Winnebago med ny prototype av elektrisk bybobil

Prototypen på Winnebagos framtidige elektriske bybobil blir denne helga vist på Florida RV-show. En elegant bobil med en del nye løsninger, men den rekker ikke langt nok.

Winnebago har plassert salongen bak like foran en oppbrettet seng. Foto: Winnebago.

Winnebago eRV2 er en videreutvikling av den prototypen produsenten viste på samme messe for ganske nøyaktig et år siden. Winnebago opplyser at prototypen nå gjennomgår et halvt år med feltprøver.

Winnebago eRV2 er en oppfølger av prototypen eRV fra 2022. Foto: Winnebago.

Bobilen er bygget på Ford e-Transits elektriske chassis med 68 kWh, og den er re-designet i forhold til modellen som ble vist for et år siden.

For et år siden oppga Winnebago at rekkevidden ville være 200 km. Da mente de det ville holde for om lag halvparten av kundene, som vanligvis reiser kort. For årets prototype oppgir Winnebago at rekkevidden er ca 170 km. Selv om begge var bygget på e-Transit. Dette kan neppe tolkes annerledes enn at praksis viser at forbruket av strøm er høyere en tidligere beregnet.

Til bodelen har Winnebago fått utviket et IonBlade litium-batteri, som er basert på et 48 volts system. Det skal yte 15 000 Wh. Sammen med 900 W solcellepaneler på taket mener Winnebago at dette skal gi strøm nok til syv dager fricamping.

Både bilbatteriet og bodelsbatteriet er samlet i en flat pakke under gulvet.

Salongen blir borte når senga brettes framover. Foto: Winnebago.

Interiøret, som har et viss skandinavisk preg, byr på noen fine detaljer og interessante løsninger. Salongen er plassert bak og den tverrstilte senga brettes bakover når denne skal benyttes. Bak førersetet er det et stort bord som utmerket godt kan egne seg til en kontorarbeidsplass eller som salong dersom den andre personen i bobilen vil legge seg tidligere.

Arbeidsplass eller en ekstra salong. Foto: Winnebago.

Kjøkken og bad er plassert midt i bobilen.

Winnebago legger vekt på at de i utviklingen av interiøret har benyttet resirkulerte og bærekraftige materialer.

Det er nær sagt selvfølgelig at eRV2 er «connected». Med andre ord har den høyhastighets wi-fi-ruter, automatisk styring av energiforbruket og en app som gir full kontroll med bobilens funksjoner.

Bobilens funksjoner betjenes med en app eller dette panelet. Foto: Winnebago.

Winnebago har ikke sagt noe konkret om når eRV2 skal komme i produksjon. De opplyser også at de fortsatt arbeider med å finne fram til en «rekkeviddeforlenger».
Det kan være at de nå velger å teste ut mulighetene teknologien gir i påvente av neste utgave av e-Transit. Den skal etter sigende være på plass i løpet av et par år.

En ting virker temmelig sikkert. Om en elektrisk bobil som denne skal bli en suksess så må rekkevidden økes betydelig før den settes i produksjon.

Prototypen snur litt på de vante tankene om innredning i en bybobil. Foto: Winnebago.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *