60 bompengeselskaper ble til fem

Administrasjonen av bompengeinnkrevingen skal bli mer effektiv. Foto: Knut Randem.

Det holdes et høy tempo i veiutbyggingen og nye bomstasjoner vokser opp over hele landet. Hver enkelt bilist betaler 4300 kroner i året i bompenger. Nå skal innkrevingen bli mer effektiv.

I går signerte Samferdselsdepartementet avtalen med Bompengeselskapet Nord AS. Dermed er departementet i mål med ønsket om å redusere 60 bompengeselskap til fem.
– En viktig milepæl i bompengereformen er nådd, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

Det er fylkeskommunene i Nordland, Troms og Finnmark som eier Bompengeselskap Nord AS 100 prosent.
– Bompengereformen skal gi en mer effektiv og brukervennlig bompengeinnkreving. Reformen setter også tydelige rammer for bruk av bompenger, som kun skal benyttes til det aktuelle formålet. Samtidig sørger den for at bompengene brukes til formålet, sier Dale. Dette innebærer ingen endring av retningslinjene for bruken av bompenger, men muligens en strammere oppfølging.

Hensikten med reformen er profesjonalisering, effektivisering og stordriftfordeler. Samferdselsministeren mener dette også vil føre til reduserte bompengetakster utenfor byområdene. For neste år har regjeringen foreslått en bevilgning på 531,4 millioner kroner. Det mener Dale vil føre til en takstnedgang på 10 prosent i flere prosjekter.

4300 kroner per bil
Ved regjeringsskiftet i 2013 var det 170 bomstasjoner i Norge. Det var 22 flere enn i 2009, skriver Faktisk.no. Siden har antallet bommer økt til om lag 240 i fjor. Da var det en utflating og en liten nedgang i antallet bomstasjoner. Aust-Agder har til nå ikke hatt bomstasjoner, men får det i takt med åpningen av fire felts E18. Heller ikke Finnmark har hatt bomstasjoner.

I år passerer bompengeinntektene likevel 10,7 milliarder kroner og bladet Motor har regnet ut at dette betyr at hver av de 2,5 millionene bilister i landet i år betaler 4300 kroner i snitt for å passere bompengestasjonene.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *