Beveger brua seg opp og ned med flo og fjære?

Kan du stole på at brua har den samme høyden som sist du kjørte under den? Eller har «takhøyden» blitt lavere? Norges Lastebileierforbund hevdet at jernbanebrua på E6 ved Setså i Saltdal i Nordland beveget seg med hele 10 cm flere ganger i døgnet.

Faksimile fra NRK.

For et par uker siden fortalte NRK Nordland at høyden på undergangen på E6 ved Setså i Nordland beveger seg med flo og fjære, og at høydeforskjellen kunne være så mye som ti centimeter. Norges Lastebileierforbund karakteriserte brua som en felle.

Nå skriver Vegnett at «Lurebru» var luresak – flo og fjære gir ingen høydeforskjell.
– Påstanden om at undergangen beveger seg, er tilbakevist av Statens vegvesen flere ganger. Likevel valgte vi å foreta nye målinger 22. og 26. november. Disse slår fast at høyden er konstant, sier avdelingsdirektør Kjell Skjerve i Statens vegvesen i Nordland.

Målingene viser et avvik på maks 15 millimeter på ett av punktene, som anses som normal variasjon ut fra avlesningsnøyaktighet, avvik fra lodd og temperaturforskjeller.

– Det er altså ingen grunn til å bruke tidevannstabellen når man kjører på vegene i Nordland, sier Skjerve.

Han mener påstanden om at vegbanen plutselig beveger seg opptil ti centimeter flere ganger i døgnet, er såpass usannsynlig at det burde ringe en bjelle.

– Dette er et krevende punkt på E6, hvor det skjer en del uhell. Men som for andre trafikkuhell, kan man ikke skylde på at vegen beveger seg, sier han.

skiltet makshøyde på stedet er 4,10 meter, og det innebærer at det ikke er tillatt å kjøre med høyere last. Det er dermed en betydelig sikkerhetsmargin til det laveste punktet på undergangen som er målt til 4,330 meter.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.