Vet du om baklyset virker når du kjører med kjørelys?

Etter 2012 blir bilene levert slik at kjørelyset kun tennes foran og ikke bak. Det kan skape farlige situasjoner med mørklagte biler i tunneler og i grålysningen.

Vet du om baklyset er tent på din bobil nå du starter motoren? Foto: Knut Randem.

Når nærlyset settes på blir også baklysene tent på biler som følger de nye reglene. UP advarer mot regelen, NAF er kritiske til den og Codan forsikring er bekymret. Likevel er det de færreste som kjenner til regelen om kjørelys.
Codan forsikring har nemlig fått gjennomført en undersøkelse om vår kjennskap til lysreglene og virkemåten. Den viser at to tredjedeler av trafikantene ikke kjenner reglene.

– Forvirring om lys kan skape farlige situasjoner, sier Georg Richvoldsen i Codan forsikring i en pressemelding der resultatene av undersøkelsen Norstat her gjennomført blir presentert.

Over halvparten av de spurte i undersøkelsen tror at den gamle regelen om at både baklys og frontlys skal være på, gjelder fortsatt. Riktig svar er at kjørelys bare er påbudt foran på bilen.

– Det er bare frontlysene som må være på. Resultatene fra undersøkelsen viser at det er mange sjåfører som ikke er klar over at de selv kjører uten baklys, sier Georg Richvoldsen.

På mange nye biler er baklysene slått av når lysinnstillingen står på «auto». Dette som en følge av EU-direktivet fra 2012, som ble innført for å redusere drivstofforbruket.
Svært få bobiler har en slik auto-funksjon, men resultatet er det samme. Når motoren startes tennes kjørelysene foran. Bak er det mørkt inntil nærlyset slås på.

UP advarer
Utrykningspolitiet advarer mot farlige situasjoner, og er klare på at det er sjåføren som har ansvaret for at lysene er tilpasset forholdene.
– Det kan oppstå farlige situasjoner hvis lysene ikke er tent, eller kommer på for sent, for eksempel i tunneler, sier UP-sjef Runar Karlsen.

– Det er sjåførens ansvar at man har gode lys under alle forhold. Det betyr at kjørelysene skal være på både foran og bak når det er mørkt ute, sier Karlsen.
Han forteller at sensorene i biler med auto-funksjon ikke alltid oppfatter at baklysene bør tennes.

– Typiske norske værforhold med tåke og regn kan skape problemer for automatikken. Derfor oppfordrer vi sjåfører til aktivt å velge kjørelys foran og bak idet de setter seg bak rattet, sier Karlsen.

NAF kritiske
NAF er kritiske til EU-direktivet som overstyrer den gamle regelen om at både baklys og frontlys skal være på.

NAF oppfordrer sjåfører til å skru på lyset manuelt i skumring og snøføyke, og ikke alltid stole på automatiske kjørelys.
– De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran, sier ​Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Det enkle rådet i høst- og vinterhalvåret vil være å skru på lysene manuelt. Enten du har lysbryter eller betjening på skjerm kan du sette på vanlige nærlys slik at de lyser hele tiden. Da er også baklysene tent uansett vær og føreforhold, sier Sødal.

De godt voksne vet best
Norstat-undersøkelsen viser at de mellom 40 og 60 år har bedre kjennskap til regelen om kjørelys enn de unge sjåførene.

43 prosent av de mellom 50 og 59 år svarer riktig på spørsmålet, mens bare 17 prosent av de mellom 18 og 29 år gjør det samme.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Vet du om baklyset virker når du kjører med kjørelys?

  1. Denne EU reglen slår også feil ut.
    F.eks En bil reg etter 01.01.2012 kjører lovlig UTEN kjørelys bak på dagtid, mens en bil reg før 31.12.2011 får mangel og MÅ forevises biltilsynet med rettet mangel.
    (noe som da koster nesten 600 kr for time hos BT)
    Burde vært likhet for loven.
    Enten har ALLE lov til å kjøre uten (på dagtid), eller ingen.

    Det burde vært påbudt for ALLE biler med kjørelys bak.
    Og Nasjonale lover og regler bør ALLTID komme forran EU regler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *