Bobilen er hytta til mange, men under denne hytta befinner det seg en bil. Som oftest er det en Fiat. Bodelen trenger vedlikehold, men det er også nødvendig for det kjøretøytekniske.
Når du gjør klar bobilen for sesongen er det ikke nok å vaske litt i krokene og se at alt fungerer med gass og andre sikkerhetsdetaljer. Du skal også passe på det kjøretøytekniske, sier Geir Kyrre Thorrud i RSA.
– Ofte kjører ikke en bobil så mange kilometer at den kvalifiserer til kilometerfrekvensen for serviceintervall. Da er det viktig å huske at serviceintervallene er knyttet til enten kilometer eller tid. Da skal du følge det som inntreffer først. Det betyr at Fiat-en under bodelen skal ha service hvert år eller hvert annet år avhengig av modell. Oftere dersom den har høy kjørelengde, sier Thorrud. Han anbefaler likevel at de modellene som skal ha service hvert annet år likevel tar olje- og filterskift hvert år på grunn av temperatursvingninger og kondens.
– Service er også viktig av en annen grunn. Regelmessig service er en forutsetning for at garantien skal gjelde, men like viktig er at garanti- og sikkerhetsoppdateringer fra fabrikk gjennomføres. Merkeverkstedene tar seg av dette gratis i forbindelse med ordinær service. Det er viktig for garantien at slike oppdateringer fra fabrikken blir gjennomført. Dette kan også omfatte oppdatering av bilens programvare.
Ved kjøp av brukt bobil anbefaler Thorrud at du sjekker historikken både for overholdt service og garanti- og sikkerhetsoppdateringer.
– Servicen kan tas på alle autoriserte bilverksteder, men det er bare merkeverkstedene som følger opp garanti- og sikkerhetsoppdateringene, påpeker Thorrud.
Dersom du kjører bobilen om vinteren er det være viktig å smøre bremsene hvert år. Salting av veiene kan føre til at bremsene setter seg fast. Det kan gi bremsesvikt, forklarer Thorrud. Dette punktet er ikke med i fabrikkens serviceprogram fordi det er en effekt av saltbruken på veiene her i nord om vinteren.
Registerreim og vannpumpe hvert fjerde år
Det er mye usikkerhet om når registerreim skal skiftes på biler som har slik. Det de fleste er klar over er at det er skikkelig dyrt om den ikke skiftes i tide slik at du får et motorhavari.
– Registerreima skal skiftes hvert fjerde år eller etter 100 000 kilometer dersom det inntreffer tidligere, forteller Thorrud. Han anbefaler at vannpumpa skiftes samtidig slik at du har kontroll på vedlikehold av kjølesystemet.
Tenker du noen gang på at klimaanlegget i bilen forringes ved bruk? Du kan nemlig gå tom for gass i anlegget og da kan du gradvis få dårligere effekt av kjølingen. I tillegg bør anlegget renses regelmessig for å unngå at du får en bakterieflora og vond lukt bobilen.
Thorrud anbefaler at det tas service på klimaanlegget hvert tredje år og at det renses hvert annet år.
Ved hvert dekkskift bør du sjekke både mønsterdybden (3 mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk) og hvordan dekkene slites. Ved antydning til skjev slitasje i mønsteret anbefaler Thorrud en forstillingskontroll.
– Og når du likevel er på service kan vi også måle kapasiteten på batteriene dine slik at du slipper ubehagelige overraskelser i løpet av sesongen, avslutter Thorrud.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Vårservice: Økt pågang hos bobilverkstedene