108 mennesker omkom i trafikken i 2018, mot 106 i 2017. Det er langt flere menn enn kvinner som mister livet i trafikken. Mest utsatt er voksne menn i “bobilalder”.
De største gruppene av lesere av Bobilverden.no befinner seg mellom 45 og 64 år. Det er også i denne gruppen mennene som oftest dør i trafikken befinner seg.
Ved utgangen av året har 25 kvinner og 83 menn omkommet. Det betyr at 77 prosent av de omkomne i trafikken er menn, og nesten halvparten av de er i aldersgruppen over 45 år, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Dette er likevel gode tall. Tallene for 2018 er kun to flere døde enn i 2017 som hadde et historisk lavt antall drepte i trafikken.
– Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver eneste ulykke er en for mange, sier Gustavsen.
– Unge bilførere generelt og unge menn spesielt har lenge vært definert som ”verstingene” i trafikken. Registreringer over tid viser nå at godt voksne menn også er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Dette er en gruppe som både kjører mye og som nok i mange tilfeller har overdreven tro på egne evner som sjåfør, sier direktør i Trygg Trafikk Jan Johansen i en pressemelding.
Det er sjåførene som dør
– 77,1 prosent av samtlige menn som har omkommet har enten vært bilsjåfør eller kjørt motorsykkel. Samtidig ser vi at antallet omkomne fotgjengere og syklister er stabilt, men at antallet omkomne bil-passasjerer har gått ned betydelig over tid, sier Johansen.
– Selv om 2018 seiler opp som året med nest lavest antall trafikkofre siden 1947, betyr ikke det at vi er i nærheten av å nå målet. Nasjonal transportplan for 2018-2029 viderefører visjonen om null drepte i trafikken. Et etappemål er at det maksimalt skal være 350 omkomne og hardt skadde i trafikken innen 2029. Skal vi komme dit, krever det ytterligere styrking av trafikksikkerhetsarbeidet. Beslutningstakere på alle nivåer, organisasjoner, næringer og ikke minst den enkelte trafikant må bidra aktivt inn i dette arbeidet, avslutter Johansen.
I de tre siste årene er Norge det sikreste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet, skriver Statens vegvesen.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no