Bobil på vinterføre: Stor dekktest

Bobil og Caravan Magasinet har 2016 i samarbeid med Auto Motor og Sport gjennomført første test av vinterdekk for bobiler. Testen gikk på testbaner i Ivalo og Tampere i Finland. Her en Bürstner i «toppfart» på vanskelig null-isføre på testbanen i Tampere.

Bobil og Caravan Magasinet har 2016 i samarbeid med Auto Motor og Sport gjennomført første test av vinterdekk for bobiler. Testen gikk på testbaner i Ivalo og Tampere i Finland. Her en Bürstner i «toppfart» på vanskelig null-isføre på testbanen i Tampere.

Skal du kjøpe vinterdekk til din personbil er det ikke vanskelig å finne gode og troverdige tester som hjelper deg å velge riktig. Men hva med dekk til bobilen? Vi har gjort tester – og det viser seg at det også er stor forskjell på hvilke vinterdekk du utstyrer bobilen med.

Tekst og foto: Sven Furuly

Kjøring med bobil på vinterføre krever atskillig mer kunnskap om veigrep og dynamikk enn hyggelig kjøring under optimale forhold i den lyse årstiden. Samtidig stilles det enda større krav til at bobilen er riktig skodd etter kjøreforholdene. Bobil og Caravan Magasinet har, i samarbeid med det anerkjente magasinet Auto Motor og Sport, gjennomført tidenes første sammenlikningstest av flere ulike piggdekk og friksjonsdekk for bruk på bobil.

Blank is stiller de største krav til gummiblanding og dekkstruktur, her en Adria bobil på testbanen i Ivalo i Finland.

Blank is stiller de største krav til gummiblanding og dekkstruktur, her en Adria bobil på testbanen i Ivalo i Finland.

Ulike underlag
Testen tar for seg en rekke ulike disipliner, som bremsing og akslerasjon på fire typer underlag, snø, is, våt asfalt og tørr asfalt. At dekk har styrker og svakheter i forhold til underlaget, er velkjent og det er mange ulike faktorer som påvirker dette. De største enkeltfaktorene er gummibanding og mønstre. Dekkfabrikantene bruker i tillegg årelang erfaring på å hele tiden finjustere en rekke parametere for å optimalisere egenskapene. Til syvende og sist blir imidlertid fabrikanten nødt til balansere egenskapene slik at dekket får best mulig allround-egenskaper, og dermed fungerer sikkert og forutsigbart under alle de kjøreforholdene vi møter i den delen av året vi ønsker å kjøre med vinterdekk på bobilen. Tester av personbildekk gjennom flere år har imidlertid avslørt at det er stor forskjell på både kvalitet og kjøreegenskaper på de dekkene som tilbys på det norske markedet. Det er flere årsaker til dette.

Dekktesting er mye hardt arbeid, her dekkstabelen som skal testes under forskjellige forhold.

Dekktesting er mye hardt arbeid, her dekkstabelen som skal testes under forskjellige forhold.

Hva er vinterdekk?
Først og fremst har de norske kjøretøyforkriftene gjennom mange år vært alt for enkle når det gjelder å definere hva som er et vinterdekk. Et såkalt helårsdekk kan, dersom det er merket fra produsenten med M+S, MS, M&S, M-S, eller Mud and Snow, fullt lovlig kjøres på norske vinterveier på lik linje med vinterdekk som er konstruert for å yte sitt beste på snø og is ved lavere temperaturer. Det skal vel ikke mye fantasi til for å fastslå at dekk innenfor denne kategorien neppe utmerker seg i favør av vinteregenskaper. De av oss som har prøvd et helårsdekk på iset underlag, vet at dette kan være tvilsomme saker på norske vinterveier.

Computermåling av bremsestrekningene er nødvendig

Computermåling av bremsestrekningene er nødvendig

Nordiske vinterdekk
Begrepet kontinentale og nordiske vinterdekk er også noe man møter i dekktester utført i Norden, men som det snakkes lite om i Mellom-Europa. Hovedforskjellen på disse to dekktypene ligger i utforming av dekkets skuldre og gummiblandingen. Lave temperaturer, slik det er i Norge, Sverige og Finland, betyr at dekkene bør ha en myk gummiblanding for å fungere optimalt. En skarp skulder gir bedre sidegrep på is og snø, mens runde skuldre – slik man foretrekker i f.eks Tyskland – gir fine dynamiske egenskaper i høyere hastigheter på våt eller tørr asfalt med plussgrader i luften. Og som om ikke dette er nok, er man også nødt til å bestemme seg for om man skal kjøre med piggdekk, eller friksjonsdekk på bobilen.

Bobil i firehjulsskrens forteller om hvor slippgrensene for dekkene går. Greit å ha størst mulig sikkerhetsmarginer.

Bobil i firehjulsskrens forteller om hvor slippgrensene for dekkene går. Greit å ha størst mulig sikkerhetsmarginer.

Bobil hele året
Bobilsalget i Norge har økt sterkt de senere årene, og selv om majoriteten benytter bobilene i den varme årstiden, er bobiler på vinterveier et stadig vanligere syn. Og det er ingen grunn til at ikke flere eiere burde bruke sine bobiler om vinteren. Isolasjonen blir bedre ved hvert eneste modellskift, effektive sentralvarmeanlegg sørger for lun ”hjemmehygge” og driftsikkerheten på de bilmerkene som dagens europeiske bobiler er basert på, er høy.

Premium dekk
I denne dekktesten har vi valgt å fokusere på tre premium dekkmerker – og vurderer et piggdekk og et piggfritt friksjonsdekk fra hver av disse tre merkene. Merkene er Continental, Michelin og Nokian. Typisk for disse merkene er at de alltid oppnår en god plassering når det gjennomføres tester av personbildekk, de har bred distribusjon over hele Norge, og er kjent for høy kvalitet og slitestyrke. En av de mest brukte dekkdimensjonene på bobiler med en totalvekt som ligger helt opp mot 3500 kg grensen, eller litt tyngre, er 225/70 R15 C. Dette er en dimensjon som også er svært vanlig på en rekke varebiler og lette lastebiler, og dermed er det faktisk et variert utvalg av dekkmerker å velge på. Enkelte bobiler i dette vektområdet kommer med 215-dekk, men dimensjon 225 er å foretrekke.

Før istestene poleres isbanen for å sikre like forhold for alle dekktypene.

Før istestene poleres isbanen for å sikre like forhold for alle dekktypene.

Testet under krevende forhold
Denne dekktesten er gjennomført i Finland vinteren og våren 2016. Test-teamet har hatt representanter fra Finland, Sverige og Norge, og har samlet bred erfaring i dekkteknologi, dynamikk og kjøreegenskaper. Alle tester på snø og is er utført på testbane og landevei i Ivalo i finsk Lappland, mens kjøring på våt og tørr asfalt er gjennomført i typiske vårtemperaturer i Tampere, langt sør i Finland. Til testene er det av praktiske årsaker benyttet to ulike bobiler. De samme disiplinene er gjennomført med alle dekk på snø og is med den ene bobilen, en Adria Matrix M680SP, mens disipliner utført på våt og tørr asfalt er utført med en Bürstner is80. Dette har gitt oss sammenliknbare resultater for alle de seks dekkene i alle testdisiplinene. De dynamiske kjøreegenskapene på de to bobilene vil ved ordinær landeveiskjøring oppleves som ganske like – kun ved ekstrem kjøring på bane med testførere bak rattet oppleves det forskjeller.

Dette tunnelen for isbremseprøvene, ingen forskjell i forholdene her.

Dette er tunnelen for isbremseprøvene, ingen forskjell i forholdene her.

Pigg og piggfritt
Testen omfatter seks dekk. De tre piggdekkene er: Continental Vanco IceContact 225/70 R15 C, Michelin Agilis X-Ice North 225/70 R15 C og Nokian Hakkapeliitta C3 225/70 R 15 C. De tre piggfrie (friksjonsdekkene) er: Continental Vanco VikingContact 2 225/70 R15 C, Michelin Agilis Alpin 225/70 R15 C og Nokian Hakkapeliitta CR3 225/70 R15 C. Alle dekk har gjennomgått de ulike testene under de samme tempertur- og meteorologiske forhold på testbaner og landevei. Det unike med denne testen er at det for første gang er mulig å sammenligne ytelsene til piggdekk og friksjonsdekk direkte opp mot hverandre. Dermed kan den enkelte bilfører lettere bestemme seg for hvilke egenskaper han vil vektlegge i forhold til sitt kjøremønster – og derved velge vinterdekk med- eller uten pigger på sin bobil.
Følgende disipliner er testet og evaluert, og deretter sammenfattet i en rangering av dekkene: Kjøreegenskaper på vintervei, veigrep på is, veigrep på snø, veigrep på våt asfalt og veigrep på tørr asfalt. Videre bremsing og akselerasjon (grep) på is, snø, våt og tørr asfalt.

Vinterdekk skal også fungere på bar asfalt, denne bobilen får «kjørt seg» i unnamanøvre på testbanen i Tampere.

Vinterdekk skal også fungere på bar asfalt, denne bobilen får «kjørt seg» i unnamanøvre på testbanen i Tampere.

Store forskjeller
Ved første øyekast kan kanskje forskjellene synes små, men tenk over at oppbremsingene er gjort ved 27 km/t, mens du ute i trafikken kjører i hastighetsområdet 80-90 km/t. Da blir forskjellene på de ulike dekkene store. Kjøring med bobil på vinterveier krever øvelse og fornuft. Der en lav og lett personbil kan manøvreres med smidighet, byr en bobil på atskillig større utfordringer – enten vi snakker om plassbehov, vekt som skal bremses opp eller tyngdepunkt.

Les resultatene av undersøkelsen her.

Denne artiklen er trykket i Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM) oktober 2016.
Gjengitt i Bobilverden etter avtale.

Del dette med andre:

  6 comments for “Bobil på vinterføre: Stor dekktest

  1. arve johansen
    25. oktober 2016 at 11:41

    Her var det mest pisseprat , dekktest ? den trekker jeg i tvil , ingen billige merker er med dette lukter det penger av , den som betaler mest får best resultat å enda skal disse stå å drite ned de billige merkene uten at disse er med i testen , dette er ikke verd noen ting.

    • Ronny Håndlykken
      25. oktober 2016 at 15:17

      Arve Johansen;
      Sier du her at testen er kjøpt og betalt ?

    • Christian
      25. oktober 2016 at 15:28

      Hvor er det skrevet noe negativt (drite ned som du skriver) om de billige merkene?

  2. Ek
    27. oktober 2016 at 16:57

    Gislaved er samme merket som nr 2 i testen med pigg…..

  3. tore j
    12. januar 2017 at 14:40

    bra test for de som trenger veiledning….

  4. Terje Olsen
    23. april 2017 at 10:28

    Hvorfor ingen «CP» merkede dekk, bare «C» merkede dekk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *