Weinsbergs første bobiler på Volkswagen skiller seg ut fra mengden på flere måte. De er korte, har høy lasteevne og løsninger som skiller seg ut.
Vi er på messa Caravan salon i Düsseldorf og under et stort nyhetsbanner/tak på Weinsbergs stand står det to bobiler; Weinsberg X-Cursion van 500 LT og X-Cursion van 500 MQ. Begge har utstyrspakken Weinsberg kaller Pepper.
Det første vi legger merke til er at dette er kompakte bobiler. At de er bygget på Volkswagen T6.1 er tydelig og de gir et lavmælt inntrykk i fronten. Det er heller ikke noe brautende med lengden på 588 cm, høyden på 291 cm eller bredden på 216 cm.
Vekta er 2660 kg i kjøreklar stand. På det tekniske databladet står det at totalvekta er 3200 kg, men Weinsbergs norske representant, Finn Langtved, iler til og forklarer at de som kommer til Norge får luftfjæring og blir derfor oppgradert til 3500 kg. Det gir etter størrelsen en anstendig lasteevne.
Også i interiøret skiller de to bobilene seg ut fra massene. LT har bodelsdøra bakerst med kjøkkenbenken like foran og badet på motstående side. Soveplassene finner vi i en uttrekkbar sengeløsning over, eller rettere sagt litt bak, førerplassen. I tillegg kan de to motstående sofaene og bordet danne to soveplasser.
Badet er kompakt og er et såkalt vario-bad. Det vil si et bad der du svinger en vegg rundt slik at vasken og toalettet skjules mens dusjen kommer fram.
MQ har den samme sengeløsningen foran, men bodelsdøra er flyttet til et mer «vanlig» sted slik at du kommer inn i salongen som har en tradisjonell sofa som deler bord med stolene foran. I denne modellen er det en tverrstilt dobbeltseng bak med baderom foran dette.
Baderommet i MQ bruker en løsning vi har sett i Knaus Tourer van. Det er i det hele tatt svært mye likt i Weinsbergs og Knaus to serier.
I daglig bruk vil dusjen være delvis gjemt under senga, men når du skal dusje, vippes en madrass opp og veggen mot badet brettes inn i soverommet slik at du få full høyde i dusjen.
De utstilte X-Cursion van 500 LT og X-Cursion van 500 MQ er begge prototyper, som er klare for produksjon. Langtved forteller at de vil koste cirka 1 million kroner i Norge og han tror nesten sikkert at de skal være på lager i Norge i begynnelsen av 2023.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Denne Weinsbergutgaven er en spennende nyhet for oss som liker kompakte bobiler med gode kjøreegenskaper.
LT har i forveien gode kjøreegenskaper og når man så i tillegg konfigurerer den med luftfjæring bak, skulle dette indikere at dette blir en morsom bil å kjøre i motsetning til mange av de store slagskipene man ser på veien.
Som alternativ skulle det vært kun ei senkeseng, som går ned til sittegruppa. hadde holdt for mange, å bedre plass ellers.