Venstre vil gjøre bobiler 15 prosent dyrere

Sunlight T65 er bygget på lavt chassis og har tverrstilt dobbeltseng bak. Foto: Sunlight.

En Sunlight til ca 650.000 kroner vil bli ca 100.000 kroner dyrere etter Venstres forslag. Foto: Sunlight.

I sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2015 foreslår Venstre å heve engangsavgiften for bobiler til nesten det dobbelte av dagens nivå.
– Dette blir å skattlegge ferie og fritid enda mer, sier Rune Lysaker, styremedlem i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

Campingbiler, som det heter i avgiftssystemet, er plassert i avgiftsgruppe C. Der har de en engangsavgift på 22 prosent av personbiler i avgiftsgruppe A. I sitt budsjettforslag foreslår Venstre at engangsavgiften økes til 40 prosent av avgiftsgruppe A.

– Dette vil slå veldig dårlig an, sier Rune Lysaker, som selv driver Mysen caravan i Østfold.
– Vi hadde en runde for noen år siden hvor avgiftene gjorde et voldsomt hopp. Og nå gjør de det igjen?
– Det er urimelig å beskatte ferie og fritid så hardt. Dette er biler som brukes i begrenset omfang og da stort sett i forbindelse med ferie og fritid. Det er også en næringsside ved dette. Det er mange små forhandlere og bare et par store som skiller seg ut. Dette kan bli dramatisk for dem.

Lysaker beregner avgiften for Bobilverden for en bobil med en motor på 2,3 liter med 150 hk til ca 140.000 kroner i dag. Dersom Venstres forslag vedtas vil engangsavgiften på en rimelig bobil øke med om lag 100.000 kroner.
– Det vil bety at for eksempel en Sunlight til ca 650.000 kroner vil få en prisøkning på over 15 prosent. Dette regnes som en mindre bobil.
Et annet eksempel er Dethleffs Advantage I7051 på Fiat også den med 2,3 liter motor og 150 hk. Grunnprisen er i dag 751.000 kroner. Venstres forslag vil gjøre den 100.000 kroner dyrere neste år – en økning på hele 14 prosent. For større bobiler vil prosentvis økning bli mindre, men kronebeløpet blir høyere.

Liten effekt for Staten
Lysaker regner videre. I den store sammenhengen vil ikke en slik avgiftsøkning bety mye for Staten. Engangsavgiften vil øke inntektene med 120 millioner kroner, men det er kun om salget fortsetter på samme nivå som til nå.
Lysaker forventer at et slikt vedtak vil føre til at salget går ned og reduserer denne inntekten. Da vil Staten også tape betydelige momsinntekter. I tillegg vil forhandlernes skattegrunnlag reduseres og arbeidsplasser kan stå i fare. Dessuten vil det bli flere eldre bobiler på veiene.
– Da blir ikke gevinsten for Staten stor, sier Lysaker, som håper dette ikke blir det endelige resultatet av forhandlingene om statsbudsjettet.

Bobilene, som skal selges i Norge neste år, er allerede bestilt. De bestillingene kan det være vanskelig å gjøre noe med, forteller Lysaker.
– Da blir det kanskje lagertømming før nyttår?
– På denne tiden av året er det ikke så mange bobiler igjen på lager så det vil ikke ha så stor betydning.

Venstres Abid Raja ble i forrige uke sitert av Aftenposten på at det ikke var rimelig å gi skattelette til bobiler. Bobilverden har bedt Raja om en kommentar, men han har ikke svart på vår henvendelse.

(Saken er oppdatert)

Les også: – Uforståelig forslag om avgiftsøkning 
Les også: Frykter mange gamle bobiler på veiene

Del dette med andre:

  3 comments for “Venstre vil gjøre bobiler 15 prosent dyrere

  1. det er vel bedre å øke avgiftene på ei campingvogn da bilen som trekker bruker mer drivstoff og forurenser mer ,vi i bobil bruker jo bilen bare i 6 mnd.
    Er det ikke på tide å få disse mikropartiene vekk venstre og KrF .det er jo helt tragisk at disse skal styre noe

    • Nå er dette bare et forslag fra Venstre 🙂 Det er tvilsomt at dette forslaget blir vedtatt i virkeligheten…. Husk at det er andre partier som måtte bli enige i dette forslaget for at det skal bli gjennomført (flertall) , hvilket jeg tror blir meget tvilsomt.

  2. Det er vel og bra at det bare et forslag, problemet er at så fort det er snakk om avgiftsøkning, så er jo alle partiene enige.:(

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.