Stellantis-konsernet, som blant annet eier Fiat, satser på ettermonteringsløsninger for å la biler med forbrenningsmotor leve lenger – som elektriske.
Stellantis har signert et strategisk partnerskap med Qinomic for å utvikle ettermonteringsløsninger for å konvertere lette nyttekjøretøy med forbrenningsmotor til en elektrisk drivlinje.
Ettermonteringsløsningen skal ha som mål å forlenge kjøretøyets levetid og bruk når miljøkrav skjerpes. Fiat har vært en stor leverandør av lette nyttekjøretøy til bobilindustrien.
Den elektriske ettermonteringsløsningen tar sikte på å beskytte mobiliteten med et rimelig alternativ som møter kundenes behov for å forlenge levetiden til kjøretøyene deres og fortsette forretningsaktiviteter samtidig som de får tilgang til lavutslippssoner i byer.
Antallet lavutslippssoner i Europa skal ha økt med 40 prosent de siste tre årene, skriver Stellantis i en pressemelding.
Elektrisk ettermontering er både en bærekraftig og rimelig løsning for kunder som er villige til å gå over til nullutslipp og redusere sine totale eierkostnader, samtidig som de beholder kjøretøyene sine, mener selskapet.
Stellantis tar sikte på at salget av løsningen kan starte i Frankrike i 2024. Det betinger at prøvene i 2023 får positive tilbakemeldinger fra kundene.
I hvilken grad denne ettermonteringsløsningen vil kunne benyttes på bobiler bygget på for eksempel Fiat Ducato, skriver ikke Stellantis noe om. Om batteriene kan plasseres uten å gå inn i bodelen, bør det i prinsippet ikke være noe i veien for bygge om bobiler. Likevel dukker motforestillingene raskt opp. Den første er vekt, den andre er vektbegrensningen for førerkort.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Dette var faktisk noe jeg foreslo for MANGE år siden 😉
Spesielt for store biler/varebiler, burde det ikke være noe problem å erstatte drivverket med en el-motor og å montere ei batteripakke.
Det største problemet sørger nok myndighetene for – som vanlig… For såvel typegodkjenning som vekter (og vektfordelig) måjo/blir jo endra.
Men dersom de virkelig mener noe med all propagandaen om den livsfarlige CO2-“klimagifta”, kan det vel ikke være SÅ vanskelig både å lette på regelverket for ombygging av motorkjøretøy og heve vektbegrensinga for førerkort klasse B…?
Husk at i Norge er kjøretøy en hellig ku ( avgift) . Den er lei å komme rundt om det heter miljø . Avgiften først, og siden kan miljøet komme. Bobil med feks 400 kg nyttelast kommer nok over vektgrensen. Må cassi oppgraderes så koster dette mye. Hørs ikke enkelt ut .