Vegvesenet får myndighet til å etablere strekningsmåling av fart

For halvannet år siden satt samferdselsdepartementet ned foten for automatisk strekningsmåling av fart. Nå snur departementet.

Statens vegvesen avgjør. Illustrasjonsfoto: Knut Opeide, Statens vegvesen.

Siden stoppordren i 2019 har departementet skiftet politisk ledelse. Samferdselsdepartementet ber nå om at Statens vegvesen fastsetter reviderte retningslinjer for automatisk trafikkontroll (ATK) og automatisk strekningsmåling av fart (SATK). Departementet gir også etaten myndighet til å fatte beslutninger om iverksetting av SATK etter faglige vurderinger. Begge deler skal skje i samråd med politiet, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.

Beslutningen omfatter også strekninger der Statens vegvesen allerede har sendt søknad om bruk av SATK, herunder riksveg 3 Kvikneskogen og E39 Bømlafjordtunnelen.

– Vi arbeider med å få satt SATK i drift på de to strekningene. Vi vil også lage rutiner for hvordan grunnlaget for å vurdere nye ATK- og SATK-tiltak skal utarbeides, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

En evaluering gjennomført av Transportøkonomisk institutt for Statens vegvesen i 2014, viste at antall drepte og hardt skadde ble halvert på strekninger der det var innført SATK.

Dersom du er i tvil om hvordan strekninsgmåling fungerer så kan lese mer her (ekstern lenke).

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *