Vedtar EU 4 250 kg for bobiler i år?

EU Kommisjonen har avlagt sin innstilling om det reviderte førerkortdirektivet. Det inneholder forslag om ny vektgrense for bobiler på 4 250 kg, men det er fortsatt noen måneder fram til vedtak.

EU Parlamentet kan muligens vedta 4 500 kg for bobiler i løpet av året. Foto: Guillaume Périgois.

Det er EU Parlamentet som endelig vedtar det 4. førerkortdirektivet. Forslaget fra Kommisjonen inneholder en rekke forslag, men det mange bobilfolk venter på er om det skal bli mulig å kjøre bobil inntil 4 250 kg med et førerkort i klasse B.

Kommisjonen har i sin innstilling foreslått å gjøre denne endringen, men kun for bobiler. Innstillingen har et eget kapittel om bobiler.

Bjarne Eikefjord, tidligere redaktør i Bobil- og Caravanmagasinet, sitter tett på Kommisjonens arbeid gjennom sitt engasjement for alkolås. Han har innsyn i prosessen og kan bekrefte at vi optimistisk kan vente et vedtak i Parlamentet i år.

– Det avhenger av den sosiale dialogen som nå skal gjennomføres. Sverige og Finnland har vært skeptiske til utvidelsen til 4 250 kg, men er med på innstillingen fra Kommisjonen. Vedtaket i Parlamentet må imidlertid være enstemmig.

– Et direktiv fra EU må behandles i Stortinget før det kan settes ut i livet. EU gir en frist for når det skal gjennomføres, men vi har sett eksempler der kontroversielle saker har tatt tid å gjennomføre i Norge, sier Eikefjord og viser til behandlingen av Postdirektivet. Prosessen i Norge vil uansett ta noen måneder.

Langvarig arbeid
Arbeidet med å heve vektgrensen for førerkort klasse B har blitt drevet fra flere land. I Norge tok Eikefjord og NBCC opp saken i 2016. Det ble da arbeidet for å ta en snarvei ved å endre et vedlegg til førerkortdirektivet. Det forsøket falt, trolig på grunn av problemstillinger rundt varebiler på 3 500 kg. Det skal ha vært land i Øst-Europa som var negative til endringen.

Arbeidet ble så tatt opp igjen i forbindelse med revideringen av førerkortdirektivet. Norsk Bobil- og Caravanclub og Norsk Bobilforening samarbeidet da om å levere et felles forslag. Dette bygde på forslaget fra 2016 og ble sendt direkte til toppledelse nær Kommisjonen.

Et revidert førerkortdirektiv er neppe gjennomførbart før i 2024 selv om det blir vedtatt i Parlamentet i år, sier Bjarne Eikefjord. Foto: Knut Randem.

Eikefjord forteller at mye var vunnet da deres innspill fikk sitt eget saksnummer. I den endelige teksten fra Kommisjonen kjenner han igjen teksten som ble spilt inn fra de norske organisasjonene.

I et tidligere intervju med Bobilverden.no sa Eikefjord at Førerkortdirektivet neppe ville bli vedtatt før i 2024. Nå kan det se ut til at prosessen går litt raskere, men det forutsetter at alt går på skinner fram til vedtak i Parlamentet – og i Stortinget.

Flere endringer
Innstillingen fra EU Kommisjonen inneholder flere endringer enn vekt på bobiler. Vi kan blant annet nevne at det foreslås felles promillegrense i hele EU/EØS – trolig blir denne på 0,2 promille. Førerkortene skal også bli digitale. Det åpner for at et førerkort som inndras i et land automatisk inndras i alle land. Det ligger også inne forslag om lavere aldergrense for å ta førerkort i klasse C og D.

PS
Det ligger i forslaget at ny vektgrense skal gjelde uten tilhenger. Det vil si at dagens tillatte vekt på tilhenger blir flyttet til bobilen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Førerkortdirektivet går sakte mot konklusjon

Del dette med andre:

  16 comments for “Vedtar EU 4 250 kg for bobiler i år?

  1. Men hvorfor bare for BOBILER?
    Hvorfor foreslås ikke en GENERELL heving av vektgrensa for førerkort klasse B…?
    Allerede er je enkelte batteribiler så tunge, at passasjerer og rimelig feriebagasje tipper også større PERSONBILER over 3500 kilo!
    Tenk om vi bare hadde latt være å følge EU – og beholdt vår førerkortgrense på 7500 kilo! 😉

    • Hvis Norge hadde latt være å følge EU og fortsatt med 7500 kg. også for nye førerkort, ville de med nye førerkort og som kjørte slike biler måttet snu midt på Svinesundbrua. Men Norge fikk godkjent at de som allerede hadde førerkort for 7500 kg. kunne fortsette med disse så lenge de ble fornyet jevnlig. Det samme gjelder forøvrig EU-kontroll, hvor EU-land har slik kontroll hvert år, mens Norge har annethvert år for kjøretøyer under 3500 kg. Hvorfor ikke heve vektgrensa generelt, har noe å gjøre med opplæring og kjøreutdanning. For eksempel må alle nye bilførere innen EU ha eget skilt bak på bilen med egen maksimal fartsgrense inntil ett år etter bestått førerkortprøve. Så 3500 kg. maksgrense for klasse B ble i sin tid innført under hensyntaken til flere forhold, herunder også kjørekompetanse, opplæringskrav og endel andre forhold, som Norge allerede hadde ivaretatt den gangen vi fikk førerkort for 7500 kg. Jeg vil understreke at det nye forslaget ikke innebærer økning i totalvekt du kan kjøre på kl.B, det er allerede i dag 4250 kg. fordelt på bil med 3500 kg. pluss ubremset tilhenger på 750 kg. Det nye er at hele totalvekten nå skal kunne plasseres på kjøretøyet alene, hvilket vi mener er både bedre og mer trafikksikkert. Hvis altså EU-Parlamentet mener det samme når det fornyede førerkortdirektivet kommer til endelig behandling.

  2. Det meste av verden har samhandlet i design og bygging av alt mulig i mange, mange år gjennom standardisering. Det å ha felles regler/lover forenkler livene våre så mye, at det er vanskelig å se for seg at vi skal sitte på vår egen tue med egne regler.

  3. Skal vektgrensen opp på Klasse B,ja så må opplæringen forgå med lastebil. Kan ikke slippe nyutdannet bilførere som opplæres på person bil kjøre langs veiene med bobil på 4.5 ton. Dette vil gå gale

    • Ja, det virker fornuftig. Opplæring bør være med det største kjøretøyet som førerkortklassen gir førerrett til.

    • Enig at det må være en form for opplæring og testkjøring på bobil opp til 4250 kg,
      Burde vært opplæring på de under 3500 kg også.
      Har kjørt bobil over 3500 kg siden 2006 og ser ut fra erfaring at det blir ikke det samme som å kjøre en personbil.
      Det har jo med bredde, lengde og overheng bak. Så ei enkel opplæring med testing av kjøreferdigheter må kunne være en ide.

    • Med vanlig klasse B uten hengersertifikt klasse E eller lignende kan fører per i dag kjøre vogntog med totalvekt på 4250 kg. Er det då greit å sette grensen uten henger til 4250 kg på klasse B. Hva er mest komplekst å kjøre av de to alternativene tenker du?

  4. Vil det medføre at bobilen må klasses om i vognkortet med hensyn til tillat nyttelast og totalvekt, eller blir det bare en aksept på at bobil klasse 3,5 T som kjøres på førerkort klasse b kan veie totalt 4250kg?

    • Endringen vil kun gjelde førerkortet og hva du kan kjøre med det. Vekt på bobil berøres ikke av endringer i kjørekortdirektivet.

  5. Litt merkelig reglementet for hva du kan køyre på dei forskjellige sertifikatene. Fruen har B og D1.Ho kan køyre minibuss på 5500kg, men kan ikkje køyre ein bobil på 4250kg.
    Ulogisk spør du meg.

    • Helt enig, men typisk for “paper pushers” som selv bare bruker sykkel eller buss og har ikke erfaring i det det handler om.

  6. Hei, jeg håper at det skjer raskt og et paradoks er jo vi som har BE og kan i dag kjøre en bil på 3500 kg med en henger på 3500 kg.

  7. Hei, eg har alle klassene i fører kortet mitt da har vert yrkessjøfør ,men siden eg er over 70 år må eg fornye kortet kvart år siden eg har bobil opp til 4250 kg ,er sluttet som aktiv sjåfør,da hadde eg håpet på att det hadde vorten orden på det ,så eg hadde sluppet å fornye det kvart år.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *