Det er Norges største frittstående bobil- og caravanforhandler. Ville de gå inn i en av de nye kjedene? Nei, men mottrekket var like frekt som det er smart. Nå sprer de seg over hele Østlandet.
Med de pågående kjededannelsene i bransjen er det naturlig å følge opp tidligere artikler om Sørlandets caravansenters kjede, Krokens forhandlernett og Bobilenes servicekjede med den største frittstående forhandleren, Askjems i Tønsberg. Men så kom pressemeldingen med mottrekket; Pick-Up-Points.
Å være først ute og/eller Norges største ser ut til å være viktig for Askjems Campingsenter. Nå har de etablert et samarbeid med syv Fiat-verksteder om innlevering av bobilene der. Det skal bli 12 slike verksteder på Østlandet og hensikten er at ingen kunder i dette området skal reise mer enn 20 minutter når de skal levere bobilen til service.
– Dette er vi de første som gjør i vår bransje, hevder Odd Askjem. Tidligere har han sagt det samme om bobilhotellet og VIP-rommet. I tillegg er de Norges største forhandler og har den største salgshallen og for all del, den høyeste flaggstanga, mener han. Og snart skal de få Norges største bobilverksted i lille Vestfold.
Et svar på kjededannelser
Vestfold er et for lite marked om han skal holde på posisjonen sin. Men innenfor en radius på to timers kjøring bor 43 prosent av Norges befolkning.
– Og jeg er fornøyd om de handler hos oss, sier Askjem. Selv har han vurdert hva andre oppnår med å lage kjeder og har funnet sitt svar med kort kjørevei til et leveringssted for bobilen.
– Vi skal gjøre vårt senter i Tønsberg så interessant at folk vil kjøre et par timer for å kjøpe bobil. Det er vanskelig å lage gode avdelinger med rett kompetanse i nabofylkene. Derfor vil vi heller la en gjeng pensjonister hente bobilene for oss på samarbeidende verksteder. Da slipper kundene å bruke hele dagen på å vente på bobilen hos oss.
Dersom det er garantisaker på bildelen vil verkstedet som er Pick-Up-Point ta reparasjonen på bildelen.
– Om vi betaler dem eller et Fiat-verksted i Vestfold for jobben spiller ingen rolle, sier Askjem. Dersom det er bodelen som skal repareres hentes bobilen til Tønsberg.
Odd Askjem innrømmer etter litt press at han nok ikke hadde tenkt ut denne løsningen om det ikke var for at Sørlandets caravansenter begynte å ekspandere.
Han har fått noen få telefonsamtaler fra bekymrede forhandlere i andre fylker, men sier at alternativet hadde vært å etablere en avdeling der. Denne løsningen mener han er bedre for alle.
– Vi tilbyr Pick-Up-Point-ordningen gratis en gang i året for bobiler kjøpt hos oss. Da i forbindelse med den årlige fuktigkontrollen, som alle bobiler bør ta. Utover dette vil det koste 390 kroner per gang å benytte seg av pick-up-servicen.
– Alle skjønner vel at dette ikke dekker kostnadene med en slik henteservice, men vi må også ta litt betalt for at det ikke skal bli for enkelt om det bare er et par skuer som skal skrus inn, sier Askjem.
Dobler verkstedkapasiteten
– Vi har fullt bobilhotell om vinteren. Med 300 bobiler i vinteropplag hos oss får vi også et godt grunnlag for vinterarbeid.
– I august starter vi derfor byggingen av en ny verkstedhall med 11 plasser i tillegg til de 11 plassene vi har i dag. Den ene verkstedhallen skal benyttes for reparasjoner som tar litt tid, mens den andre skal ha mer ut og inn reparasjoner. Den nye verkstedhallen skal stå ferdig til 1. april i 2018, forteller Askjem. Og igjen legger han til; Det blir Norges største bobilverksted.
Om endringene som skjer i bransjen sier Askjem at han tror det blir nødvendig med tettere relasjoner mellom de uavhengige forhandlerne når andre blir del av en kjede.
Han er ikke redd for at de godt etablerte forhandlerne vil tape i konkurransen med kjedene, men nykommere kan få trøbbel med å overleve, tror han.
Ja, dette var positive nyheter.