campingvogner og kjørt langtransport så jeg blir nok mer veteran en flere av de som har svart her inne.
    Å påstå at campingvogn ikke har noe på en P plass for Bobil blir det samme som at Bobil IKKE har noe på en campingplass å gjøre?
    Brannsikkerhet er den samme på Bobilplass som på campingplass.
    Ferierende i Bil med campingvogn har samme behov for sentrumsnær parkering som de i bobil.
    Enten det er dagparkering eller nattparkering. Stopp og sov eller besøk sentrum er samme greia.
    Mulig det bør etableres plasser kun for særinger??, så kan likesindige turister parkere sammen og nyte ferien??

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *