Helårsdekk har betydelig dårligere egenskaper enn vanlige vinter- og sommerdekk på alle underlag. Spesielt på is er veigrepet så dårlig at dekkene ikke kan anses som veisikre på svenske vinterveier. Det viser en ny rapport fra VTI og Folksam.
I studien ble 14 ulike dekk, omtalt som helårsdekk, testet på is, snø og barmark og sammenlignet med piggfrie vinterdekk av både nordiske og europeiske typer samt sommerdekk. Testene ble utført i 2022 på Nokians testbane utenfor Ivalo i Nord-Finland og ved Anderstorp speedway. Målet var ikke å peke ut enkelte dekk som vinnere eller tapere, men å vurdere typen helårsdekk under forskjellige forhold.
Blant de 14 testede dekkene var elleve godkjent for bruk om vinteren og merket med “Alptopp/snøfnugg”-symbolet. Tre dekk ble ikke godkjent som vinterdekk, men via e-handel er det fortsatt fullt mulig å kjøpe i Sverige.
Testene viser store forskjeller i bremsegrep på alle testede underlag, forteller VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i en pressemelding.
På snø var bremselengden for vintergodkjente helårsdekk omtrent 10–30 prosent lengre enn for det nordiske referansevinterdekket. Gjennomsnittet var 15 prosent. Et ikke-godkjent helårsdekk hadde en bremselengde som var opptil 40 prosent lengre.
På is var bremselengden 25–50 prosent lengre enn for det nordiske referansedekket, med et gjennomsnitt på vel 30 prosent. Det dårligste helårsdekket presterte tilsvarende et sommerdekk og hadde 50 prosent lengre bremselengde enn referansedekket.
På barmark om sommeren var bremselengden 5–30 prosent lengre på både tørr og våt asfalt sammenlignet med sommerreferansedekket.
– VTI anser det som uaktuelt å kjøre på helårsdekk i Sverige. Bilister bør bruke vinterdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren. Vurderingen er at isgrepet generelt er for dårlig til å utgjøre et trafikksikkert alternativ på svenske vinterveier, sier Mattias Hjort, forskningsleder ved VTI som ledet studien.
Mens helårsdekkene som gruppe presterer dårlig, er forskjellene i bremsegrep mellom ulike dekk svært store. Noen helårsdekk presterer mer som europeiske piggfrie vinterdekk, og andre mer som sommerdekk, noe som ser ut til å være et bevisst valg av de ulike produsentene.
– For de som kan unngå å kjøre på is og likevel velger å bruke helårsdekk, er det viktig å være klar over at forskjellene mellom ulike dekkmodeller er svært store. Da er det viktig å velge nøye ut fra hvilke egenskaper dekkene har, sier Mattias Hjort.
Testene, som er finansiert av Trafikverket og Svenska Skyltfonden, viser også en sammenheng mellom lav rullemotstand og dårlig grep på is. Det antyder at tiltak for å redusere rullemotstanden kan være negative for bremsegrepet til denne typen dekk.
Du kan lese hele rapporten hos VTI.
Tekst: Redaksjonen
Helårsdekk er kompromiss-dekk – og kompromisser er som kjent aldri det helt ideelle eller optimale!
Men å sammenligne helårsdekk med de beste sommerdekka – på tørr asfalt – og med de beste PIGG-dekka på is, er “feigt parti”…
Helårsdekk er alldeles utmerket for biler som brukes på alle former for veiunderlag – fra dårlige skogsbilveier til fine asfaltveier – og som også av og til tar en tur på vinterføre! For helårsdekk er langt BEDRE enn sommerdekk både på snø, på dårlige grusveier, på glatt gress og jord og leire. OG de er selvsagt både atskillig bedre enn sommerdekk – og ikke minst lovlig… – også på vinterføre!
Selvsagt ønsker dekkforhandlere (og “trafikksikkerhetseksperter” (som selv ikke trenger å betale for å mene at alle andre “må” bruke de beste og dyreste dekka, og skifte i eninga…) at alle skal bruke de helt optimale dekka, men for netttopp trafikksikkerhetas skyld, hadde det nok vært atskillig mer konstruktivt å forholde seg til at “lovlige dekk ER lovlig å bruke”, og heller fokusere på at folk må “kjøre etter forholda”!
For “det finnes ikke farlige dekk – bare mindre gode sjåfører”! Kjører man etter forholda – tar hensyn til både føreforhold, trafikkforhold, DEKK-forhold – og ikke minst egne kjøreferdigheter – skjer det neppe noen ulykker UANSETT hva slags (lovlige eller ulovlige…) dekk bilen er utstyrt med!
Finland innfører klare regler fra 01. desember.
“Symbolen med tre fjälltoppar med en snöflinga i mitten betyder att däcket är typgodkänt som vinterdäck. Men kravet gäller alltså enbart friktionsdäck, inte traditionella dubbdäck.”
Dette gjelder uansett hva noen velger å kalle dekkene – helårs- eller vinterdekk.
Jeg vil anta at både Sverige og Norge har samme regler, som bl a skal gjelde ved eventuelle kontroller.
Se også vår nyere artikkel her: https://bobilverden.no/skal-du-velge-ms-helarsdekk-eller-3pmsf-om-vinteren/