Advokaten: Selger kan være ansvarlig selv om feilen var ukjent

Kjøperen oppdaget en sprekk i badegulvet. Bobilen ble kjøpt brukt av forhandler i fjor, men sprekken ser eldre ut. Hvilke rettigheter har jeg? spør kjøperen og får svar fra Bobilverden.no’s advokat.

Vår leser har benyttet seg av muligheten til å få sin sak vurdert av advokat Randi Munkeby.

Han spør:
Vi har kjøpt en bobil til om lag 600 000. Bilen er en 2013-modell og ble kjøpt av forhandler i fjor. Bilen har blitt leid ut noen ganger. Da jeg skulle bruke bobilen selv i år så jeg at det er sprekk i badegulvet. Skaden ser gammel ut og er mest sannsynlig fra før vi fikk bilen.
Vi har klaget til forhandler, men han nektet og truet med advokat. Han sendte med oss en tube lim for å lime gulvet.

Kan kjøpet heves eller hvilke rettigheter har vi?

Advokat Randi Munkeby i Tønsbergadvokatene tar utgangspunkt i at det ikke er garanti på bobilen. Saken må derfor vurderes ut fra forbrukerkjøpsloven.

Advokat Randi Munkeby i Tønsbergadvokatene svarer på spørsmål fra leserne om aktuelle juridiske spørsmål knyttet til bobil.

Advokaten svarer videre:
Husk at man ikke kan klage over feil som var til stede da man overtok bobilen. Kjøperen har også en undersøkelsesplikt og må reklamere innen rimelig tid etter at feilen blir oppdaget. Det vil si at hvis sprekken har vært synlig hele tiden, vil det mest sannsynlig være for sent å reklamere. Har sprekken vært skjult, kan det være en mangel dersom det vil være kostbart å reparere skaden.

Det er en mangel etter forbrukerkjøpsloven når bobilen er i dårligere stand enn det kjøperen hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller når selgeren har holdt tilbake opplysninger om tingen som selgeren burde kjenne til, eller dersom tingen ikke svarer til opplysninger selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om den.

Hvorvidt tingen er mangelfull skal vurderes ut fra forholdene ved leveringen.

Mangelansvaret er langt på vei objektivt, noe som innebærer at en selger kan bli ansvarlig selv om selgeren ikke var klar over de forhold som utgjør mangler. Det er klageren som har bevisbyrden for den eller de omstendigheter som kravet er grunnet på.

Spørsmålet er altså om bobilen er i vesentlig dårligere stand enn det dere hadde grunn til å regne med da dere kjøpte den. Det kommer an på hvor dyrt det vil være å reparere feilen. Det kan virke som at forhandleren mener at feilen kan repareres med liming. Hvis det er riktig, vil det ikke være noe selger kan holdes ansvarlig for. Imidlertid er sprekker i badegulv ofte tegn på noe mer. Hvis det er nødvendig med omfattende reparasjoner som koster mye i forhold til kjøpesummen, er det en mangel.

– Jeg anbefaler å ta bobilen med til et fagkyndig verksted for en vurdering av pris for utbedring, avslutter advokat Randi Munkeby.

Kunden har i dette tilfellet benyttet seg av vår leserservice om en uforpliktende vurdering av sin sak. Dersom kunden ønsker å gå videre med saken ved hjelp av en advokat, blir det en sak direkte mellom kunden, Munkeby eller en annen advokat.
Dersom du ønsker å få en sak vurdert, se her.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Advokaten: Selger kan være ansvarlig selv om feilen var ukjent

  1. Knut Eskeland
    31. mai 2018 at 15:05

    Dårlig sak for kjøper uansett hva advokaten sier. Bobilen har gått som utleiebil «noen ganger», og sprekken ble tydeligvis oppdaget etter siste utleieperiode. Spørsmålet må da være hvorfor ikke kjøper eller tidligere leietakere har oppdaget denne sprekken før. Jeg tar for gitt at ved utleie går både kjøper og leietaker nøye over bilen og noterer seg feil og mangler, og da ville vel sprekken blitt oppdaget før siste leietaker overtok bilen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *