Vil konvertere diesel til elektrisk drivlinje

Stellantis-konsernet, som blant annet eier Fiat, satser på ettermonteringsløsninger for å la biler med forbrenningsmotor leve lenger – som elektriske.

Vil Stellantis planlagte ettermonteringsløsning være god nok for bobiler? Det må vi vente og se på. Foto: Knut Randem.

Stellantis har signert et strategisk partnerskap med Qinomic for å utvikle ettermonteringsløsninger for å konvertere lette nyttekjøretøy med forbrenningsmotor til en elektrisk drivlinje.

Ettermonteringsløsningen skal ha som mål å forlenge kjøretøyets levetid og bruk når miljøkrav skjerpes. Fiat har vært en stor leverandør av lette nyttekjøretøy til bobilindustrien.

Den elektriske ettermonteringsløsningen tar sikte på å beskytte mobiliteten med et rimelig alternativ som møter kundenes behov for å forlenge levetiden til kjøretøyene deres og fortsette forretningsaktiviteter samtidig som de får tilgang til lavutslippssoner i byer.
Antallet lavutslippssoner i Europa skal ha økt med 40 prosent de siste tre årene, skriver Stellantis i en pressemelding.

Elektrisk ettermontering er både en bærekraftig og rimelig løsning for kunder som er villige til å gå over til nullutslipp og redusere sine totale eierkostnader, samtidig som de beholder kjøretøyene sine, mener selskapet.

Stellantis tar sikte på at salget av løsningen kan starte i Frankrike i 2024. Det betinger at prøvene i 2023 får positive tilbakemeldinger fra kundene.

I hvilken grad denne ettermonteringsløsningen vil kunne benyttes på bobiler bygget på for eksempel Fiat Ducato, skriver ikke Stellantis noe om. Om batteriene kan plasseres uten å gå inn i bodelen, bør det i prinsippet ikke være noe i veien for bygge om bobiler. Likevel dukker motforestillingene raskt opp. Den første er vekt, den andre er vektbegrensningen for førerkort.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Vil konvertere diesel til elektrisk drivlinje

  1. Dette var faktisk noe jeg foreslo for MANGE år siden 😉
    Spesielt for store biler/varebiler, burde det ikke være noe problem å erstatte drivverket med en el-motor og å montere ei batteripakke.
    Det største problemet sørger nok myndighetene for – som vanlig… For såvel typegodkjenning som vekter (og vektfordelig) måjo/blir jo endra.
    Men dersom de virkelig mener noe med all propagandaen om den livsfarlige CO2-«klimagifta», kan det vel ikke være SÅ vanskelig både å lette på regelverket for ombygging av motorkjøretøy og heve vektbegrensinga for førerkort klasse B…?

    • Husk at i Norge er kjøretøy en hellig ku ( avgift) . Den er lei å komme rundt om det heter miljø . Avgiften først, og siden kan miljøet komme. Bobil med feks 400 kg nyttelast kommer nok over vektgrensen. Må cassi oppgraderes så koster dette mye. Hørs ikke enkelt ut .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *